Byggahus.se

KVALITETSHUS ..... blev en mardröm

1. M
    Medlem Nivå 4
    Vill med detta inlägg förhindra att någon annan hamnar i samma situation och utsätter sig själv och sin familj för den obehagliga mardröm vi har befunnit oss i under över 1,5 år nu och som inte är över ännu.

Som alla glada husbyggare drömmer man ju om sitt drömhus och kontaktar lite olika hustillverkare, första huset som det är så är man ju inte så påläst inom alla byggtekniska termer etc så man förlitar sig på hustillverkarnas kompetens och konstigt vore ju annars.

I slutskedet valde vi mellan Trivselhus och Kvalitetshus, vi kände att kvalitetshus var mer flexibla och lyhörda för våra ändringsidéer och det gick snabbt att få nya ritningar och ingenting var omöjligt kände vi. Skillnaden var väl egentligen att Trivselhus hade ett mer färdigt koncept med hantverkare från alla yrkesgrupper klart redan vid undertecknandet av avtalet. Men då Kvalitetshus förklarade för oss att de skulle ordna alla hantverkare och sköta all löpande kontakt med dem så att bygget flöt på enligt plan så blev vi inte oroliga avseende hantverkare. De hade ju byggt hus i så många år så att hitta hantverkare och kompetenta sådana till rätt pris borde inte vara något problem för dem. Men OJ vad fel det gick sedan.

Kvalitetshus ordnade ingenting, inte en endaste hantverkare förutom stomresningen av sitt eget hus.

Till en början skulle vi ju få fram en bra markfirma som kunde ta sig an den komplicerade tomten, vi hittade en bra firma själva till slut efter mycket letande och kom igång. Men ingen som helst hjälp av kvalitetshus som tidigare förklarat att de för alla yrkesgrupper tar in 3 offerter och utvärderar och prutar på så det blir rätt kvalité till rätt pris.

Som vi känner genom hela processen, det enda kvalitetshus strävar efter är att få ut sina produkter så fort som möjligt så de kan fakturera kunden och det går snabbt.

De lovade ordna VVS firma inför plattgjutningen vilket inte skedde, till slut ordnade markfirman en kontakt som de tidigare jobbat med. Kvalitetshus skulle här tagit in offerter och jämfört kvalité och pris men ingenting hände och vi var tvungna att komma vidare.

Markarbete flöt på och plattan blev gjuten och det blev väldigt bra men lite dyrare pga att vi inte fått någon hjälp med offerter etc. Från beviljat bygglov hade det nu gått ca 6månader och kvalitetshus har fortfarande inte visat en enda offert från vare sig Snickare, elektriker, VVS firma, plåtslagare eller kakelsättare. Men då pressen på oss från Kvalitetshus att få ut huset blir för stor går vi med på att leverera huset ändå då deras egna snickare ska göra stomresningen av det. Vi själva lyckas efter mycket slit via en av de tidigare av oss anlitade firmorna hitta en snickarfirma som kan åta sig uppdraget till slut men fortfarande inte en enda offert intagen från kvalitetshus att kunna jämföra med.

Snickarna börjar jobba med huset ungefär 3 månader efter stomresningen och det fungerar väldigt bra då de är mycket kompetenta och duktiga och det är nu det börjar strula på riktigt med leveranser. Vi gör en överenskommelse som går ut på att snickarna ropar av material i den takt det behövs med den framförhållning som Kvalitetshus har angett och det verkar ju lysande. MEN det kommer material som inte snickarna har ropat av alldeles för tidigt och på fel leveransdagar eller inte alls. Många gånger har det kommit material dagar då ingen varit på byggplatsen och materialet har då bara lämnats på byggplatsen oavsett väder. Pga att det kommit mycket material och vid fel tillfälle så har det ju inneburit mycket strul för snickarna då det får kliva över och flytt material fram och tillbaka då det är i vägen för det dagliga arbetet. Jag har vid ett flertal tillfällen tvingats ta ledigt en halvdag med kort varsel från mitt arbete för att köra till byggplatsen och ta hand om material som kommer på fel dag, jag kan ju inte bara låta dem lämna materialet i gruset där utan någon måste ta hand om det.

