I huset finns en bergvärmepump och garaget ligger bara ett par meter från huset.

Känns det som givet att jag borde försöka dra kulvert till garaget när avståndet är så kort? Jag tänker att det blir ganska mycket gräv och rördragning för kostnaden av en luftvärmepump. Däremot behöver jag ju köpa en konvektor eller radiatorer till garaget men jag det borde väl ändå kunna bli billigare..?

Hur vet jag om min bergvärmepump klarar att värma upp även garaget? Egentligen räcker det om garaget kan hålla 10 grader eller så på vintern och det är ok isolerat.

Hur skulle ni tänkt kring detta?

Det beror på två saker ser jag det som. Dels om det ska vara vatten och avlopp i garaget. Då måste man ändå gräva ner en kulvert för varm- och kallvatten. Dels beror det på om bergvärmepumpen har ett par kW överkapacitet som det är nu. Annars blir det dyrt om man måste skaffa en kraftigare bergvärmeanläggning.

J Josth skrev:
Det beror på två saker ser jag det som. Dels om det ska vara vatten och avlopp i garaget. Då måste man ändå gräva ner en kulvert för varm- och kallvatten. Dels beror det på om bergvärmepumpen har ett par kW överkapacitet som det är nu. Annars blir det dyrt om man måste skaffa en kraftigare bergvärmeanläggning.
Det är inte tänkt att det ska vara vatten och avlopp där utan bara uppvärmning. Det är nu direktverkande men renoverar invändigt och funderade därför på alternativ.

Går det att veta om jag har överkapacitet..? Gissar att det märks först på de kallaste dagarna på året?

På värmepumpen brukar det gå att läsa ut driftdata med antal gångtimmar och antal timmar el-tillsats och då kan man räkna ut vad detta är per år och få en första bra indikation. Sedan kan man utifrån husets geografiska plats, klimatdata, borrdjup, byggår, hustyp, storlek, energiförbrukning etc. göra en god uppskattning av om det finns någon överkapacitet eller ej. Sedan beror det ju också på hur gammal anläggningen är. Efter 20 år någonting är det kanske ändå dags för en ny bergvärmepump eventuellt med nytt borrhål.

J Josth skrev:
På värmepumpen brukar det gå att läsa ut driftdata med antal gångtimmar och antal timmar el-tillsats och då kan man räkna ut vad detta är per år och få en första bra indikation. Sedan kan man utifrån husets geografiska plats, klimatdata, borrdjup, byggår, hustyp, storlek, energiförbrukning etc. göra en god uppskattning av om det finns någon överkapacitet eller ej. Sedan beror det ju också på hur gammal anläggningen är. Efter 20 år någonting är det kanske ändå dags för en ny bergvärmepump eventuellt med nytt borrhål.
Det låter ganska komplicerat (vilket det säkert är). Jag stängde av el-tillsatsen helt förra vintern i ett (kanske naivt) försök att spara lite el och kände då inte att det blev några problem. Kanske kan det vara en indikation.

Ja klarar man flera olika vintrar utan el-patron alls har man en riktigt bra bergvärmeanläggning! Dock bör man göra en lite mer ordentlig genomlysning för man vill ju inte att garaget ska värmas till stor del av el-patronen om man investerat i kulvert osv.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Har nu en LLVP i garaget och har förberett för att byta till fläktkonvektor när LLVP:n gjort sitt.
Ser ju fördelen med billigare driftkostnader, slippa ha utedelen hängandes på garaget då den låter och ev. kondensproblem.
Sen är det några nackdelar också och det är nör BVP producerar varmvatten kommer det dra kallt i garaget, mindre möjlighet att styra värmen i garaget separat mot huset speciellt vår och höst när det är varmt ute på dagarna och slutligen att LLVP går att använda som avfuktare.

Fast LLVP som avfuktare är tänkt för tropikerna då den kyler när den avfuktar. På dessa breddgrader fungerar en vanlig avfuktare typ Woods bäst i garaget.

• Gilla
Emplish och 1 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Har nu en LLVP i garaget och har förberett för att byta till fläktkonvektor när LLVP:n gjort sitt.
Ser ju fördelen med billigare driftkostnader, slippa ha utedelen hängandes på garaget då den låter och ev. kondensproblem.
Sen är det några nackdelar också och det är nör BVP producerar varmvatten kommer det dra kallt i garaget, mindre möjlighet att styra värmen i garaget separat mot huset speciellt vår och höst när det är varmt ute på dagarna och slutligen att LLVP går att använda som avfuktare.
Intressant och tack för att du delade med dig av dina planer och tankar. Just att ha den (rätt fula) utedelen hängande på garaget har känts lite trist faktiskt om det skulle blivit en sån. En termostat på eventuella radiatorer kanske kan hjälpa till lite för att hantera vår/höst bättre?

J Josth skrev:
Fast LLVP som avfuktare är tänkt för tropikerna då den kyler när den avfuktar. På dessa breddgrader fungerar en vanlig avfuktare typ Woods bäst i garaget.
På min Thermia LLVP har jag Värne, Kyla, Avfuktning eller Auto.
Brukar köra Värme på vintern och mitt på sommaren när det är hög luftfuktighet kör jag Avfuktning men märker inte att den samtidigt kyler...
En vanlig Avfuktare kanske är effektivare men lite bökigt när avlopp saknas.
Funderar dock på att ha en när jag byter till Fläktkonvektor men får lösa hur jag leder bort kondensvattnet först bara.

P Peter321 skrev:
Intressant och tack för att du delade med dig av dina planer och tankar. Just att ha den (rätt fula) utedelen hängande på garaget har känts lite trist faktiskt om det skulle blivit en sån. En termostat på eventuella radiatorer kanske kan hjälpa till lite för att hantera vår/höst bättre?
Av samma anledning så blev det Bergvärme istället för LVVP för min del även om det tar många år flr att räkna hem merkostnaden.
Iof. finns planen på frikyla också.

Lösningen på värmeproblemet vpr och höst är högre framledningstemperatur men vi får se hur det blir när vi kommer så långt.

• Gilla
mickewest
  • Laddar…
Nu har jag diskuterat detta med ”min” rörmokare och han såg inga större problem att dra ut varmvattnet dit med kulvert.

Fläktkonvektor eller radiatorer? Radiatorer känns lite lockande då det ju inte är något som direkt kan gå sönder. Frågan är om jag får tillräckligt bra spridning, har två rum med dörröppning mellan. Det större ca 25 kvm, det mindre ca 10 kvm. De två radiatorerna (eller FKn) skulle båda hamna i det stora rummet.

Hur många watt ska jag räkna på när jag väljer radiatorer eller konvektor..? På de kallaste dagarna på året räcker det om garaget kan hålla 5-10 grader. Ca 35 kvm, normalt isolerat.

2x650 w ”heat output”, känns det lagom..?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.