570 läst ·
1 svar
570 läst
1 svar
Kvadratmeterpris för panel
Kort sammanfattning
Vid köp av pärlspont upptäckte jag i efterhand att återförsäljaren tagit betalt för hela panelbrädans yta och inte den täckande ytan vid beräkning av arealen. Mig veterligen finns det ingen leverantör eller tillverkade som anger åtgången av panel eller golv för hela brädans yta, utan det är den täckande ytan som används.
Hur skulle ni gå vidare med detta?
Bakgrund:
Inför köp av pärlspont kontaktade jag en återförsäljare för att se när jag kunde hämta detta och berättade då att jag behövde 80 kvadratmeter. Återförsäljaren sa att det fanns i lager och frågade:
Väl på plats sa återförsäljaren att det inte gick att få exakt 80 m² på grund av färdiga buntar. Jag sa då än en gång att eftersom jag behöver 71,5 kvadratmeter och om man räknar på 10% spill bör det räcka med 78 m². Han räknade då ut att jag behövde 23 buntar och hjälpte mig lasta upp på släpet. Så långt var allt frid och fröjd. Enligt kvittot hade jag betalat för 78,66 m² pärlspont.
Väl hemma när jag kontrollmätte och räknade kom jag fram till att arealen inte stämde.
Jag skrev då detta till återförsäljaren:
Svaret jag fick var detta:
På hemsidan står enbart panelbrädans mått och ingen mer beskrivning.
Det rör sig om ca 1 200 kr så det är inte så jättemycket att bråka om. Det är mer att det skapar oreda för mig att behöva försöka få tag på samma dimension att komplettera med, plus att de som sagt tagit betalt för något som de inte levererat. Eller är det så att det finns fler som räknar arealen på detta bakvända sätt?
Här är några exempel på tillverkare och leverantörer där de anger åtgången utifrån täckande bredd:
Vid köp av pärlspont upptäckte jag i efterhand att återförsäljaren tagit betalt för hela panelbrädans yta och inte den täckande ytan vid beräkning av arealen. Mig veterligen finns det ingen leverantör eller tillverkade som anger åtgången av panel eller golv för hela brädans yta, utan det är den täckande ytan som används.
Hur skulle ni gå vidare med detta?
Bakgrund:
Inför köp av pärlspont kontaktade jag en återförsäljare för att se när jag kunde hämta detta och berättade då att jag behövde 80 kvadratmeter. Återförsäljaren sa att det fanns i lager och frågade:
Jag svarade då att jag egentligen behöver 71 m² så då bör 80 m² räcka eftersom 10% spill blir ca 7 m².
Väl på plats sa återförsäljaren att det inte gick att få exakt 80 m² på grund av färdiga buntar. Jag sa då än en gång att eftersom jag behöver 71,5 kvadratmeter och om man räknar på 10% spill bör det räcka med 78 m². Han räknade då ut att jag behövde 23 buntar och hjälpte mig lasta upp på släpet. Så långt var allt frid och fröjd. Enligt kvittot hade jag betalat för 78,66 m² pärlspont.
Väl hemma när jag kontrollmätte och räknade kom jag fram till att arealen inte stämde.
Jag skrev då detta till återförsäljaren:
Vi bor några timmars resväg ifrån återförsäljaren, men han berättade att de har en ganska stor kund som huserar på min ort som jag inte hade vetskap om. Så min förhoppning var att vid nästa leverans till dem hade de kunnat ta med de saknade panelbrädorna.Tack för köpet idag av pärlspont. Det verkar ha blivit en miss i antal buntar som jag ville köpa. Jag behöver 71,5 m² och med spill avrundade jag det till 80 m². På plats kom vi kom överens om att runda av nedåt istället till jämna buntar vilket enligt kvitto blev 78,66 m².
Dumt nog kontrollerade jag inte mängden på plats utan utgick att det stämde. Jag fick med mig 23 buntar á 8 panelbrädor som är 4,5 m långa. Totalt 23 x 8 x 4,5 = 828 m.
