Byggahus.se

Kvalitetskriterier för lamellparkett...

1. A
    Medlem Nivå 1
    Kvalitetskriterier för lamellparkett?

Vill lägga oljad ek 14mm 1-stav/plank limmfritt och letar efter golv med hyfsats pris och bra kvalitet. Försöker ställa olika tillverkare mot varandra när det gäller kvalitet men har inte riktigt på fötterna för att göra en korrekt jämförelse.
    Det enda argumentet jag stött på som jag förstår är att Kährs limmfria är enklare att lägga jämfört med andra (Tarkett, Baltic Floor, Moland) då de har längre erfarenhet av klick-lösningar. Annars är de olika alternativen i mina ögon helt lika, slitskikt, uppbyggnad, etc.

Någon som har några tips på vad man bör se upp med när det gäller ovanstående önskemål? Var eken kommer ifrån? Någon specifik detalj i uppbyggnaden? Val av olja?

Mvh

Anders H

2. B
    Medlem Nivå 6

Re: Kvalitetskriterier för lamellparkett...

Alla Svenska lamelltiljor är bra och uppbyggda på nästan identiskt sätt (Kährs, Tarkett, Forbo, Mörkaskog m.fl.). Låsfunktionen skiljer däremot mellan olika tillverkare, tydligen av patentskäl. För maximal prestanda bör man dock limma även clickgolv, de håller bättre i längden då.
    Eken är sällan Svensk i dessa golv medan den ofta kan vara det i 2 & 3-stavsgolv. Mellan och bottenskikten är däremot svenska (gran/furu).

3. A
    Medlem Nivå 1

Tack ... funderar dock på det där med behovet av att limma clickgolv. Vilka problem unviker jag om jag klämmer dit lim vid läggningen clickgolv? Har hört detta tips tidigare men inte rikitgt fått kläm på vilka fördelarna är.

Jag har även ett något naivt argument för limmfritt. Ser framför mig hur jag inom 10 år behöver bryta upp golvet för att fixa någon läckande ledning för att därefter kunna lägga tillbaka mitt fint vackert slitna ekgolv. :)

4. B
    Medlem Nivå 6

Läcker en ledning så är nog golvet det minsta problemet :)
    Att limma cklickgolv minskar risken för att fogen går upp vid extrem uttorkning på vintern eller uppfuktning på sommaren. Det är inte så kul att lägga om golver bara för att någon fog gått upp. Clicksystemet är bra och gör fogarna starkare och limningen betydligt enklare, det är lättare att få ihop golvet snyggt första gången.
    Att bryta upp ett clickgolv utan att brädorna tar skada är inte lätt i verkligheten, så det där med att man kan flytta golvet skall man nog ta rätt så lätt på.

5. A
    Medlem Nivå 4

Varför köpa ett klickgolv om man ändå tänker limma det? Klickgolven kostar oftast mer än motsvarande golv utan klick.

6. B
    Medlem Nivå 6

För att dom är bättre och lättare att lägga. Men du har en poäng, man bör alltid fundera på hur mycket detta är värt :)
    Utvecklingen går framåt, man kan köra till jobbet i en ny Skoda lika bra som i en ny Volvo. Om man krockar så är nog Volvon lite bättre men det är inte så stor skillnad, det är inte som att åka med en 70-tals Skoda. Lite samma sak med clickgolv, de svenska clickgolven är något bättre än motsvarande limgolv. Däremot kan skillnaden vara stor mellan svenska kvalitetsgolv och lågprisimport från fjärran östern. Syns det inte redan vid läggningen så brukar det visa sig när man skall "försöka" slipa om golvet ;D

7. A
    Medlem Nivå 1

Ahhh ... omslipning. Jag förstår på ditt inlägg att två vid läggning ok golv med lika tjockt slitskikt kan bete sig olika vid omslipning. Vad kan man råka ut för?

8. B
    Medlem Nivå 6

Japp en lite "hemlighet" från tillverkarna. Det är rätt svårt att få lamellbrädorna på ytan att passa mot varandra helt perfekt. Minsta lilla avvikelse syns i en lamellparkett eftersom skarvana inne på brädan är perfekta. Har man inte vansinnigt fina och monstruöst dyra maskiner som våra svenska tillverkare har kan man alltid fuska lite. Felet syns ändå inte för än alla eventuella garantier gått ut >:(
    Man hyvlar då inte sidorna på toppskiktet helt raka utan med en mycket svag lutning så att brädan är bredast upptill. När man lägger golvet första gången ser allt bra ut. Men när man sen slipar om ytan blir springorna bredare, oavsett om det är cklick eller limgolv. Slipar man fler gånger blir springan ännu bredare, kul va :)

9. A
    Medlem Nivå 1

Då är det väl bara att göra om det till skeppsgolv. ;D

Tackar för användbar bakgrundsinformation. Gör nog en avgränsning och siktar in oss på Kährs eller Tarkett.

10. B
    Medlem Nivå 6

Bra grejer, hoppas du hittar det till ett bra pris med rimlig leveranstid, det är poppulära grejer :D
    Tycker du att det är dyrt kan du alltid jämföra med massiva tiljor, kolla tidigare diskussion här på detta forum :)

11. V
    Medlem Nivå 6

:)
    Följer diskussionen med intresse.
    Kanske återkommer AndersH med info om vad han hittar
    hoppas

Helena med
    Sverige Stugan