Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kväva elden i kamin, när det glöder.

1. S
    Medlem · Örebro · 4 inlägg

Svalka

Medlem
    Hejsan.

Min fråga är precis som rubriken säger. Säg att jag har eldat i kaminen (insats) under 2-3 timmar och elden har falnat. Lågorna har försvunnit sedan kanske 15 min, och från denna punkt kommer kaminen att börja svalna av. Finns det nu någon risk att jag sotar ner min skorsten när jag stryper all luft. Har ca 6m murad skorsten. När jag dagen efter tittar i kaminen är kolresterna just inte större än om jag eldar ur med full luft.

Hade det varit kallare ute, hade jag kunnat gå ut och titta efter rök, men det är nu för mörkt. (Bara eldat några kvällar i år, och har inte testat förut)

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 311 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Varför skall du strypa luften?

Jag har en nästan ny kamin med nästan ny skorsten.
    Där finns varken spjäll på till- eller frånluft, utom kaminens reglage för tilluften.

Låt det vara öppet spjäll tycker jag!
    Men tilluften kan du hålla på låg nivå men inte strypa helt.

3. C
    Medlem · Stockholm · 5 326 inlägg

corre

Medlem
    Stryper man luften svalnar den långsammare. Bör vara minimal risk, den lilla sot som kan bli av efterglöden är inget med soten från en sureld på vedklabbar.

4. S
    Medlem · Örebro · 4 inlägg

Svalka

Medlem
    Det är alltså tilluft jag stryper, har ingen ventil för rökgaserna. Och det är som Corre säger, jag vill inte kyla ner kamin mer än nödvändigt. (Om man nu märker någon skillnad, det är ingen kakelugn direkt)

Kommer nog fortsätta med detta, tills dess att det är så kallt att nytt ska läggas in just innan ja går och lägger mig. (Helt tätt blir det inte, det glöder ju ut)

Redigerat 16 sep 2014 01:13
  5. Korvgubbe
    Medlem · Östergötland · 1 427 inlägg

Korvgubbe

Medlem
    Borde inte risken för kolmonoxidförgiftning öka? Möjligt att risken är så pass låg ändå att det inte spelar någon roll men...

6. D
    Medlem · Dalarnas · 837 inlägg

Drömhus2012

Medlem
    Svalka: Vi gör samma sak när vi myseldat på vintern, glöder det för mycket så stryper vi bara tilluften men glöder det bara lite så stänger vi helt (hur tätt nu det blir, jag antar att en viss mängd smiter igenom i alla fall).
    Det är inget vetenskapligt alls med när det är dags att stänga tilluften utan det går på maggropskänsla bara.
    Varför dra ut en massa luft under hela natten när det är kallt ute, det känns helt onödigt så länge man har tillräcklig ventilation ändå.

Korvgubbe: Det blir inte mycket CO när det bara är glöd kvar och dessutom har man förhoppningsvis drag i skorstenen så skulle något smita någonstans så åker det ut.
    Detta funkar ju såklart inte om man stänger ett rökgasspjäll, bara tilluftsspjäll.

Redigerat 16 sep 2014 19:18
  7. KnockOnWood

Grundstött
    I en modern kamininstallation tar man tilluften utifrån. (Slå mig inte nu för att jag skrev modern)

Och när brasan falnat och glöden dött så finns det inte längre något som driver skorstensdraget.
    Så luftväxlingen går asymptotiskt ner mot noll.

För övrigt går det nog inte att strypa tilluften helt på nyare kaminer.
    Lite luft passerar nog alltid. Kan ha att göra med att minimera risken för kolosbildning.

8. D

Drömhus2012

Medlem
    Men murstocken är väl varm ett bra tag efter eldning, det driver draget ett antal timmar. Har man sedan en annan uppvärmningskälla som håller murstocken varm så tror jag att man har drag hela tiden eller ett visst undertryck i kaminen/insatsen när tilluften är stängd.
    Obs. Detta är ren spekulation från min sida, inget jag säger att så här är det.

9. Dalbotant
    Medlem · Dalsland · 3 034 inlägg

Dalbotant

Medlem
    Jupp. Jag har en gammal kamin som tar tilluften från rummet den står i. Om jag inte stänger spjället, för tilluften alltså, något annat finns inte, innan jag lägger mig så vaknar jag ett par timmar senare av att det är iskallt i rummet. All värme har då dragits ut igen. Helt tätt blir det antagligen inte men så mycket som går i alla fall. Har inte kvävts hittills men däremot påminns jag lite då och då om detta när jag råkar somna med kaminen igång och allt eldande varit förgäves. :surprised:

10. KnockOnWood

Grundstött
    Ingen murstock här.
    Modern "plåtskorsten" à la NVI :)

11. D

Drömhus2012

Medlem
    Hmmm. Men skorsten har du i alla fall ;)
    Då finns ju dessutom ett drag i och med höjdskillnaden såvida du inte har ft/ftx ventilation och justerat in den så att den exakt motverkar tryckskillnaden mellan inuti kaminen och överkant skorsten. :p
    Lyssna nu på Dalbotös som står på min sida. :)

12. D

Drömhus2012

Medlem
    Förresten så tänkte jag inte på att kaminen kunde ta luften utifrån, sådana moderniteter har jag aldrig haft.

13. A
    Medlem · Stockholms län · 10 536 inlägg

Avemo

Medlem
    Det är helt riskfritt. Kol kan till skillnad från ved brinna både långsamt och rent. Helt tätt blir det inte. Skulle det mot förmodan bildas koloxid så går den ut genom skorstenen. Jag betvivlar att det rör sig om några stora mängder värme man förlorar om man lämnar öppet, men kommer du ihåg att stänga tilluften när det bara är glöd kvar så finns det inga nackdelar med det.

14. KnockOnWood

Grundstött
    Jag förmodar att det är där det brast för gamla tiders kakelugnar.
    När brasan brunnit ut "sköt man spjället", dvs stängde rökgasspjället mot skorstenen.
    Så glöden som var kvar genererade kolos bakom de stängde luckorna, och koloxiden gick ut i rummet, för att spjället var stängt.

Genom att bara stänga tilluften riskerar man inte detta, för vägen upp genom skorstenen är fortfarande öppen.

Stämmer bra, har både separat tilluft till kaminen och FTX :)

• Laddar…
  15. G
    Medlem · 7 270 inlägg

gaia

Medlem
    även om skorstenen är öppen så minskar draget med fallande temperatur i brasan och sen kan husets ventilation bilda undertryck som suger röken in i rummet i stället. Man kan producera kolmonoxid av träkol som glöder med mycket sparsam lufttillgång. Hoppas att myter typ att man inte kan få kolmonooxid av trä är borta ur folktro.
    Dom flesta kaminägare brukar vakna .... i värsta fall med huvudverk:).
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.