Tycker det är väldigt märkligt att inte vår KA var med på slutbesiktningen? Han var i alla fall kallad till slutbesiktningen. Är inte det dennes arbetsuppgift som han är anlitad för och som vi betalar honom för? Trodde han skulle finnas med och vara med på "vår sida" så att säga.

Ska man inte få något protokoll från honom om att han besökt bygget under byggtiden eller har jag fel?

Känns konstigt att betala det sista till honom när han inte fullföljt sin arbetsuppgift och varit med på slutbesiktningen. Vad kan man begära av honom?

Mikael_L
Tanken är att KA är den som ska hjälpa/se till att byggherren följer den bygglagstiftning som finns.
Främst PBL (plan o bygglagen) BBR och BKR (boverkets bygg och konstruktionsregler) men även en massa andra små lagverk.

1995 när KA-systemet infördes var tanken att KA skulle ta över den uppgift som byggnadsnämndernas byggingenjörer hade, att just kolla att byggandet följde gällande krav, ur lagstiftarens perspektiv.

Det är nog vitt känt att KA-uppdraget kan helt missbrukas, det finns KA som bara är med på byggsamrådet för att sen när bygget är klart skicka in en ikryssad kontrollplan samt en faktura till byggherren.

Men KA har nog inte sådär jättestor nytta att vara med vid slutbesiktning för att utföra sitt uppdrag, det är bättre att h*n är med vid vissa kritiska moment under själva byggtiden.

Det ingår inte nödvändigtvis att besöka bygget. Du skall rent formellt se KA som samhällets representant i bygget, hans uppgift är att se till att bygget uppfyller lagar och de regler bygglovsmyndigheten sätter upp. I många fall sammanfaller samhällets krav på bygget med beställarens intressen (ex. att taket är konstruerat så att det inte rasar in) men som beställare har du troligen fler krav mot byggaren är de krav som KA skall se efter.

I princip så räcker det på de flesta byggen att KA samlar in olika egenkontrolldokument och besiktningsprotokoll, för att sköta jobbet.

Många KA gör lite mer, som att besöka bygget några gånge, delta i vissa besiktningar osv. Dessutom kan man i många fall köpa till att KA även är byggkontrollant, då görs betydligt fler kontroller på bygget.

Tackar för era svar! Man lär sig alltid något nytt:)
Känns bara som man inte riktigt vet vad man betalar för. Men vi får väl vara nöjda med hans insats:)

Mikael_L
hempularen skrev:
I princip så räcker det på de flesta byggen att KA samlar in olika egenkontrolldokument och besiktningsprotokoll, för att sköta jobbet.
Och i princip har du ju rätt.

Men att ta 20 tusen kr för att närvara 1-2 timmar vid ett samrådsmöte, ta emot några papper och kryssa några kryss på ett papper och skriva en faktura är ju bondfångeri, borde nästan klassas som kriminellt.
Om uppdraget är såpass enkelt, att bara sammanställa egenkontrolldokumenten borde tjänsten kosta max en 3-4 tusen.

Jag känner till ett fall där man lyckades anlita en KA som dessutom gjorde konstruktionsritningarna (arkitektritningar fanns färdiga) till en utbyggnad för totalt 4500 kr, och besök på bygget typ 3 ggr. Osäker på om det var svart.

Min pappa var KA på vårt bygge. Smidigt :)

Mikael_L
Jag läste KA-kursen på distans hos byggutbildarna.
Men jag hade givetvis frågat byggnadsnämnden innan om detta skulle räcka för att kunna ge mig ett tillfälligt och lokalt förordnande, vilket gick bra (men kommunens byggnadsnämnd är ju allsmäktig i frågan, så det varierar troligen stort runt om i landet).

Men angående bondfångeriet så finns det givetvis KA på hela skalan. Dels de som nästan borde räknas som kriminella (däri bör Älvsbyhus KA Jens Sundström räknas, som är KA för bortåt 1000 hus per år, räkna med ett samrådsmöte på 1-2 timmar och restid så inser vi snabbt att han inte ens sköter byggsamrådsdelen rätt, ty det räcker inte hans årsarbetstid till, å andra sidan kostar han väl inget heller för ÄH-kunderna, men här är ett bevis för hur dåligt det "nya" KA-systemet (kan) fungera) **
Dels alla de KA som sköter sitt uppdrag som det ska skötas.

Enligt min mening borde en KA ta runt 15 tusen och i detta borde det ingå förutom byggsamrådet och pappersjobbet med kontrollplan och sammanställning av egenkontroller 4-6 st byggplatsbesök.
* Efter schaktning
* Innan gjutning (eller efter uppbygget av krypgrund)
* någonstans just efter tätt men oisolerat hus, alt när väggmodulerna kommer på plats.
* ett par-tre gånger senare för att granska diffspärr, VVS-installationer och fuktmätningar innan golvläggning osv osv.

En KA har låga omkostnader i sin verksamhet, då han i princip endast behöver en personbil samt några mätinstrument. Den dyra delen är alla kurser och all kostnad för återkommande certifieringar osv. En seriös KA lägger antagligen ett flertal 10-tusentals kronor per år i sådant.
Trots detta borde inte timpenningen behöva vara mer än 1000:-/timme (ren gissning från min sida) så tar KA 15000:- för mitt hus bör han ju jobba minst 12 timmar med mitt uppdrag.

Allt jag skriver är givetvis utifrån ett småhusperpektiv, en vanlig villa.

Men som vanligt blir det en dålig soppa så fort klåfingrig lagstiftning tvingar fram något som marknadsaktörerna (i det här fallet byggherre och KA) inte får chansen att förhandla fram den korrekta prissättningen på.
Är man som byggherre pressad av lagen att anlita KA, så är det ju KA helt fritt att själv välja prissättning och engagemangsgrad. Du kan ju inte som byggherre säga: "men du vill ha 20 tusen för ingenting, så jag skiter helt enkelt i det!"

** http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about466.html

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.