Jag vet att det finns många smarta människor på det här forumet som säkert skulle kunna hjälpa mig..

Det är så att jag kommer ha en 40 kW vedpanna + 1500 liter ackumulatortank i garaget. Jag kommer även att ha en 750 liters tank inne i huset med varmvattenberedare. Det kommer att gå åt ca 25 meter kulvert.

Vilken kulvert ska jag välja?? Har sett att det finns 2- och 4-ledare med olika rördimensioner. Vad avgör vad man skall ha?

Jag behöver inget varmvatten i garaget.

Ska du bara köra över värme (så hett som möjlig) så räcker det med 2 rör. Ska du shunta i garaget så måste även VVB stå i garaget och då behöver du en 4-rörs.

Med en slavtank inne med VVB så får du högre kulvertförlust men snabbare varmvatten.

Protte

prototypen skrev:
Ska du bara köra över värme (så hett som möjlig) så räcker det med 2 rör. Ska du shunta i garaget så måste även VVB stå i garaget och då behöver du en 4-rörs.

Med en slavtank inne med VVB så får du högre kulvertförlust men snabbare varmvatten.

Protte
Okej... Så vad är bäst? Om det blir högre kulvertförlust med VVB inne i huset kanske det vore bäst och lämpligast att ha alltihopa i garaget ? Eller? :confused:

OM det vore jag:
Skulle jag ha en större acctank, minst 3000 liter.
Ha allt ink shunt i garaget.
Ha en flödesstyrd varmvattencirkulation för ett hyffsat snabbt varmvatten.

Protte

prototypen skrev:
OM det vore jag:

Protte
Då passar även jag på att fråga en som är kunnig. Har ett fristående garage/förråd på ca 70kvm ca 2 meter från huset.

Kör med FV samt golvärmerör ingjutna i plattan i både garaget och huset. Pannrummet ligger inne i huset där FVV står.

Vad för typ av kulvert ska man ha till ett sådant system? Skall tillägga att jag bara har som avsikt att köra underhållsvärme ca 13-15gr i garaget medans jag skulle vilja ha ca18gr i själva förrådet som är i samma byggnad.

Hur kopplar man ett sådant system ?

Tacksam för lite upplysningar.

prototypen skrev:
OM det vore jag:

Protte
Okej, tackar så jättemycke för informationen :)
Så.. vilken kulvert skall jag välja då? 2- eller 4 ledare? vilken dimension på rören?

Om vv beredning ska ske i garaget måste du ha en 4-rörs o då har du ingen tank i huset, Ska du ha en tank i huset behöver du bara 2-rörs vilket en Aquawarm kopparflex 2x22 passar utmärkt till.. :)
Då laddar du fulltemp så det är bara kulvertstyrning så pumpen startar/stoppar du behöver o sen strypa flödet in i tankarna, Gärna gå upp i dimension sista biten innan tankarna..

Jag köpte min kulvert från http://www.kulvert.se/
Har den mellan garage och hus.
Billigaste jag hittade då.
Köpte dubbla längden och kapade på mitten. Alltså 2*2 rörs.

/Dan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.