personstarthumb-up

Kustvillan för egenritat hus?

2k läst  21 svar

1. helenfredin
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av Kustvillan och deras Paralox-system som vill dela med sig?

https://www.kustvillan.se
    http://paralox.se

Vi köpte tomt i Juli och har inte riktigt hittat någon färdig modell hos någon husleverantör som känns hundra utan har istället börjat skissa på en egen planlösning för en "modern lada" (200 m2 byggnadsarea varav 50 m2 garage och resten boendedel) med stora glaspartier för att ta tillvara på utsikten från vår tomt (se tomt och inspirationsbilder bifogade). Hittade in till Kustvillan via bloggen Hemresan och blev inspirerad.

Fördelar och nackdelar med Kustvillan? Kustvillan vs. andra leverantörer eller lösvirkeshus?

Hur har kalkylen fungerat i verkligheten? Har det tillkommit kostnader utöver det som angetts eller har det stämt bra? Andra saker att ta i beaktning vid val av leverantör?

Tacksam för all input,

MVH
    Helén

2. C
    Medlem Nivå 1
    Jag köpte ett garage från Paralox (direkt från deras fabrik i Sundsvall för 2 år sedan. I köpet ingick leverans och stomresning (på gjuten platta). Leveransen kom som avtalat och resning av garaget startade också på utsatt tid. Den som gjorde jobbet var helt ny hos Paralox så det tog lite extra tid utifrån vad som hade utlovats men det hade ingen påverkan på mina planer utan det var ok. Fakturan kom därefter och såg också ut som avtalat.
    Är väldigt nöjd med garaget idag då jag har gjort klart det. Deras "klick" lösning av byggelementen är smart och skall jag bygga något mer så kommer de att vara på listan över tänkbara leverantörer.

3. helenfredin
    Medlem Nivå 2

Hej och tack för svar!

Vad härligt att du är nöjd, både med leveransen och kvaliteten!

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 18
    Om man tittar på Kustvillan på allabolag.se så tycks de inte byggt särskilt många hus förut (ett om året max om man ser till omsättningen?), så det kan nog bli svårt att få referenser på dem.

Vilka andra husleverantörer tittar ni på?

Krille4 gillar
  5. R
    Medlem Nivå 2
    https://www.hemresan.net/
    Här är en blogg med Kalle som bygger med Kustvillan. Verkar ha gått smärtfritt!
    Vi hade också kontakt med dem men de har inga entreprenörskontakter på västkusten så det blev för krångligt för oss. Annars hade de def. varit ett alternativ!

6. helenfredin
    Medlem Nivå 2
    Hej Marlen, tack för den tankeställaren.

Kan det vara så att den omsättningen enbart gäller konsultation/arkitektur kring husbyggen? Kollar man istället upp Paralox AB som är själva byggsystemet de använder sig av (de verkar också sitta i samma lokaler samt använda samma växeltelefonnummer som Kustvillan när jag försökt att nå dem) så ser siffrorna betydligt högre ut. Stämmer det bättre då?

7. helenfredin
    Medlem Nivå 2
    Hej! Haha tack, den där bloggen har jag lusläst och det var tack vare den som jag först hittade till just Kustvillan och deras system och tyckte att det verkade som en bra grej! :D Vad landade ni i för leverantör istället för Kustvillan? :)

8. E
    Husägare · Nivå 7
    Jag har pratat med ett par olika personer som arbetat med kustvillan/paralox och det är minst sagt upprörande att dom enligt dem reser hus med personal som saknar både erfarenhet och utbildning. Det är många saker som ska klaffa när man bygger ett helt hus från grunden.

9. helenfredin
    Medlem Nivå 2
    Hej, nej det låter ju inte bra. En korkad fråga från en med tummen mitt i handen - det kan inte vara så att eftersom de arbetar med sitt eget system (Paralox) att utbildning inte finns/behövs (t ex att en vanlig snickarutbildning varken gör till eller från)?

MVH
    Helen

10. E
    Husägare · Nivå 7
    Oavsett vad du använder för byggteknik, prefabricerat eller lösvirke så krävs byggkunskaper. I form utav konstruktion, mm. Samt logiskt tänkande hur allt ska monteras för att inget ska gå fel. Annars finns det stort utrymme för misstag.

11. R
    Medlem Nivå 2
    Vi valde HM-hus tillslut!

12. helenfredin
    Medlem Nivå 2
    Tack, ska ha detta i åtanke när vi tittar på leverantörer!

13. helenfredin
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar! :)

14. E
    Medlem Nivå 1
    Varning för Kustvillan! Har byggt med dem och det blir bra mycket dyrare än deras glädjekalkyler. Dessutom otaliga missförstånd och diffusa upplysningar mm. Kan inte rekommendera någon att bygga hus med dem.

15. simuaaltonen
    Medlem Nivå 1
    Hej!' Jag är också nyfiken på kustvillan. Riktigt bra priser om man tittar på hemsidan. Speciellt om man arbetar en del själv. Ni som skriver negativt om dem, var har det brustit?? De verkar ganska nya, kanske funkar bättre idag.

MVH SIMU

Hej där! Skaffa ett konto gratis för att se bilder och ställa frågor i forumet. :love: