637 läst · 10 svar
637 läst
10 svar
Kundkännedom
Har haft återkommande frågor vid fyra tillfällen från min bank de senaste två månaderna om lån och utbetalningar.
Fick ett bolån utbetalt gällande min fastighet från en av våra nischbanker, inget konstigt med det. Därefter och tidigare har jag gjort återkommande överföringar till mitt konto på Nordnet samt överföring månadsvis för ett travspelskonto samt två överföringar dels till en släkting på 14000 kronor, samt hjälpt en annan släkting som är arbetslös med köp av bil, en dellikvid på 26 000 kronor.
För överföringen på 26 000 nekades jag av banken först, då de frågade om jag avser göra överföringen av fri vilja eller om jag tvingats av någon, varvid jag skrattade och menade att så inte var fallet. Pratade med banktjänstemannen, som efter fem minuters samtal, skulle rådfråga sin chef, denne kom tillbaka till luren efter drygt fem minuter och meddelade att om de skulle bevilja överföringen så ville de se köpeavtalet som bilen var behäftad med. Då blev jag riktigt arg och ifrågasatte deras arbetsmetoder och att det var vidrigt av dem att jaga ärliga människor på detta vis. Jag avslutade samtalet.
Gjorde istället två överföringar dels på 15 000, dels på 11 000, totalt 26 000. Ett par veckor senare fick jag ett SMS där de nu ville granska 3 utbetalningar från mitt konto. Fråga 1) Vilken bank har överfört lånesumman?, 2) Vad heter den person som du sätter in pengar till (dvs 750 kronor per månad till ett gemensamt travspelskonto)? 3) Visa dokument för de belopp som förts över vid två tillfällen, dvs 15 000 resp 11 000, och som du i samtal tidigare har förklarat gäller ett bilköp till en släkting.
Har då under förra veckan bifogat bekräftad bolåneutbetalning på 400 000 samt namngivit den privatperson som jag överför de 750 kronor till varje månad, dvs travspelskontot. Vad gäller mina två överföringar för köp av bil, och att visa det kontrakt som ligger till grund, upplever jag som totalt meningslöst, då det primära måste väl ändå vara lånet som betalades in till mig, vad jag betalar ut till skall väl inte vara något som jag skall behöva svara för anser jag. Tycker det samtidigt känns löjligt att besvära släktingen med att få en kopia på kontraktet, dessutom gäller inte GDPR i det här fallet? När jag skall namnge denna person med tillhörande personnummer, som dessutom inte är kund i samma bank och där pengarna inte har gått direkt till hans konto till bilfirmans konto (Obs! Liten bilfirma).
Nu avser jag att avsluta den här bankkontakten som jag haft sedan 2001, och öppnade nu ett nytt konto på annan bank häromdagen.
Nuvarande bank ville ursprungligen ha mitt svar senast 19 november och jag tvekar hur jag skall göra, då jag tycker de går för långt med att jaga småsummor.
Pensionen kommer in den 19:e, och mina räkningar skall betalas den följande veckan, dessutom har jag ett sparkonto hos dem på Internetbanken, samt pensionssparkonto.
Frågan är om de kommer stänga av mitt konto och låsa min pengar, så att jag inte kan utföra mina banktransaktioner eller får man en varning om detta så att man får tid på sig att tömma kontona?
Fick ett bolån utbetalt gällande min fastighet från en av våra nischbanker, inget konstigt med det. Därefter och tidigare har jag gjort återkommande överföringar till mitt konto på Nordnet samt överföring månadsvis för ett travspelskonto samt två överföringar dels till en släkting på 14000 kronor, samt hjälpt en annan släkting som är arbetslös med köp av bil, en dellikvid på 26 000 kronor.
För överföringen på 26 000 nekades jag av banken först, då de frågade om jag avser göra överföringen av fri vilja eller om jag tvingats av någon, varvid jag skrattade och menade att så inte var fallet. Pratade med banktjänstemannen, som efter fem minuters samtal, skulle rådfråga sin chef, denne kom tillbaka till luren efter drygt fem minuter och meddelade att om de skulle bevilja överföringen så ville de se köpeavtalet som bilen var behäftad med. Då blev jag riktigt arg och ifrågasatte deras arbetsmetoder och att det var vidrigt av dem att jaga ärliga människor på detta vis. Jag avslutade samtalet.
Gjorde istället två överföringar dels på 15 000, dels på 11 000, totalt 26 000. Ett par veckor senare fick jag ett SMS där de nu ville granska 3 utbetalningar från mitt konto. Fråga 1) Vilken bank har överfört lånesumman?, 2) Vad heter den person som du sätter in pengar till (dvs 750 kronor per månad till ett gemensamt travspelskonto)? 3) Visa dokument för de belopp som förts över vid två tillfällen, dvs 15 000 resp 11 000, och som du i samtal tidigare har förklarat gäller ett bilköp till en släkting.