Så här fortsätter det och när delar kommer fel får vi aldrig någon vettig förklaring eller kompensation över huvudtaget.

Vad gäller rent byggtekniskt har det gjorts en del misstag i konstruktionen, att beskriva dessa blir för mycket att skriva här men de skyller ifrån sig på allt och alla och det är aldrig deras fel utan någon annans, eller har de missförstått mina önskemål, förutom i ett fall med en konstruktionsmiss som gjorde att jag fick offra nätverksuttaget i köket för att få en strömbrytare där över huvudtaget, det fick vi lite kompensation för men i övrigt än så länge ingenting erbjudet.

Vi hade under 1a halvåret regelbundna möten för att stämma av allting där jag även tog med berörda hantverkare och vi dokumenterade hur saker skulle åtgärdas eller vad som skulle kompletteras av kvalitetshus. Trots underskrivna protokoll från dessa möten har fortfarande många punkter inte blivit lösta 6-10 månader senare trots otaliga påminnelser från både oss och hantverkare. Det har konstaterats på möten att felkonstruktion förelegat och att hantverkarna erbjudit sig att ordna till det mot att Kvalitetshus ersätter dem för dessa timmar. Kvalitetshus har godkänt timmarna men aldrig betalt något till snickarna eller elektrikern så jag har själv lagt ut dessa pengar för jag tyckte snickarna inte skulle bli lidande då de ställt upp så mycket i andra situationer. I juni 2006 skulle detta regleras med snickare/elektriker och jag skulle då få tillbaka mitt utlägg av dem såklart ... FORTS FÖLJER

2. M
    Medlem Nivå 4

Re: KVALITETSHUS ..... blev en mardröm

men fram till dagens datum har fortfarande ingen reglering mellan hantverkare och kvalitetshus skett.

Material som saknats och noterats på möten före semestern har fortfarande inte kommit trots 10tal mail och telefonsamtal varje månad.

Sommaren kom och vi bokade i överenskommelse leverans av vårt stora uterum i glas till V33 för att snickarna skulle kunna montera detta V34 och vi skulle kunna utnyttja sensommaren och sitta här och njuta av havsutsikten och nya huset, ni vet säkert känslan att längta så. Från V32 och 4 veckor framåt får vi inte tag i kvalitetshus över huvudtaget, inget svar eller någon som ringer upp trots lämnade meddelanden och snickarna som planerat in detta får sin tidsplan sönderhackad. V37 får vi besked att det är försenat (jo tack, det har jag ju märkt) sedan blir vi lovade leverans kommande vecka och så håller det på varje vecka tills det slutligen kommer V44. Självklart kräver jag ju rejäl kompensation men kvalitetshus vill inte ta i diskussionen ens.

Vi har en konstruktion med stödpelare under överhänget från terrassen och ner mot marken, dessa konstaterades på ett möte i juni att de skulle repareras på kvalitetshus bekostnad omgående, inget händer trots påstötningar och sista veckan i november kommer det snickare och åtgärdar stolparna men bryter då loss liggande panel ca 7m brett och en bräda högt och inte åtgärdar utan bara lämnar det så, den panelen var helt färdigmålad och skyddet färdigt mot vinterns hårda regnpisk, nu sitter ingen panel där och det ser förjäkligt ut. Självklart kräver jag att de återställer som det var men ännu har inget hänt på 2 veckor.

