De bildäck som inte sitter på bilen staplas ofta i en trist hög i garaget. Den här däckförvaringen skruvar du ihop på under en timme. Några reglar och fyra hjul är allt som behövs.

Du kan läsa artikeln här: Kvarterets enklaste däckställ - gör det själv

Fyra hjul staplade liggande på varandra tar mindre plats än detta förslag. Att det ser trist ut i garaget kan jag leva med.....

• Gilla
larssonson och 9 till
  • Laddar…
Mats-S
Tar alldeles för mycket plats i garaget, i alla fall om man som jag alltid kör in bilen i garaget. Hänger mina på väggen, fungerar utmärkt. Lyfter upp dom med en enkel typ vinsch, så inga tunga lyft där heller ;-)

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
G
Däck med fälg ska förvaras liggande. Däck utan fälg ska förvaras stående. Detta enligt däckverkstad m.fl.

• Gilla
ConnyN och 9 till
  • Laddar…
G Grayscale skrev:
Däck med fälg ska förvaras liggande. Däck utan fälg ska förvaras stående. Detta enligt däckverkstad m.fl.
Ja, och här är ett exempel från Biltema, på förvaring av däck på fälg, som tar liten plats och har ett vettigt pris. Har haft mitt i många år !
Däckställ på hjul från Biltema för förvaring av däck på fälg, tar lite plats och har ett bra pris, modellnummer 41-289.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
skydiver och 6 till
  • Laddar…
Mats-S
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, och här är ett exempel från Biltema, på förvaring av däck på fälg, som tar liten plats och har ett vettigt pris. Har haft mitt i många år !
[bild]
179 kr, billigare än materialet till hempulet :)

• Gilla
Daniel_Amatören och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
T tergo skrev:
continental tycker de skall stå upp eller hänga på väggen

[länk]
Jag har haft mina hängande på väggen enda sedan jag byggde garaget 1982, inga däck som tagit skada av den förvaringen, så stående/hängande eller liggande förvaring är nog mer en akademisk diskussion, det som är mest praktiskt avgör lösningen :)

Gillade det här på din länk:
"Find a large, airtight plastic bag to fit each tire. Try yard bags or leaf bags. Ensure the bag (and tire) is free of moisture, then remove as much air as possible from the bag (use your vacuum cleaner!) and tape it shut. "

jojo, undrar hur många däckhotell som förvarar däcken i vacumsugen ihoptejpad plastpåse 😆 Deras förvaring är nog mer plåtskjul som blir stekheta på sommaren ...

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Ådi88 och 3 till
  • Laddar…
Jag gillar att lösningen har hjul och kan rullas ut med domkraft och allt. Men den är inte för mig.

Vi har fyra bilar så varje mm³ i garaget är viktig. Jag har haft däcken hängande på väggen, men det tar väldigt mycket plats det också. Nästa plan är att ha dem på golvet, så snart det blir varmare så blir det nya hyllor på väggarna och då lämnar jag utrymme under för att ha däck där.

C
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gillar att lösningen har hjul och kan rullas ut med domkraft och allt.
Sen kan man ju fundera på behovet att sätta hjul på hjulen. Det är ju inte direkt så att de är svåra att rulla runt, även om man får ta 1-2 i taget.

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
C cpalm skrev:
Sen kan man ju fundera på behovet att sätta hjul på hjulen. Det är ju inte direkt så att de är svåra att rulla runt, även om man får ta 1-2 i taget.
Blir nog tvärtom svårare med dom små hjulen på ställningen. Jag har smågatsten på uppfarten där jag byter däck, att rulla den ställningen skulle i princip vara omöjligt på smågatstenen 😉

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Något jag inser för typ varje bilbyte är att däcken blir bara större och tyngre för varje ny bil, så man får regelbundet justera krokarna på väggen så att nya däcken får plats :)
Men det är slut med det nu, Mercen från 2016 är min "sistabil", felfri i 17.500 mil så den får rulla tills någon drar in mitt körkort 😆

B
Mitt garage är för trångt för att förvara däck så de är i förrådet istället. Golvyta är också en bristvara och mängden däck är problematiskt... Blev en regel mellan två väggar, rymmer 14 däck nu och lämnar utrymme till förvaring under... Bl.a. 8st däck till 🤔

Däck förvaras på hylla i förråd med golvyta under. Hyllan har plats för flera däck och andra föremål som en cykelram och trädgårdsslang.
Skapa konto

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Mina brukar bli liggandes dit jag bär dom när jag byter däck, ibland i carporten, ibland utanför ibland på rätt ställe i däckstället, tyvärr ☹️

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
T tergo skrev:
continental tycker de skall stå upp eller hänga på väggen

[länk]
Nej du tog bort ett alternativ!

• En illustration av tre staplade däck med en lös fälg och texten "3. Baga upp dem", om förvaring av däck i lufttäta påsar.
    Skapa konto
  • Illustration av däckförvaring: fyra däck hängande på rad. Text: Stå, stapla, hänga? Tre alternativ beskrivs för förvaring av däck.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
Söne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.