Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om hur vi hamnade där vi är, men kort sagt så räcker inte våra pengar.

Vi bygger garage ca 25 meter från huset med lägenhet/loft ovanpå. Garaget har idag ingen uppvärmning, och eftersom elpriserna bara ökar så vill jag göra det smartaste valet jag kan rent ekonomiskt. Våran första plan var luft/luft-värmepump, men även den tappar sin funktion när det blir riktigt kallt, vilket leder till dyrare elräkning.

Därför tror jag värmekulvert är smartare.

Vi har en färdiggrävd kulvert idag avsedd för kallvatten, avlopp och el till garaget,
Alltså PP-rör, PEM-slang och en 110 mm gul elslang.

Min frågor; (lägg på minnet att jag har noll erfarenhet och väldigt lite kunskap om ämnet)

Skulle det funka att dra igenom ett kulvertrör genom elslangen?
Jag har hittat ett alternativ som är möjligt rent FYSISKT.

https://www.rinkabyror.se/artikel/maxitherm-kulvertror-25x2-3-76mm/

Ska detta användas innebär ju det att returen på värmesystemet aldrig när tillbaka till producenten. Hur löser man det isåfall?

"Skaffa bara luft/luft-pumpen istället"- kommentarer kommer ignoreras. Är mycket väl medveten om att detta är enklast. Vill veta om allt detta är möjligt och hur jag ska gå tillväga.

Krilleman
  • Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du lär ju ha en PN6 kulvert med dubbla rör om du ska få det att fungera...

Men den kommer du aldrig få i ett 110mm gult elrör.

[länk]

[bild]
Det blir ju väldigt trångt för elkabel med detta, och får jag inte in el så kommer det inte funka

Pontus Hagberg Pontus Hagberg skrev:
Det blir ju väldigt trångt för elkabel med detta, och får jag inte in el så kommer det inte funka[/Q
Du lär ju ha en PN6 kulvert med dubbla rör om du ska få det att fungera...

Men den kommer du aldrig få i ett 110mm gult elrör. Kulverten är styv!

[länk]

[bild]
Med andra ord omöjligt med enkelrör?

Och vad skulle hända om den värmen jag skickar ut i enkelröret går till en ackumulatortank, då har jag ju någonstans att ansluta returvattnet från radiatorerna. Rätt eller fel?

Krilleman
Med andra ord omöjligt med enkelrör?
Ja verkligen. Helt omöjligt.

Flera gånger har det varit uppe i tråden hur man bygger egen kulvert!

Med dina förutsättningar skulle jag försöka dra i dubbla PEX/PAL-rör. Gärna med lite isolering på om möjligt. 20 eller 25mm beroende på hur mycket effekt du behöver plocka ut.

Tex:
https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/ror/
1870695.jpg

Med dina förutsättningar skulle jag försöka dra i dubbla PEX/PAL-rör. Gärna med lite isolering på om möjligt. 20 eller 25mm beroende på hur mycket effekt du behöver plocka ut.

Tex:
[länk]
[bild]
Denna kan ju funka, problemet jag kan se dock är om jag väljer

Tex:
[länk]
[bild]
Detta funkar så länge jag håller mig på 16 mm, men så fort jag går upp till 20 så bygger varje separat rör 60 mm så det blir helt omöjligt.

Enda lösningen jag kan se med 2 separata rör med isolering är om jag väljer varianten utan tomröret runt. Då kan jag köra på 20mm, vilket få blir 40mm totalt, alternativt 25mm som då blir 45 totalt.

Finns det någon större nackdel att skippa tomröret?

Denna kan ju funka, problemet jag kan se dock är om jag väljer

Detta funkar så länge jag håller mig på 16 mm, men så fort jag går upp till 20 så bygger varje separat rör 60 mm så det blir helt omöjligt.

Enda lösningen jag kan se med 2 separata rör med isolering är om jag väljer varianten utan tomröret runt. Då kan jag köra på 20mm, vilket få blir 40mm totalt, alternativt 25mm som då blir 45 totalt.

Finns det någon större nackdel att skippa tomröret?
Om det finns olika tjocklek på isolering kan du ju prioritera lite tjockare på utgående.

H hapazard skrev:
Om det finns olika tjocklek på isolering kan du ju prioritera lite tjockare på utgående.
Det verkar som att 10 mm isolering är standard på alla dimensioner som inte har tomröret.

Jag vill ju kunna värma upp garaget i samma mån som ett hus så jag antar att större dimensioner får med sig mer effekt.

Med andra ord skulle ju 25mm funka isåfall med både värme och el genom elslangen.

Fråga till alla med vetskapen:

Kan jag bara grena på tillopp och retur i huset, koppla dit cirkulationspump på tilloppet på hussidan, och sedan en cirkulationspump på returen på garagesidan? Måste jag göra något mer?

Krilleman
Det beror ju på hur det ser ut var du tänkt koppla på dig!

Men en bra grundregel är att alltid börja med rejäla kulventiler så du kan jobba i lugn och ro med installationen.

Räcker befintlig cirkulationspump?
Om nej så får du komplettera med en extra, men inte två som du skriver.

Det beror ju på hur det ser ut var du tänkt koppla på dig!

Men en bra grundregel är att alltid börja med rejäla kulventiler så du kan jobba i lugn och ro med installationen.

Räcker befintlig cirkulationspump?
Om nej så får du komplettera med en extra, men inte två som du skriver.
Det finns möjligt att koppla två ventiler på tillopp och retur i samma rum kulvert går in i huset, så det är inga problem. Cirkulationspump måste jag sätta dit på tilloppet i huset då den befintliga sitter på våningen över. Kan jag skippa pumpen i garaget på returen är det bara positivt

Återgår till frågan; vad förlorar man i funktion/kvalitet om man skippar tomröret?

Krilleman
Skyddsröret är en mekanisk barriär, det har ingen större betydelse funktionsmässigt för själva mediaröret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.