Jag kan fortsätta såhär med punkter hur länge som helst, de lovade när vi avbeställde deras standardräcke som vi inte gillade att de skulle göra konstruktionen så att det var färdigt för att montera valfritt räcke för oss bara att skruva upp. Från april har de försökt få fram en detalj för att lösa infästningen av räcket utan att lyckas, de lovade snickarna i april att skicka förslag på en detalj att provmontera men den har ännu inte kommit. Senaste veckorna har de slagit om och helt plötsligt är detta inget som de tänker stå för alls.

Vi var mycket tydliga tidigt i vintras att vi var tvungna att flytta 1a veckan i juni sedan hade vi ingenstans att bo, det skulle ju inte vara några problem. Bergvärmeanläggningen blev väldigt försenad så vi hade inte ens varmvatten 1a juni…

Vårt bygge har blivit våldsamt mycket dyrare än beräknat pga att vi inte fått den hjälp vi var lovad i upphandlingarna, Vi förklarade vid första träffen att vi inte kan det här med att bygga hus eller har tid att engagera oss i det speciellt mycket vad gäller upphandlingar eller att bygga något själva. Men det skulle inte vara något som helst problem då de hade samarbete med sååå duktiga snickare och övriga hantverkare.

Vid flera tillfällen när man pratat med dem i telefon om struligheterna för att diskutera en lösning och kompensation har de bara slängt på luren i örat. Är det ett sätt att behandla en kund?

Då ansvarskännandet varit precis noll från kvalitetshus sida i de flesta avseenden har det här blivit en mardröm för oss som vi inte önskar vår värsta fiende en liknande situation, det ska ju vara underbart att få bygga sitt eget hus men så har det tyvärr inte blivit för oss som valde KVALITETSHUS

//
    Magnus

3. K
    Medlem Nivå 1

Fy vad tråkigt ! !! >:( Lider med Er. Att bygga ett eget hus är ju en av de största sakerna man gör i livet. Hoppas Ni får ordning på allt till slut. Det blir INTE kvalitetshus för vår del .

4. lier
    Medlem Nivå 8

Gud vad jag känner igen mig i ditt inlägg :'( Vet exakt hur ni känner det och framför allt hur det är att bo i ett hus som blivit mycket dyrare än vad det var tänkt från början. Vårat blev 450000kr dyrare än vad det var tänkt pga av struliga entrepenader/byggare.. Jag vet vad du går igenom och det är allt annat än kul.. Och glädjas över det nya huset!! Knappast man går bara och gruvar för hur länge man ska ha råd att bo kvar.. Vi överväger att sälja men först måste huset bli klart, och det tråkigaste är att man lär aldrig få det man lagt ut på eländet.. Vet inte om man någonsin ska våga bygga hus igen och i såfall med vem.. Känns som man aldrig kan lita på någon byggfirma, alltid finns det någon som inte har rent mjöl i påsen >:( :'(

Hoppas att det löser sig för eran del och glöm inte att ta hand om varandra mitt i allt elände, det finns många som kommer i kläm.. :-/

5. K
    Medlem Nivå 4

Här sitter en Kvalitetshusbyggare till som är glad att våra affärer med KH är avslutade och inte kommer att rekommendera denna husleverantör till potentiella husbyggare. Känner igen mycket av det du skriver Magnus. De är mycket intresserade av att sälja och snabba att skicka fakturor men resten är det inte mycket bevänt med. Nu har vi bott ett tag i vårt hus så mycket som hände under byggtiden har bleknat men jag skrev byggdagbok under hela byggtiden och den vägrar jag att läsa för jag blir på så dåligt humör och känner hur dåligt jag mår när jag blir påmind om hur vi hade det.
    Stå på dig men låt dem inte knäcka dig!!
    /L

6. K
    Medlem Nivå 2

Lider med dig men tänker samtidigt att jag haft stor tur. Jag valde mellan Kvalitetshus och Eksjöhus. Vi valde Eksjöhus för att de på offertstadiet var ca 200 000 kr billigar.

Hoppas att det löser sig för dig i till slut.

