Anlitade en entreprenör i december förra året för arbete på tomten som nu snart 2 månader senare inte fortfarande inte har hämtat utrustning. Och det är inte lite heller utan en hel grävare, staket, skopor etc. Har påtalat detta flera gånger nu både på mail och på telefon men möts antingen av inget svar (mail) eller att de ska titta på det och återkomma.
Börjar bli aningens trött på det hela nu. Kollade på allabolag.se och det ser ut som att bolaget fortfarande är aktivt annars hade en ju kunnat misstänka konkurs.
Är det ngn här som har erfarenhet av liknande och löst bortforsling själv och sedan ställt krav på ersättning eller liknande?
27 507 läst · 45 svar
28k läst
45 svar
Kvarlämnad utrustning efter arbete
Sida 1 av 4
-
-
2 feb 13:50 #2
Meddela att du från 1/2-23 numera tar ut en parkeringsavgift på platsen och att kontrollavgift kommer utställas och skickas till dem veckovis. Betalar de inte dessa är det bara att skicka kraven till inkasso eller fogden, även om det inte är helt korrekt så tror jag de kanske inte vet de och flyttar sina saker.
- Laddar…
-
-
2 feb 14:27 #4
Skriv ett meddelande till dem: "Tack för att ni äntligen kom och hämtade utrustningen igår! Tyvärr var jag inte hemma vid tillfället."
Det kanske blir fart på dem då.- Laddar…
-
Renoverare · Kalmar · 2 547 inlägg 2 feb 14:362 feb 14:36 #5
Är inte helt ovanligt om det är en stor maskin då kan det ju kosta 20k att flytta så då vill han nog ha den direkt till nästa jobb men det kan ju va bra att informera om det isåfall
- Laddar…
-
2 feb 14:40 #6
- Laddar…
-
2 feb 14:42 #7
- Laddar…
-
2 feb 14:45 #8
Oavsett hur lång tid det gått så borde man kunna förvänta sig ett vettigt svar. Vägrar dom att svara eller återkomma så får dom skylla sig själv om Kronofogden löser det på entreprenörens bekostnad.
- Laddar…
-
-
Renoveringsnovis · Bästerort · 267 inlägg 2 feb 15:122 feb 15:12 #10
Så skriv till dom på lite skitnödig juridik-svenska att dom har t.o.m. 2023-xx-xx på sig att hämta skiten och därefter börjar du debitera hyra med xxx kr/dag.
Så länge det är vettigt formulerat så lär det räcka för att få tummen ur röven på dom.
- Laddar…
-
2 feb 15:35 #11
"Om ni inte hämtat utrustningen innan XXX begär jag handräckning av kronofogden på er bekostnad".
Det tog ett par timmar så var den borta...
/M- Laddar…
-
Renoveringsnovis · Bästerort · 267 inlägg 2 feb 16:452 feb 16:45 #12
Vid en konkurs hade konkursförvaltaren säkrat ev. tillgångar snabbare än snabbast och då hade skiten hämtats ögona böj.
-
2 feb 17:35 #13
Sen startas en ny firma och de kommer och hämtar grejerna till den nya firman.- Laddar…
-
2 feb 18:08 #14
Varför händer sånt aldrig mig?
- Laddar…
-
2 feb 18:48 #15