Har då under förra veckan bifogat bekräftad bolåneutbetalning på 400 000 samt namngivit den privatperson som jag överför de 750 kronor till varje månad, dvs travspelskontot. Vad gäller mina två överföringar för köp av bil, och att visa det kontrakt som ligger till grund, upplever jag som totalt meningslöst, då det primära måste väl ändå vara lånet som betalades in till mig, vad jag betalar ut till skall väl inte vara något som jag skall behöva svara för anser jag. Tycker det samtidigt känns löjligt att besvära släktingen med att få en kopia på kontraktet, dessutom gäller inte GDPR i det här fallet? När jag skall namnge denna person med tillhörande personnummer, som dessutom inte är kund i samma bank och där pengarna inte har gått direkt till hans konto till bilfirmans konto (Obs! Liten bilfirma).
Nu avser jag att avsluta den här bankkontakten som jag haft sedan 2001, och öppnade nu ett nytt konto på annan bank häromdagen.
Nuvarande bank ville ursprungligen ha mitt svar senast 19 november och jag tvekar hur jag skall göra, då jag tycker de går för långt med att jaga småsummor.
Pensionen kommer in den 19:e, och mina räkningar skall betalas den följande veckan, dessutom har jag ett sparkonto hos dem på Internetbanken, samt pensionssparkonto.
Frågan är om de kommer stänga av mitt konto och låsa min pengar, så att jag inte kan utföra mina banktransaktioner eller får man en varning om detta så att man får tid på sig att tömma kontona?
Det är helt sjukt!
Mitt kontokortsföretag (Nordea..everydaycard) frågade mig
Du har skickat in din kundkännedom till oss på Nordea Finans , dock måste vi be dig att komplettera nedan fråga.
Fråga: Tror du att du kommer att använda ditt Everydaycard utanför Sverige?: Denna fråga har du besvarat med JA, men vi måste veta vilka länder som du eventuellt planerar att använda kortet i.
Alltså vad f*n?
Mitt svar:
Frågan är konstig, hur ska jag veta var jag i framtiden eventuellt kommer att mellanlanda under en resa och kanske behöver köpa något på flygplatsen eller stanna en dag, det kan vara var som helst.
Jag vet med bestämdhet att jag kommer att använda kortet i Danmark eftersom jag bor 1 timmes bilväg från Köpenhamn.
Inom EU också, kanske särskilt Finland, Estland, Lettland med Tallink eller Siljaline men det kan säkert bli någon helgresa till andra städer inom hela EU också.
+ lite mer ...
Dom är f*n i mig helt jäv*a dumma i huvet.
Mitt kontokortsföretag (Nordea..everydaycard) frågade mig
Du har skickat in din kundkännedom till oss på Nordea Finans , dock måste vi be dig att komplettera nedan fråga.
Fråga: Tror du att du kommer att använda ditt Everydaycard utanför Sverige?: Denna fråga har du besvarat med JA, men vi måste veta vilka länder som du eventuellt planerar att använda kortet i.
Alltså vad f*n?
Mitt svar:
Frågan är konstig, hur ska jag veta var jag i framtiden eventuellt kommer att mellanlanda under en resa och kanske behöver köpa något på flygplatsen eller stanna en dag, det kan vara var som helst.
Jag vet med bestämdhet att jag kommer att använda kortet i Danmark eftersom jag bor 1 timmes bilväg från Köpenhamn.
Inom EU också, kanske särskilt Finland, Estland, Lettland med Tallink eller Siljaline men det kan säkert bli någon helgresa till andra städer inom hela EU också.
+ lite mer ...
Dom är f*n i mig helt jäv*a dumma i huvet.
Medlem
· Sverige
· 5 539 inlägg
Vet att Swedbanks fd VD Bonnesen hamnade i blåsväder, gissar de styrt upp deras rutiner en hel del efter detta pinsamma debackel. Självklart drabbar detta kreti och pleti, och kan vara en parameter i val av bank för att sköta det dagliga.
Själv skulle jag aldrig acceptera att bli behandlad som en klutt hundskit under skon men var och en gör som den tycker är bra.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidigare-swedbank-vd-friades-nu-faller-domen-i-hovratten
Själv skulle jag aldrig acceptera att bli behandlad som en klutt hundskit under skon men var och en gör som den tycker är bra.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidigare-swedbank-vd-friades-nu-faller-domen-i-hovratten

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 507 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 507 inlägg
Utan att ta någon ställning till om banken gjort rätt eller fel, för det vet jag inte, så kan jag väl säga att GDPR är helt irrelevant här. Om banken anser sig behöva uppgiften för att följa andra lagar så trumfar de GDPR.
För överföringen på 26 000 nekades jag av banken först, då de frågade om jag avser göra överföringen av fri vilja eller om jag tvingats av någon, varvid jag skrattade och menade att så inte var fallet.
Vad var inte fallet? Du överförde de inte av egen vilja eller du tvingades inte av någon?
Jag tror jag förstår vad du menar, men banken har lagar att följa så är du otydlig så ökar risken för problem. Banken är inte den som stiftat lagen, de försöker följa den så gott de kan, vilket givetvis blir fel ibland.