Kaj

7. volvo
    Medlem Nivå 10

Tyvärr drabbas privatpersoner oerhört hårt när inte ett bygge flyter på enligt planen.
    Visserligen hör dessa mardrömsbyggen till undantagen. Men när de drabbar så blir det oftast stora konsekvenser för de inblandade.

Därför vädjar jag till alla som står i begrepp att köpa hus:
    Tala med en egen, oberoende byggrådgivare som kan se igenom kontrakten och villkoren innan ni skriver på. I det läget kan merparten av tragedierna undvikas.
    Vi talar om miljonbelopp som sätter er i skuld årtionden framöver.
    Lita inte på försäljarna, skaffa er någon som kan branschen och som står på er sida!

8. M
    Medlem Nivå 4

Ja nu i efterhand inser man ju hur klokt det hade varit, men man litade ju på deras säljare tyvärr och nu sitter man här. Sista veckan har de inte svarat i telefon trots 10 försök per dag och telefonen är på. De bad oss förra veckan avvakta tills på måndag (11/12) med att vidta rättsliga åtgärder för de ville vi skulle träffas omgående och lösa det, vi har anlitat advokat som ska hjälpa oss att få rätt. Men kvalitetshus har inte hört av sig och svarar inte i telefon när vi ringer så tyvärr tvingas vi idag gå vidare med rättsliga åtgärder.

9. H
    Moderator · Nivå 25

Jag tror att det är väldigt viktigt att inse att om man börjar lita på en försäljare så är det något som är skumt. Man skall ALDRIG lita på en säljare, det gäller överhuvudtaget, oavsett om du köper en cykel eller en bil eller ett hus av en mäklare (framförallt inte mäklare), och kom ihåg att många av dem som säljer hus hos hustillverkarna är före detta fastighetsmäklare som inte klarat de moderna registreringskraven för mäklare (men andra ord en koncentation av de mest oärliga mäklarna, som nu istället säljer nya hus).

När man någon gång gör misstaget att lita på en säljare, och det ju trots allt oftast går bra, så beror det inte på att man gjorde rätt i att lita på säljaren, det är bara att just den affären råkade gå på räls, inget strul.

10. K
    Medlem Nivå 2

Lite off topic men...

Mitt företag www.achieveglobal.se gjorde 1992 en undersökning i 13 länder, inklusive Sverige, för att låta inköpare definiera kundlojalitet. Vi fick fram 65 förväntningar som de hade på sin leverantör för att långsiktigt vara kund. På första plats kom att de vill kunna lita på säljaren.

Jag har i mitt yrke utbildat fler än 10 000 säljare i säljteknik. Jag håller INTE med dig Hempularen. Visst ska man kunna lita på en säljare! Det är ett honörsord för de flesta säljare jag träffat. Det är dessutom viktigt att vara duktig köpare. Även köparen har ett ansvar. Säljarens jobb är att hjälpa köparen göra ett bra köp.

Tyvärr går det lite väl fort just nu i hussäljarbranschen. Det gör att vissa kan sälja trots en kraftigt krökt ryggrad. Dock brukar dessa företag inte bli långvariga i branschen. När jag tittade på Kvalitetshus som tänkbar leverantör blev jag misstänksam då jag fick reda på att företaget tidigare gått i konkurs.

Tyvärr finns det många säljare som varken har kunskap, kommunikationsteknik eller ryggrad. Det är dessa "rötägg" som skapar bilden av den dåliga säljaren. Det stora flertalet säljare är dock pålitliga och har kundens bästa i åtanke - Helt enkelt därför att det gör att de säljer mer!

Kaj

11. K
    Medlem Nivå 2

Kvalitetshus är en liten husbyggare som i nuvarande form varit igång sedan september 2000. De omsatte år 2005 knappa 19 miljoner. Det borde betyda att de är mer rädda om kunderna än vad de faktiskt verkar vara. Att agera som de gör brukar straffa sig långsiktigt.

