Byggahus.se

Kulvertdjup och värmeförlust

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 17 inlägg

Suselia

Medlem
    Hej!

Sitter och funderar över hur djupt vi ska gräva ner vår kulvert mellan vedpannrummet och bostadshuset (en sträcka på ca 15 m). Spontant vill man ju lägga ner den på frostfritt djup, men det verkar inte vara den solklara lösningen.

Jag hade en diskussion med en tekniker från ett kulvertföretag som menade att ur värmeförlustsynpunkt så är det allra viktigaste att det är TORRT runt kulverten. Och ju längre ner man lägger kulverten desto blötare är jorden = större värmeförlust. Han rekommenderade därför starkt att vi skulle dränera marken längs med kulverten, och att inte lägga den längre ner än 50 cm under mark mätt från ovansidan av kulverten, för att på så sätt hamna i torr jord och minimera värmeförlusten.

Men nu i efterhand tänker jag att det kan väl inte vara så bra att ha kulverten där det finns risk att den kan frysa om man t.ex. skulle vara bortrest ett par veckor under vintern?

Någon som har några tankar kring detta?

2. S
    Medlem · Stockholm · 949 inlägg

silversmeden

Medlem
    Mina erfarenheter av att lägga kulvert(Uponor Ecoflex) 40 meter är:
    Lägg kulverten enl.tillverkarens anvisningar i mitt fall ca 50 cm under mark, grv ett så smalt schakt som möjligt för att inte få så stor sättning av jorden efteråt. När ni ändå lägger kulvert lägg samtidigt ner ett tomrör bredvid för ev. kabel i framtiden (telekabel,shuntkabel,nätverkskabel osv.) återfyll.
    Tillverkaren i mitt fall sa att kulverten är så bra isolerad att man egentligen kan lägga den på marken direkt.
    I dag har jag vid minus 10 grader ute en ungefärlig förlust på ca 1.5 grader (40 meter) vid en framledningstemp på 40 grader, i höstas när det va blött i marken låg förlusten på ca 4 grader på framledningstempen, så visst det har nog en betydelse hur fuktigt det är i marken.
    Det är kanske inte så vanligt men jag handgrävde ner kulverten just för att kunna få ett väldigt smalt schakt det tog lite tid men syntes ingenting efteråt, det var väldigt trångt och bökigt där kulverten skulle fram.
    Se lite bilder på www.gardochtorp.se/klart.aspx?article=6638

3. S
    Medlem · Västra Götaland · 17 inlägg

Suselia

Medlem
    Tack för tipsen!

Det låter som kloka ord att helt enkelt följa tillverkarens anvisningar. Hoppas sen bara som sagt att det inte fryser i kulverten om man nu skulle vara borta ett par veckor på vintern utan att elda. Intressant det du noterat om värmeförlusten i blöt miljö respektive minusgrader, då stämmer ju det som teknikern sa med andra ord. Fantastiskt jobb med den där handgrävningen!

4. N
    Medlem · Norrbotten · 3 393 inlägg

norrbottenstorpet

Medlem
    Ja, torrheten är viktig, speciellt om du har en EPS-kulvert. Då måste marken dräneras.

Jag har precis lagt kulvert 20 m för jordvärmepump i utbyggnad. Ja grävde djupt, djupare än 2 m på sina håll. Visst kommer det under en viss tid av året finnas vatten där, men jag bor i en sluttning och resterande del av året har jag torrt och frostfritt. Jag bemödade mig dessutom att extraisolera kulverten med 100 mm EPS hela vägen runt om, gjorde en låda. Det var en dags extra jobb. Och självklart lades ned extrarör samtidigt. Vid anslutningarna till husen går kulverten naturligtvis grundare och där har jag ytterligare 50-150 mm XPS markisolering ovanpåliggande.

Skulle vara intressant att mäta differens i framledningstemp från VP till det som kommer upp ur kulverten. Men det har jag inte gjort ännu.

För tydligheten skull bor jag uppe i Norrbotten där tjälen under min uppfart (som kulverten passerar) faktiskt gått 2 m ner, så jag tror nog att den extra isoleringen kan behövas.

5. H
    Medlem · västerbotten · 163 inlägg

HJFF1969

Medlem
    Vi grävde ner våran kulvert djupare,ca 70-80 cm och passade samtidigt på att lägga in en PEM slang för vatten till garaget samt en svagströmskabel, en nätverksk och en för 230V. vattenslangen lade vi under kulverten och får då på köpet ett extra värmetillskott som gör att den aldrig fryser.
    Vi fyllde även granullering 20cm runt alltihop för dränering och lite isolering.
    Tror inte det är någon frysrisk då marken runt omkring är uppvärmd stora delar av året, skulle du resa bort ett tag tror jag inte spelar någon roll.

6. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 111 inlägg

prototypen

Medlem
    Min kulvert ligger på 60 cm och det är isolerat 1,2 m brett direkt ovanpå kulverten med 70 mm markskiva, för det mesta står kulverten stilla (tillskott till VP från verkstans pelletspanna) och den fryser inte trots att det är väg ovanpå.

Umeå är ju inte den varmaste delen av Sverige men fryser gör den inte.

Protte

PS Om du är rädd att kulverten fryser när du är i Thailand, hur går det med huset då?

Redigerat 4 dec 2010 22:31
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.