3 133 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Kulvert (Rördimension? 2- eller 4-ledare)?
Jag vet att det finns många smarta människor på det här forumet som säkert skulle kunna hjälpa mig..
Det är så att jag kommer ha en 40 kW vedpanna + 1500 liter ackumulatortank i garaget. Jag kommer även att ha en 750 liters tank inne i huset med varmvattenberedare. Det kommer att gå åt ca 25 meter kulvert.
Vilken kulvert ska jag välja?? Har sett att det finns 2- och 4-ledare med olika rördimensioner. Vad avgör vad man skall ha?
Jag behöver inget varmvatten i garaget.
Det är så att jag kommer ha en 40 kW vedpanna + 1500 liter ackumulatortank i garaget. Jag kommer även att ha en 750 liters tank inne i huset med varmvattenberedare. Det kommer att gå åt ca 25 meter kulvert.
Vilken kulvert ska jag välja?? Har sett att det finns 2- och 4-ledare med olika rördimensioner. Vad avgör vad man skall ha?
Jag behöver inget varmvatten i garaget.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 952 inlägg
Ska du bara köra över värme (så hett som möjlig) så räcker det med 2 rör. Ska du shunta i garaget så måste även VVB stå i garaget och då behöver du en 4-rörs.
Med en slavtank inne med VVB så får du högre kulvertförlust men snabbare varmvatten.
Protte
Med en slavtank inne med VVB så får du högre kulvertförlust men snabbare varmvatten.
Protte
Okej... Så vad är bäst? Om det blir högre kulvertförlust med VVB inne i huset kanske det vore bäst och lämpligast att ha alltihopa i garaget ? Eller?prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 952 inlägg
OM det vore jag:
Skulle jag ha en större acctank, minst 3000 liter.
Ha allt ink shunt i garaget.
Ha en flödesstyrd varmvattencirkulation för ett hyffsat snabbt varmvatten.
Protte
Skulle jag ha en större acctank, minst 3000 liter.
Ha allt ink shunt i garaget.
Ha en flödesstyrd varmvattencirkulation för ett hyffsat snabbt varmvatten.
Protte
Då passar även jag på att fråga en som är kunnig. Har ett fristående garage/förråd på ca 70kvm ca 2 meter från huset.prototypen skrev:
Kör med FV samt golvärmerör ingjutna i plattan i både garaget och huset. Pannrummet ligger inne i huset där FVV står.
Vad för typ av kulvert ska man ha till ett sådant system? Skall tillägga att jag bara har som avsikt att köra underhållsvärme ca 13-15gr i garaget medans jag skulle vilja ha ca18gr i själva förrådet som är i samma byggnad.
Hur kopplar man ett sådant system ?
Tacksam för lite upplysningar.
Okej, tackar så jättemycke för informationenprototypen skrev:
Så.. vilken kulvert skall jag välja då? 2- eller 4 ledare? vilken dimension på rören?
Om vv beredning ska ske i garaget måste du ha en 4-rörs o då har du ingen tank i huset, Ska du ha en tank i huset behöver du bara 2-rörs vilket en Aquawarm kopparflex 2x22 passar utmärkt till.. 
Då laddar du fulltemp så det är bara kulvertstyrning så pumpen startar/stoppar du behöver o sen strypa flödet in i tankarna, Gärna gå upp i dimension sista biten innan tankarna..
Då laddar du fulltemp så det är bara kulvertstyrning så pumpen startar/stoppar du behöver o sen strypa flödet in i tankarna, Gärna gå upp i dimension sista biten innan tankarna..
Klicka här för att svara