Om man säljer för 19 miljoner borde motsvara ca ett hus i månaden. Det borde de väl kunna hantera?? Jag tycker att de i och med att de är så små borde ge sina kunder mycket bättre attention än de stora aktörerna!?

Eksjöhus omsatte 2005 341 miljoner och har via en mycket ärlig och engagerad säljare levererat ett härligt hus till oss. Just känslan av pålitlighet hos säljaren var en kraftigt bidragande orsak till val av leverantör. Senare har det visat sig att han stått för allt han sagt och dessutom stöttat oss i sådant vi trott han sagt.

Kaj

12. K
    Medlem Nivå 4

Just det du säger Kajen tog vi fasta på när vi valde mellan KH och LB-hus. Det som talade till KH's fördel var att det var en liten firma som enligt vårt sätt att tänka borde vara väldigt mån om sina kunder. Vi var dessutom väldigt tydliga innan vi skrev på några papper att om det här gick smidigt och bra så skulle vi mer än gärna tala om för folk i vår närhet hur bra allt gått med KH. Säjaren talade om hur intresserad han var av att nå ut till nya områden och inte bara sälja i Stockholmsområdet. Vi såg det som ett löfte att de skulle göra allt för att bygget skulle flyta på bra. Vi var först ut att bygga på vårt område av 11 hus i första skedet och nu byggs det ytterligare 15 hus på området. Vi bor på en liten ort och vårt husbygge har följts med stort intresse av många, på både gott och ont. Åtskilliga har de varit som knackat på och frågat vilka vi byggt med, hur mycket det kostat och hur vi tycker det har gått. Vi är jättenöjda med vårt hus och tycker själva att det blev fint MEN jag rekommenderar ingen att bygga med samma husleverantör av den anledningen att jag inte tycker att det gick speciellt bra. Några fler hus sålda i vårt område har det mig veterligen inte blivit för KH.....
    Vi hade väldigt mycket strul med hantverkare och sånt också som inte kan belastas KH men vi tycker inte att de skötte sin del på ett tillfredsställande sätt.

13. volvo
    Medlem Nivå 10

Visst!
    De allra flesta husbyggen/försäljningar är renhåriga.
    Men det är problembarnen som slår fruktansvärt hårt mot enskilda familjer.
    Därför bör alla säljare betraktas med skepsis och deras uppgifter kontrolleras.
    Därifrån har man då stora chanser att bli positivt överraskad.

14. C
    Medlem Nivå 1

En sökning på detta forum visar att det finns andra missnöjda kunder på Kvalitetshus. Lite konstigt om de nu endast bygger 19 hus om året.

det var mycket liv kring företaget förra året minns jag då en kund lade ut foton mm, men detta försvann senare. om det berodde på omläggning av saiten eller överrenskommelse med husföretaget vet jag inte...

jag hittade bl.a detta från förra hösten en av trådarna:

15. 2
    Medlem Nivå 1

Uj, uj, uj!

Inte roligt alls. Men som jag såg här ovan så är det bara att ta kontakt med en bra jurist/ advokat. Finns inte mycket annat att göra i erat läge tror jag. Vissa firmor inom bygg sätter sådant här i "system" och vrider ur trasan det mesta möjliga.

Jag tror dock att man kan kontakta jurist mycket tidigare i byggskedet, för om det börjar "strula" från början så kommer det att fortsätta att gå fel. Då blir allt försenat i alla fall, men en ekonomisk uppgörelse ligga närmare i tiden. Det brukar inte kosta något att diskutera fall med jurister. Personlig reflektion bara.

Bästa lösningen är att från början ta hjälp av en erfaren byggledare/ byggrådgivare. Gärna en som är lite "rävig" och redan fallit i alla gropar och därmed redan vet vart de kan tänkas att finnas. Då kan det sluta med att entreprenören blir skyldig dig pengar ;)

/Peter