Nej, jag jobbar inte på bank, nej jag tycker inte alla frågor är logiska (inte alla svar heller). Försöker bara förklara lite.
För överföringen på 26 000 nekades jag av banken först, då de frågade om jag avser göra överföringen av fri vilja eller om jag tvingats av någon, varvid jag skrattade och menade att så inte var fallet.
Vad var inte fallet? Du överförde de inte av egen vilja eller du tvingades inte av någon?
Jag tror jag förstår vad du menar, men banken har lagar att följa så är du otydlig så ökar risken för problem. Banken är inte den som stiftat lagen, de försöker följa den så gott de kan, vilket givetvis blir fel ibland.
Nej, jag jobbar inte på bank, nej jag tycker inte alla frågor är logiska (inte alla svar heller). Försöker bara förklara lite.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 389 inlägg
Bankerna har rutiner för, och rätt att behandla personuppgifter på ett korrekt sätt. Deras banksekretess tar över här. Penningtvätts lagstiftningen har spårat ur men i grunden har den ändå gott syfte.K Karl75 skrev:
Oavsett om du har rätt i sak så ställer du till det för dig. Förståeligt att du känner dig misstänkliggjord men banken har inget val när finansinspektionen knackar på dörren.
Otroligt det du beskriver, men förvånar mig inte ett dugg.D Dilato skrev:Det är helt sjukt!
Mitt kontokortsföretag (Nordea..everydaycard) frågade mig
Du har skickat in din kundkännedom till oss på Nordea Finans , dock måste vi be dig att komplettera nedan fråga.
Fråga: Tror du att du kommer att använda ditt Everydaycard utanför Sverige?: Denna fråga har du besvarat med JA, men vi måste veta vilka länder som du eventuellt planerar att använda kortet i.
Alltså vad f*n?
Mitt svar:
Frågan är konstig, hur ska jag veta var jag i framtiden eventuellt kommer att mellanlanda under en resa och kanske behöver köpa något på flygplatsen eller stanna en dag, det kan vara var som helst.
Jag vet med bestämdhet att jag kommer att använda kortet i Danmark eftersom jag bor 1 timmes bilväg från Köpenhamn.
Inom EU också, kanske särskilt Finland, Estland, Lettland med Tallink eller Siljaline men det kan säkert bli någon helgresa till andra städer inom hela EU också.
+ lite mer ...
Dom är f*n i mig helt jäv*a dumma i huvet.
Jag har tänkt tanken på att det här med skärpta krav, att det nog inte var tanken att besvära dem det lagen var riktad mot i första hand, utan mot vanligt hederligt folk, för att därmed få till stånd en ökad kontroll , då kan det vara bra att ha en lagstiftning till hands som förevändning.
Man kan ju nästan tro att de vill bli av med kunder.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 507 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 507 inlägg
Dels vill man förhindra risken för penningtvätt och dels vill man förhindra risken för att pengar förs över till terrorister, men du tänker att lagstiftarna aldrig hade de avsikterna utan var ute efter att kontrollera vanligt folk?K Karl75 skrev:
Du menar att banker stiftar lagar och att de gör det för att bli av med kunder????K Karl75 skrev:
Vill man föra över pengar till terrorister gör man väl inte det med banköverföring mellan svenska bankkonton?
Jag menar, terroristkontona har väl banken och Säpo koll på, eller??
Penningtvätt kan väl inte göras med redan skattade pengar från avsändarens konto?
Jag menar, terroristkontona har väl banken och Säpo koll på, eller??
Penningtvätt kan väl inte göras med redan skattade pengar från avsändarens konto?
När Sverige tidigare var ett normalt land, åtminstone hyfsat normalt, så var det inget problem, men politikers känslomässiga lättjestormar borgade för kaoset på samtliga områden.Fairlane skrev:
Dels vill man förhindra risken för penningtvätt och dels vill man förhindra risken för att pengar förs över till terrorister, men du tänker att lagstiftarna aldrig hade de avsikterna utan var ute efter att kontrollera vanligt folk?
Du menar att banker stiftar lagar och att de gör det för att bli av med kunder????
Att jaga pensionärer med blåslampa för överföringar som de själva kan granska borde inte vara något problem, då det inte är några ljusskygga konton som har begagnats. För övrigt hur rimligt är det att misstänkliggöra ett bolåneföretag för penningtvätt?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 507 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 507 inlägg
Ja det stämmer. När terrororganisationer öppnar konton så får de speciella nummerserier. Det finns helt enkelt aldrig några nya.D Dilato skrev:
Det beror väl på hur pengarna kom in på kontot?D Dilato skrev:
Bara för att de står på ett konto behöver de ju inte vara vita.
Men banken ska ju ha koll på varifrån pengarna kom, dom kan väl inte vänta och se hur länge som helst?Fairlane skrev:
En vanlig lön från min arbetsgivare (eller utdelning, börsvinst m.m) bör dom väl ha koll på redan från början kan man tycka.
Klicka här för att svara