Byggahus.se

Kvalitetsskillnad IKEA/BALLINGSLÖV dubbla priset!!

34k läst  20 svar

1. A
    Medlem Nivå 4
    Hej vi ska köpa några skåp och garderober till vår tvättstuga. Ballingslöv via Bejer tar 657 kr för en 60 cm stomme och 803 kr för lucka Solid (lackad MDF). IKEA tar 614 för stomme och lucka (Applåd, lackad MDF).

Ballingslöv är mer än dubbelt så dyra som IKEA!!?? Är det återförsäljaren Beijer som är dyr? Är det någon kvalitetsskillnad?

Synpunkter!!!

/A

2. A
    Medlem Nivå 4

Re: Kvalitetsskillnad IKEA/BALLINGSLÖV dubbla pris

Det var det jag misstänkte...

Och kvalitetskillnaden? OBEFINTLIG?

3. H
    Moderator · Nivå 25

Kökslevereantörerna hävdar att IKEA använder sämre spånskivor i sina stommar. Det stämmer att dom använder en biligare kvalitet än vad ex. Ballingslöv använder (handlar om hur porös skivan är).

Men om Ikea variantens sämre kvalitet ger något utslag på kortare livslängd kan nog vara tveksamt.

4. optimum
    Medlem Nivå 9

Och sedan är hur bra behöver det vara.
    Hållbarheten behöver vara så att det räcker.

Jämför med en bil. Hur bra vore det om motorn håller för 100.000 mil när resten (växellåda mm) håller för 30.000 mil?

Det extra (om det inte behövs) kostar bara massa mera.

Givetvis ska det inte vara för lite utan rätt nivå.

Ytterligare jämförelse.
    Klinkergolv för eget hus jämfört med vad som krävs för offentlig byggnad med 1000 tals besökare dagligen.

Snart klar med mitt nya IKEA kök som är betydligt bättre än det gamla (TIBRO) köket jag slängde ut, men det höll i 20 år (eller mer).

Och hur kommer jag fram till det när jag inte börjat använda köket ännu?

Stommarna betydligt mer robusta än gamla kökets.
    Hyllplan betydligt stabilare.
    Infästning av hyllplanen med rejäla metallbeslag och gamla hade enkla plastklipps
    Gängjärn i nya av kraftigare modell. Däremot det gamla hölla alla gångjärn trots att de var klenare.
    Dörrarna i gamla var spånskiva med fräst spår. (dålig tålbarhet mot vatten) och nya köket med luckor i massiv ek med fanerad dörrspegel.
    Lådor av stålkonstruktion med stabilt skensystem och i gamla enklare pålåtskenor med plastrullar.

Däremot så vet jag inte om vitvarorna kommer hålla lika länge som de gamla trots att nya och gamla var Husqvarna av högre kvalitét. Men betydligt mer energisnåla är de.

Däremot måste man väga in designen som tilltalar var och en.

mvh Roland

5. C
    Medlem Nivå 3

Flikar in lite:
    Jag tror att IKEA har dubbelt så stor marknadsandel bara i Sverige (~30%) så gör volymen att dom kan hålla ner priserna i jämförelse.
    Sen vet jag även att IKEA´s stommar är grövre än andra fabrikanters.
    /Conny :cool:

6. C
    Medlem Nivå 3

Jajustja, satte upp IKEA kök i somras, och väljer även IKEA i nybygget nu i sommar. Väldigt nöjd med tanke på priset.
    /Conny :cool:

7. optimum
    Medlem Nivå 9

Jämförelsen med ett 20 år gammalt kök att det faktiskt höll bra i 20 år trotts något lägre klass än det nya.

Min slutledning att om det nya köket har något bättre prestanda så bör det hålla drygt 20 år vilket räcker mer än väl för oss.
    (Kan vara kul att byta när det kommit nyheter.)

mvh Roland

8. A
    Medlem Nivå 4

Tack för svar. Beroende på om vi kan klämma in en hurts på 30 eller 40 cm avgör val av kök. IKEA har bara 40 skåp som smalats?

Nu får ni hjälpa mig med utforminingen av tvättstugehörnan.

Frågan är om bänskivan ska gå ända in i hörnet, som på ritningen (snyggast), eller om diskbänken ska göras längre och gå ända in i hörnet (mest praktiskt)???!!!
    Det får heller inte kännas trångt när man kommer in (om bänskivan kommer för långt ut mot dörren).
    /A

9. N
    Medlem Nivå 1

Hej! ny här och kollar runt lite.

Ikea har 30 skåp, i alla fall till köken.

10. T
    Medlem Nivå 1

Skillnad.....

Så Ballingslöv har börjat med platta paket? Verkar så när en del gör jämförleser.

Ett färdigmonterat skåp kostar givetvis mera och volymfrakt är dyrt. På det här forumet verkar det inte vara annat än lösa påståenden som virvlar runt om stomkonstruktioner, spånskivekvalité och annat.

Man kan inte jämföra "äpplen och päron", men här kommer mina åsikter:
    - Ballingslöv är dyra i förhållande till kvalitén och leveranssäkerhet.
    - Om man värderar sin egen tid lika mycket som man värderar sin ordinarie arbetstid på jobbet blir IKEA också dyrt, kanske dyrare.
    - IKEA:s kvalité är bra och jag har stommar som är en bra bit över 30 år som inte har några fel.

Det man lärt sig i livet är att ingenting är svart eller vitt!

11. L
    Husägare · Nivå 5

Precis! Både Ballingslöv och IKEA går att få i grått. Jag har Ballingslöv i köket, genuin ek. Det fanns på plats när jag köpte huset, men skulle jag köpa nytt så skulle det nog bli IKEA pga prisskillnaden. Men visst känns Ballingslöv lite bättre

12. A
    Medlem · Nivå 18
    Nja och ja, IKEA tillverkar spånskivor i egen produktion med olika hårdhetsgrad i skivan då den tillverkas för var materialet ska användas och där infästningar har pressats med mera material, så det behöver inte vara kvalitetsförsämring. Skivan kapas sedan upp utifrån vilka materialbitar den innehåller. Så det enda man ska tänka på vid montering är om man ska göra egna unika skruvhål kan det på just den platsen dra sämre med skruv, men generellt är ju ändå spånskiva inget bra material att skruva i.
    Har diskuterats lite i annan tråd, metoden är att lägga en extra "puck" material på platser där man behöver extra hårdhet/hållfasthet före man pressar skivan De flesta skivorna har sedan ytmaterial som också förstärker konstruktionen.
    Så det är ingen kvalitetsförsämring utan en annan tillverkningsmetod för att spara material och vikt.

13. N
    Medlem Nivå 6
    I mitt huvud. Säger dock inte att detta är objektivt rätt eller fel.

IKEA om du klarar dig med deras lite sämre utbud.
    Balingslöv eller liknande om du har större krav pa utbudet.

Sedan hade jag själv inte valt skiva och vitvaror fran IKEA men det anser jag är ett personligt val.

14. J
    Medlem · Nivå 10
    När vi tittade tyckte jag Ballingslöv var väldigt överprisade, dock har de ju betydligt högre service, bättre utdrag, beslag etc (kan vara samma märke på Ikea men enklare utförande) och mer val jämfört med Ikea. Ikea är ju grymt prisvärt, vi valde varken Ballingslöv eller Ikea utan en liten tillverkare som byggde helt efter vårt kök, varenda lucka på mm platsanpassad, i massivträ,för ungefär samma som en oprurad Ballingslöv. Kontentan, Ballingslöv måste ha våldsamma marginaler. Dock har de ju snygga kök, gott kaffe, trevliga och kompetenta säljare och köksplanerare...

Det finns många små tillverkare av kök med platsbyggd kvalitet som är en helt annan grej än Ballingslöv... Dock är deras fokus oftast klassiska, shaker eller funkiskök. Högblankt och rostfritt har jag inte sett... Oftast är det nog i gamla hus med högt till tak och uddamått som platsbyggda kök efterfrågas och där är det nog sällan det mest moderna som säljs...

15. N
    Medlem Nivå 6
    Vi har glidit iväg men jag hade ocksa valt platsbygt om de hade byggt kök jag gillar (vilket de inte verkar göra) sa det är ytterligare en dimension pa utbudssidan.