Jag har inget problem med att de får apanage. Men att lägga till kommentaren "det finansieras av privata pengar" är ju helt onödig då i princip 100% av kungafamiljens inkomster beror just pga att de är kungafamiljen. Hade CP sökt ett jobb och fått det pga sin utbildning och sedan använt den lönen till att renovera så hade kommentaren passat. Sofia har säkert lite privata pengar men de räcker nog inte långt i den renoveringen :)

Ramnemark skrev:
Jag har inget problem med att de får apanage. Men att lägga till kommentaren "det finansieras av privata pengar" är ju helt onödig då i princip 100% av kungafamiljens inkomster beror just pga att de är kungafamiljen. Hade CP sökt ett jobb och fått det pga sin utbildning och sedan använt den lönen till att renovera så hade kommentaren passat. Sofia har säkert lite privata pengar men de räcker nog inte långt i den renoveringen :)
Så alla stadsanställda som renoverar hus gör det för statens pengar. Aldrig med privata pengar.

Att jobba inom staten och att födas i en speciell familj är inte samma sak. Jag undrar hur prinsens anställningsavtal ser ut

Snailman
AndersMalmgren skrev:
Kan vi inte sätta Göran Persson som en avdankad President istället?
Mona är ju ledig nu, och har ju en passande livsstil, men kan nog bli dyrare i drift än kungafamiljen.

Ramnemark skrev:
Jaha, så med det resonemanget så skall släktens pengar konfiskeras om/när kungahuset avskaffas eftersom allt "skapats av apanaget"? Det har ju runnit ganska mycket vatten under broarna sen J-B Bernadotte kom till sverige och flera i kungafamiljen jar bedrivit lönsamma verksamheter och andra har gift sig rikt så att säga att det kommer från apanaget köper jag inte. :rolleyes:

...en del hävdar ju för övrigt att apanaget inte räcker till utan att man måste använda egna pengar för att bedriva den verksamhet som förväntas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.