Byggahus.se
Hmm.
Jag vill minnas att pappas Ståt-luckor från 2010 börjar uppvisa liknande problem, ska se om jag kommer ihåg att ta bilder vid nästa besök.

Som referens har vi i huset ett Sentenskök från 2005 med lackade frästa MDF-luckor (som Ståt fast med försänkta speglar istället för upphöjt mönster) som ännu ej visar några skador. Då har vi haft köket det senaste 1.5året och tidigare ägare kan ha varit något bättre på att torka av än oss.

13th Marine 13th Marine skrev:
Hmm.
Jag vill minnas att pappas Ståt-luckor från 2010 börjar uppvisa liknande problem, ska se om jag kommer ihåg att ta bilder vid nästa besök.

Som referens har vi i huset ett Sentenskök från 2005 med lackade frästa MDF-luckor (som Ståt fast med försänkta speglar istället för upphöjt mönster) som ännu ej visar några skador. Då har vi haft köket det senaste 1.5året och tidigare ägare kan ha varit något bättre på att torka av än oss.
Hej
Bra med bilder. Ikea påstår att det inte finns några kvalitetsproblem, bara man inte badar med luckorna eller har dom med i ångbastun, har skriftligt från dem att våra luckor varit utsatta för kontinuerligt vatten eller ånga

• Gilla
vickan11
  • Laddar…
S Stefan.J skrev:
Kommer inte kunna ta bild förrän längre fram i vår när jag är där. Huset är inte uppvärmt under vintern.
Hej kan vara problemet att relativa fuktigheten varierar mycket under den ouppvärmda perioden.

Nytt Faktum med Lidingöluckor 2007. Fått två-tre nya efter att färgen släppt i kanterna på luckan intill ugnen, intill diskmaskinen samt en intill fläkten. Inga problem att få nya, men det var under tiden Faktum såldes. För en månad sedan lät jag måla om allt, jag var synnerligen missnöjd med färgen. Minsta lilla färgade spill blev fula skuggor. Kaffe till exempel, låg som en svag, svag brun skugga där det runnit, och då torkades det bort inom 30 sekunder från 'olyckan'. Det var ett evigt nötande för att försöka få rent, men det gick inte. Målade om det istället i grått. Hoppas ge det ett par år till innan det behöver bytas. Ikea känns inte lika självklar som leverantör inför kommande byten, tycker kanske inte att de är så bra som de borde vara.

F Fluxor skrev:
Nytt Faktum med Lidingöluckor 2007. Fått två-tre nya efter att färgen släppt i kanterna på luckan intill ugnen, intill diskmaskinen samt en intill fläkten. Inga problem att få nya, men det var under tiden Faktum såldes. För en månad sedan lät jag måla om allt, jag var synnerligen missnöjd med färgen. Minsta lilla färgade spill blev fula skuggor. Kaffe till exempel, låg som en svag, svag brun skugga där det runnit, och då torkades det bort inom 30 sekunder från 'olyckan'. Det var ett evigt nötande för att försöka få rent, men det gick inte. Målade om det istället i grått. Hoppas ge det ett par år till innan det behöver bytas. Ikea känns inte lika självklar som leverantör inför kommande byten, tycker kanske inte att de är så bra som de borde vara.
Hej
Om Ikea hade sagt till mig att du får nya luckor hade jag inte lämnat dom för ommålning och där fått reda på att luckorna inte var grundmålade. I senare läge ville jag ha ersättning för ommålning vilket dom nekade till utan hänvisade till konsumentrådgivaren och att dom inte skulle ändra sin inställning. Undrar om dom värdesätter sitt varumärke

Vi har högblanka vita folierade luckor från Kvik
Har aldrig torkat bort vatten och har integrerad diskmaskin.
Trots 2 barn och 11 års slitage ser luckorna i princip helt nya ut.
Folie verkar vara överlägset färg, varför folierar man inte fler luckor, det borde väl gå att foliera vilken kulör och glans som helst?

• Gilla
Vick Gul och 1 till
  • Laddar…
K Kjell W skrev:
Efter några år uppstod problem med skåpluckorma vid diskbänken. Tog återigen upp det med Ikea som talade att dom hade högsta kvalitet på sina luckor.
[bild]
Tråkigt med det ni råkat ut för, allihop, men ärligt talat - "IKEA högsta kvalitet..." finns väl ingen människa som på allvar tror på?!

Man kan välja att acceptera lägre kvalitet eftersom priset i de flesta fall är betydligt lägre, men då får man ju i andra änden också acceptera sämre hållbarhet och snabbare förfulning.

Personligen tycker jag att IKEA just nu verkar vara inne i en fas där kvalitet och materialval är sämre än någonsin och man tydligen räknar med så stort kundunderlag att återkommande kunder är helt ointressanta.

Man får hoppas att de ändrar inställning och inriktning och inte enbart försöker konkurrera genom lägsta pris framöver.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Tack för tråden! Kommer troligen inte att bli något Ikea-kök för mig, tycker inte att det är acceptabelt och det är precis sånt som jag varit rädd för.

Tidigare kontor har haft kök från Ikea. Där är man inte lika noga med att torka, men där blev det kass på bara några år. Jämför med det kök som jag har i mitt hus och i tidigare lägenheter, som aldrig haft såna problem trots mycket äldre.

Klart att man alltid kan hänvisa till att det ska torkas osv, men någonstans får man ju vara rent praktisk med hur ett kök används, det är det som man ska anpassa produkten efter. I mina ögon har Ikea misslyckats med det. Mina erfarenheter är dessutom att de är ensamma om det. O andra sidan medför oftast en skillnad i pris en skillnad på kvalité någonstans.

• Gilla
Kjell W
  • Laddar…
Vi har ett kök gjort av ett lokalt snickeri, fräst och lackad mdf. Luckan ovanför diskmaskinen brukar kunna bli dyngsur och utsätts för vattenånga när man öppnar diskmaskinen när den är varm. Vi har diskat minst en gång om dagen ibland tre, under två år och aldrig torkat luckan torr. Men kan inte se minsta tecken på påverkan av fukt.

• Gilla
Kjell W
  • Laddar…
Monterade ett kök från ikea 2013 i mitt hus, Redan 2015 hade mina luckor krakelerat i färgen , hörde av mig till ikea och fick motvilligt nya på garanti, frågan är ju hur man gör om något år när de nya med är kass,

J JohannesHenry skrev:
Tack för tråden! Kommer troligen inte att bli något Ikea-kök för mig, tycker inte att det är acceptabelt och det är precis sånt som jag varit rädd för.

Tidigare kontor har haft kök från Ikea. Där är man inte lika noga med att torka, men där blev det kass på bara några år. Jämför med det kök som jag har i mitt hus och i tidigare lägenheter, som aldrig haft såna problem trots mycket äldre.

Klart att man alltid kan hänvisa till att det ska torkas osv, men någonstans får man ju vara rent praktisk med hur ett kök används, det är det som man ska anpassa produkten efter. I mina ögon har Ikea misslyckats med det. Mina erfarenheter är dessutom att de är ensamma om det. O andra sidan medför oftast en skillnad i pris en skillnad på kvalité någonstans.
Hej
Jag håller med man måste ju kunna vara i köket och jobba. Jag tror Ikea inte har någon produktionskontroll. Framförallt är dom snoriga

F Folkskolan skrev:
Vi har ett kök gjort av ett lokalt snickeri, fräst och lackad mdf. Luckan ovanför diskmaskinen brukar kunna bli dyngsur och utsätts för vattenånga när man öppnar diskmaskinen när den är varm. Vi har diskat minst en gång om dagen ibland tre, under två år och aldrig torkat luckan torr. Men kan inte se minsta tecken på påverkan av fukt.
Hej
Ikeakök

hej,

har också STÅT...färgen släpper på kanterna .... speciellt området-en vid diskmaskin..
av olika anledningar fick jag aldrig till det att beställa nya innan stoppet av gammal standard..
men vi kanske blir så många som klagar att de börjar tillverka igen!!!???

Anders

M markus_hans skrev:
Monterade ett kök från ikea 2013 i mitt hus, Redan 2015 hade mina luckor krakelerat i färgen , hörde av mig till ikea och fick motvilligt nya på garanti, frågan är ju hur man gör om något år när de nya med är kass,
Hej
Är det Faktum? Vilka luckor har du?

Bowman
J j:son skrev:
Exakt samma problem här.
Ikea Ståt.
Även på luckor som är i andra ändan av köket.
Alltså inte i närheten av vask eller fukt.

Jag är gärna med om det ska göras någon gemensam reklamation.
Orkar inte vela med bilder, men denna typen av luckor har jag med, och såna skador plus krackelering.

hej,

jag vill nog påstå att precis så gör vi som du beskriver ...och lik förbannat krackelerar det

Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.