Pärlsponten är 95 mm bred med fjädern inräknad. Täckande yta är den 87,5 mm bred. På en meter blir det då 1 000 / 87,5 = 11,43 brädor. Den panel jag fått med mig hem motsvarar: 828 / 11,43 = 72,45 m². Det saknas alltså 78,66 - 72,45 = 6,2 m²
Omräknat till antal meter: 6,2 * 4,5 = 27,9 m eller cirka 3,5 buntar.
Hur löser vi detta smidigast? Ni råkar inte ha några beställningar uppåt landet i närtid där ni kan skicka med de saknade paketen?
Svaret jag fick var detta:
Jag skickade då ett krav på återbetalning för de kvadratmetrar de tagit betalt för utan att ha levererat:
Fick detta svar:Hej igen,
Lägger man ett golv utan att not och fjäder läggs ihop blir det en springa på ca 6-7 mm vilket är helt felaktigt. Som jag sa och skrev behöver jag 71,5 m² och med spill avrundade jag det till 80 m². Enligt överenskommelse på plats gick vi ned till 78,66 m². Du frågade om jag räknat med 10% spill vilket var bra och det är gängse standard att räkna med 10% spill.
Ingen annan golvtillverkare/försäljare anger åtgången av golv utifrån hela brädans bredd utan de utgår från den täckande ytan.
Det som saknas är 11,4 brädor eller 6,2 m². Kostnaden för detta blir 6,2 m² x 199 kr/ m² = 1 233,80 kr
Vänligen betala tillbaka denna summa så får jag komplettera panelen hos en annan leverantör.
Ja, vi pratade om att 10% spill är standard att räkna på. Med deras sätt att räkna med även spontens brredd borde de ha sagt 15% spill. Enda gången han nämnt något om sponten är i första mailet där han frågade om jag räknat på spill.
På hemsidan står enbart panelbrädans mått och ingen mer beskrivning.
Det rör sig om ca 1 200 kr så det är inte så jättemycket att bråka om. Det är mer att det skapar oreda för mig att behöva försöka få tag på samma dimension att komplettera med, plus att de som sagt tagit betalt för något som de inte levererat. Eller är det så att det finns fler som räknar arealen på detta bakvända sätt?
Här är några exempel på tillverkare och leverantörer där de anger åtgången utifrån täckande bredd:
När jag handlar utgår jag från vilka längder jag behöver och vilka längder som finns i lager hos bygghandlare/sågen. Så beroende av vad som finns i lager i längder, brukar vara 30 cm mellan varje längd, så kan den inköpta mängden variera om du räknar kvadratmeterpris färdigsatt panel. Och även om jag kan skarva eller måste sätta hela längder.
Så det kan bli t.ex. bli 0-20 % beroende av ovanstående förutsättningar.
Så ta dig lite tid att läsa på hur man räknar ut virkesmängder utifrån vad du behöver, vilka längder som krävs, om du kan skarva, osv, för du gör det ganska krångligt för dig.
Skriver någon panelbräda eller spontad panel är det för mig två olika saker.
Skrivet i all välmening.
Så jag skulle köra vidare och ta det som en erfarenhet inför nästa projekt att läsa på lite mera om virke.
Här kan du läsa mera om trä och virke med en del tips.
https://www.svenskttra.se/
Så det kan bli t.ex. bli 0-20 % beroende av ovanstående förutsättningar.
Så ta dig lite tid att läsa på hur man räknar ut virkesmängder utifrån vad du behöver, vilka längder som krävs, om du kan skarva, osv, för du gör det ganska krångligt för dig.
Skriver någon panelbräda eller spontad panel är det för mig två olika saker.
Skrivet i all välmening.
Så jag skulle köra vidare och ta det som en erfarenhet inför nästa projekt att läsa på lite mera om virke.
Här kan du läsa mera om trä och virke med en del tips.
https://www.svenskttra.se/
Klicka här för att svara