Byggahus.se

kvänumkök prisläge

1. E
    Medlem Nivå 2
    hej, jag har försökt hitta info om Kvänumsprisläge, jag är intresserad av linjen Broby, men de har ingen prisinfo på hemsidan eller i katlogen, någon som har erfarenhet? Jag har fått reda på att det är dyrare än marbodal men hur mycket?

2. Sophie
    Medlem Nivå 11
    vi har precis oxå fått hem deras katalog...och lidhults oxå men mest för att få inspiration. brukar väl vara så att när det är riktigt dyrt sätter de inte ut priserna utan man måste vända sig till en återförsäljare som kan försöka övertala dig trots priset. Så det enda du kan göra är nog att ta kontakt med närmaste butik som säljer kvänum så kan ju de hjälpa dig!

Men köken är riktigt fina...

3. Saxpy
    Medlem Nivå 9
  4. E
    Medlem Nivå 2
    tack, jag såg det där också...suck, fick dock ett bra tips att köra ikea stommar och inredning coh sedan anlita ett snickeri för att tillverka lådfronter och slåpluckor samt serveringsskåp

5. Saxpy
    Medlem Nivå 9
    Japp, så kan man göra. Jag håller på med samma sak, dock så gör jag luckor och ramar själv, blir faktiskt riktigt bra.

6. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Saxpy hur gör du dina luckor och ramar. vi har gjort ett kök tidigare på det viset. Ikeas stommar och sedan egna luckor och ramar alltså. Vi använde limfog till luckorna. Enkla släta luckor med en list runt om som gav en enkel spegel. Vi blev dock inte nöjda med resultatet. Skivorna var inte torra nog och krymte en del. vi slarvade en del och stressade när vi gjorde det så delvis beror slutresultatet på det. Ingen annan kommenterade heller det utan det var nog mest vi själva som märkte det. Sen var ytan på limfogen inte så bra heller fanns en del gropar och kvisthål....nu ska vi göra ett kök i nya huset och vill ha samma stil för den blev vi jättenöjda med men vi funderar kring hur vi ska göra luckorna.

7. Saxpy
    Medlem Nivå 9
    Det finns lite trådar om detta i Byggnadsvård tror jag bestämt. Hursomhelst, jag använder i princip listvirke till ram och sedan plywood av bra kvalité som spegel. Den får väldigt fin yta med lite sandpapper och linoljefärg. Den lär inte slå sig heller om man har listvirke som har torkat ordentligt. Det är inte så dyrt att anlita ett snickeri för så pass enkla luckor heller skulle jag tro om man inte vill bygga dem själv.

8. Sophie
    Medlem Nivå 11
    ska söka på byggnadsvårdforumet. Vi har inte kollat upp vad det skulle kosta att göra luckorna hos ett snickeri, Förra gången var ett experiment och hade vi varit noggranna hade det säkert blivit bra. Plywood har vi dock inte testat. Listerna blev bra de varken glipade eller slog sig fast de var skruvade enbart från baksidan av luckan. Det var limfogen som inte blev bra.

Vi målade med linoljefärg och det är det stora problemet egentligen denna gången oxå. vi vill måla själv med linoljefärg och göra allt arbete utom luckorna själv så det blir väl till att kolla med nåt lokalt snickeri. Tycker det är helt ok att använda ikeas stommar och få allt det praktiska som det innebär att ha deras lådutdrag etc. I och med att vi gjorde ett ramverk runt med infällda luckor syntes ju ingenting av stommarna förrän man öppnade skåpen. Den delan av köket blev mycket bra. likaså bänkskiva i ek, fasat kakel och sidorna på skåpen som vi klädde med pärlspont. Även väggarna var klädda med pärlspont. Ska ju först renovera badrummet nu under semestern sen får vi väl på allvar ta tag i köket. Har insförskaffat en hel del bättre verktyg nu så kanske ska vi ge det ett nytt försök att göra dem själv.

9. Delphoria
    Medlem Nivå 3
    Vi har fått offert från Kvänum och Lidhult. Vårt kök är som ett "L", ungefär 4 x 4 meter. Från Kvänum fick vi en offert på 395.000 kr för snickerier, bänkskivor (sten + trä) och diskho. Från Lidhult kostar det ca 220.000 kr för detsamma. Då har vi valt rätt mycket dyra lösningar med oregelbundna lådsektioner, vissa bänkskåp ner till bänk mm.

Vi kommer med all sannolikhet att beställa kök från Lidhult, bara vi får till ritningen precis som vi vill ha det.

Lycka till!

10. E
    Medlem Nivå 2
    Tack Delphoria, hoppas det blir fint. Kvänum är ju sjukt dyrt...nu lutar det mot att vi inte kör platsbyggt, det blir istället marbodal med ikea stommar...målad mdf, men eftersom det är en 2,5 a på 74kvm så kommer vi inte bo där om/när vi får barn som behöver eget rum, så känner vi att 200 000 fortfarande är över vår budget. mvh/emelie

11. Sophie
    Medlem Nivå 11
    tror att det kan bli en utmärkt lösning för er eme800. speciellt om ni planerar att kanske flytta så småningom. bättre då att spara de pengarna tills ni hittat drömboendet.

Delphoria har ni kollat vad det skulle kosta att bara beställa stommar och luckor och hoppa över bänkskivor och diskbänk och beställa det hos annan tillverkare separat? Ibland är det ju så att det gör enorm skillnad på priset om man inte kör en helhetslösning utan försöker hitta billigare och kanske bättre alternativ själv!

12. Fabian-Bom
    Medlem Nivå 6
    395 tusen !!!
    Det kallar jag att ta betalt för 8m bänkyta och skåp. Utan ruskigt fina vitvaraor också? Då är det nog bara ett kök för riktigt rika personer.
    Tror att man kan få ett riktigt fint kök av god kvalité för 100 tusen om det skall vara 4*4 bänkyta.

13. D
    Medlem Nivå 2

Sinnessjukt!!

Delphoria: Lägger du den summan på ett kök ska du vara mijonär+++ Inte värt pengarna, kommer ALDRIG få tillbaka det!

14. E
    Medlem Nivå 2
    Beroende på var man bor och vad man prioriterar så tror jag absolut att man kan få tillbaka köksinvesteringar på både 200.000 och 500.00 tkr, men bostadsmarknaden är ju lite skev så det beror nog på läget..och sen ska man ju trivas också.

15. Sophie
    Medlem Nivå 11
    och sen även om jag själv aldrig skulle lägga så mycket pengar på ett kök så är det inte alltid man gör en renovering för att få tillbaka pengarna...har man tänkt bo där resten av livet kan man ju inte välja en viss sort som man tror att man kan tjäna på nån gång i framtiden bara för det.