Kustvillan för egenritat hus?

7k läst  35 svar

1. E
    Tillbyggare · Nivå 8
    Husbranschen är inget undantag för begreppet att man får vad man betalar för. Att dom använde outbildad personal är inte längesedan och sannolikt är det inte annorlunda idag. Detta är givetvis an av anledningarna till varför priserna kan pressas. Så frågan är om din kanske livs största affär och dröm skall byggas av en lastbilschaufför från öst?

2. simuaaltonen
    Medlem Nivå 1
    Hej EOFF! Berätta gärna vad som INTE funkat bra med kustvillan. Skrivar man kontrakt på en summa kan den väl inte ändras eller hur påstår du att kalkyl ej stämmer? Hur var kvaliten på huset f.ö.?

MVH SIMU

helenfredin gillar
  3. helenfredin
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Den person jag haft kontakt med på kustvillan sade att de idag endast jobbar med kvalificerade byggare. Han menade att de hade en tidig fas där byggare som de anlitat inte hållit måttet, men att dessa ej jobbar med dem längre.

Jag kan dock inte gå i god för att detta stämmer (eftersom att jag bara haft några inledande samtal med dem som inte lett någonstans), men detta är vad de själva sade angående detta.

4. E
    Tillbyggare · Nivå 8
    Är det personer med yrkesbevis eller "kvalificerad personal" dom använder enligt dom du pratat med?

5. helenfredin
    Medlem Nivå 3
    Jag citerar bara vad säljaren skrev och där stod det ordagrant kvalificerad personal. Huruvida dessa har yrkesbevis eller inte vet jag inte.

6. B
    Medlem Nivå 1
    Har byggt med kustvillan och kan bara säga att ingen , absolut ingen har byggerfarenhet! Kan du hålla i en hammare så får du vara med och bygga. Har du bestämt dig för KV så några tips på vägen som du MÅSTE ta på allvar: nöj dig inte med "hus stomme" och att den ska vara målad och att du får bättringsmåla; måste du själv renkapa fasad mot mark? Tar du alla färgskiftningar eller dom? Spruckna fasadbrädor? Hur utförs hängrännor, stuprör? Tak? Mark mm mm
    Ta reda på allt först, skriv ner en lista med bilder på hur det ska utföras, prata gärna med riktiga hantverkare först också, visa allt för KV och se till att få en underskrift på det från deras säljare OCH vd!

7. helenfredin
    Medlem Nivå 3
    Tack för ditt svar! Det där låter ju inge roligt. Vi landade i slutändan på en annat alternativ som jag hoppas ska fungera bättre.

8. W
    Medlem Nivå 1
    Får man fråga vad det blev för alternativ istället?

9. helenfredin
    Medlem Nivå 3
    Självklart, vi valde att gå vidare med en lokal entreprenör som byggledning som sen i sin tur tar in snickare från bygden så det blir någon form av lösvirkesalternativ (även om planen är att de ska förbygga väggarna inomhus för att sedan bara resa dem på plats på tomten).

10. B
    Medlem Nivå 1
    Kalkylen stämmer inte, man får betala extra för sånt som andra tillverkare tagit med i offerten. Outbildad arbetskraft, "snickare" som frågar mig som kund hur en del arbetsmoment ska utföras. Dom var in till grannen för att se hur hängrännor ska monteras! Listan kan göras hur lång som helst, finns inte plats här för allt. Värst av allt är att när alla fel påtalas så hotas man med "rättsliga åtgärder" av deras vd. Så jag skulle ALDRIG rekommendera dom till någon.

11. Bashe
    Medlem Nivå 1
    Vi har byggt vår familjehus i Falun av tillverkaren Paralox/ Kustvillan. Vi satt en budget inom vilken ville bygga ett nytt hus med bra kvalité. Kustvillan har ett väldigt bra U-värde (låg energi förlust på huset), därför blev de vårt förstahandsval som husleverantör. Vi hade flera möten för få fram ett offert som blev väldigt nära den verkliga kostnaden. Vi var medvetna om att vissa moment så som tex grävjobb kan gå upp i pris väldigt lätt. Under hela byggprocessen skedde ett enda missförstånd, att det till Fagerviks husmodell inte ingår den brokvisten som visas i katalogen. Detta kan vara en miss som kanske beror på språket. Vi hade ett möte med Kustvillans chef Peter och löste problemet på ett smidigt sätt. Vi har blivit behandlade väldigt professionellt, personalen bryr sig inte bara om att bygga ditt hus utan också att bygga en relaion med företaget! Om jag ska bygga igen väljer jag självklart Kustvillan igen!

helenfredin gillar
  12. simuaaltonen
    Medlem Nivå 1
    Är det samma företag ni skriver om? Så olika nöjda. Man blir inte klokare i den här tråden. Byggaren17 vadför fel hade du på huset? Var det allvarligt? I tråden skrives att dom TIDIGARE hade dåliga snickare, men nu kvalificerade. Kanske du hade de dåliga?

MVH SIMU

13. E
    Tillbyggare · Nivå 8
    Bashe har endast skrivit ett inlägg överhuvudtaget på detta forum så det kan vara läge att vara lite källkritisk med informationen han delar med sig av.

RoBo gillar
  14. simuaaltonen
    Medlem Nivå 1
    Bashe! Ligger det nått i "epv":s inlägg idag kl11,45? :surprised:

MVH SIMU

15. Bashe
    Medlem Nivå 1
    Okej, det är första gången jag bygger ett hus, jag har inte haft behovet av att skriva tidigare, sen kan jag säga att de finns ingen normal person som skulle skryta om ett misslyckat bygge, de har kostat oss allt min familj har sparat genom tidera. jag har haft min bygg inspektör och ka på flera kontroller, under byggtiden, samt huset blev godkänt på samma dag som besiktnings man var på plats, de klart att de fanns nån repa på Nån hörn,en dörr handtag som inte var tillräckligt spänd , en av ytter dörrenera släppte igenom luft, men de löste de paralox på plats,

vill du ligga på de säkra sida? Skriv här så bokar jag en extra "kvalitets kontrol" som du får utföra själv för att undersöka paralox/kustvillans arbete. Då får de andra medlemmarna informationen från en pålitlig källa

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: