Kvänum kök - era erfarenheter

24k läst  38 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Jag håller förmodligen med, det är säkert flera säljare av "premiumkökena" som kunnat ge oss den support och kvalite vi fick från Kvänum. Men efter att kollat på GDS varianterna och räknat på flera kök kände vi ganska per omgående efter Kvänumbesöket att vi väljer dem, dels utan tvekan ett bra högklassigt kök och säljare med bra intryck. Vi orkade inte besöka fler säljare/leverantörer av andra högre priskök. Vill man veta vem som levererade vårt kök kan man se var jag bor och titta på återförsäljare i denna region...:)

2. smiler
    Medlem Nivå 7
    Tyngre = rejälare = hållbarare.
    Inget Ikeakex... Men kex funkar ju åxå men inte lika bra :)

Men folk i regel vill ju bara betala för de dom ser inte stommen... Tyvärr!

Redigerat 7 feb 2015 22:43
  3. F
    Trädgårdsfixare Nivå 11
    Nu har vi ännu inget Kvänumkök att recensera men när vi valde leverantör så stod valet mellan IKEA och Kvänum av den enkla anledningen att det var bara de som hade luckor vi tyckte om. Valet föll på Kvänum eftersom servicen vi fått hittills är långt över förväntat samt att de kan erbjuda lösningar som IKEA inte kan. Kvänums hörnskåp är exempelvis, i våra ögon, väldigt mycket bättre än IKEAs rent funktionsmässigt.

Den erfarenhet jag dock har av Kvänum är ett kök insatt 1994 av mina föräldrar. Det köket ser fortfarande ut som nytt om man undantar den integrerade diskmaskinen som sjungit på sista refrängen senaste två åren. Skruvarna som håller fast luckfronten har "gett upp" och eftersom själva luckan i sig redan är så tung och inget motstånd finns så får man vara lite försiktig när man öppnar diskmaskinen så man inte "tappar" luckan så att träfronten åker av. Men å andra sidan, vilken diskmaskin som köps idag förväntas fungera i 20 år?
    Jag lärde mig laga mat i ett Kvänumkök och jag tycker att det något högre priset gentemot vårt andra val (IKEA) är motiverat.

4. L
    Medlem Nivå 1
    Vi har just beställt ett Kvänum-kök (Linné, utanpåliggande lucka med spegel) efter en hel del debatterande. Vi valde mellan IKEA och Kvänum, och till slut blev det Kvänum trots den högre prislappen, då vi nu tror och hoppas bo kvar dit vi nu flyttat i 40 år-nånting, och vill ha ett kök som håller lääääänge. Vårt kök i förra huset var från IKEA och när vi flyttade därifrån hade det 8 år på nacken. Det märktes. En lite ranglig låda här, lite skadad mdf-skiva som blivit fuktig och uppblottnad där.... Absolut inget man såg vid första anblicken, på bilder såg det fantastiskt ut, men när man levde i det var det tydligt att det skulle behöva bytas inom 5 år eller så.

Renovera kök är inget jag gör för nöjes skull, så vi har valt att satsa på hållbart istället för slit-och-släng. Men, om vi trodde att vi skulle flytta inom en 10-15-års period skulle jag absolut välja IKEA!

Om någon annan funderar över priser och så: Offerten vi har fått är på 210.000 exklusive vitvaror och bänkskiva, köket är 20 kvm U-kök (totalt ca 7 m stommar). Den inkluderar då 2 väggvitrinskåp med belysning både i och under, en specialmodul som är lite dyrare, och lullull i form av inredning i lådor, etc. Jag känner mig mer än nöjd, hade befarat att det skulle bli dyrare!

I en av broschyrerna vi har fått finns två exempelkök av samma storlek, lucktyp, etc med, där det ena är "standardutrustat", och det andra är med massa lullull, dyrare moduler, etc - prisskillnaden är 100.000 kr. Jag tror att vårt kök befinner sig någonstans i mitten på Kvänum-prisskalan.

5. J
    Husägare Nivå 6
    Jag törs lova att ni kommer bli supernöjda. Vi byggde ett Kvänumkök i lägenheten för ett par år sedan och det är helt fantastiskt. Otroligt fin byggkvalitet jämfört med de flesta andra kök jag sett. Vi hade ett Poggenpohl innan, det var rejält kexigt och går inte att jämföra med Kvänum. Nu har vi köpt ett hus och måste tyvärr lämna köket efter oss, det är nog det jag kommer sakna mest.

6. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 13
    Vi satt in Kvänum 2004 och är helnöjda. Halvt infällda släta luckor. Vi valde mellan Kvänum och Alsikeköket och jag tror att de är kvalitetsmässigt ganska lika. Kvänum skickade dock en mycket kunnig " köksarkitekt", som t.o.m. erkände att vissa lådinsatser ( för bestick) gick det att fixa billigare genom att köpa IKEA och kapa lite .

7. T
    Medlem Nivå 6
    Jag har också ett Kvänumkök, en kombination av Lindö och Brahe Art (det finns några bilder i mitt galleri), och är väldigt nöjd så här tre år senare. Nu är mitt kök ur deras "moderna" serie, så det är kanske inte samma uppenbara "hantverkskänsla" som i deras mer klassiska köksmodeller, men jag gillar ändå känslan. Det jag gillar mest utöver designen är detaljfinishen, att luckorna fanérats ur samma stycke med perfekt mönsterpassning samt känslan i eklådorna – jag njuter fortfarande av att dra ut en låda och slippa se vanliga fula lådor. Lite löjligt, jag vet, men jag gillar verkligen sådana detaljer, precis som att jag gillar när reglage på vitvaror och elektronikgrejer etc har "rätt" känsla.

Snickerifirman de rekommenderade var noggranna och gjorde ett riktigt bra jobb. Dessutom var Kvänums säljare överlägsen de andra jag träffade (bla Ballingslöv och Vedum), hon lyssnade på mina önskemål men ritade något ännu bättre med välmotiverade förändringar jämfört med mina egna idéer – en iterativ process som tog några veckor.

Till Kvänums nackdelar hör att de inte så gärna detaljspecar offerten/fakturan, det kan vara lite bökigt att få reda på hur mycket ett specifikt skåp kostar etc. Dessutom är de väldigt duktiga på att ta betalt för tillbehör som exempelvis lådinredning, och specialbeställningar gör också ofta att priset skenar iväg.

Redigerat 1 mar 22:36
    • Laddar…
  8. J
    Husägare Nivå 6
    Spot on. Känslan när man drar ut en låda är verkligen speciell.

9. B
    Medlem Nivå 2
    Precis fått vårt Kvänumkök (Lindö) installerat och som de andra säger, känslan i lådor och luckor är fenomenal.
    Priset för oss blev ca 50000kr mer än elgigantens (för snickerier, bänkskivor och stänkskydd) och det är det värt anser jag :)
    //Benke

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: