Byggahus.se

Kulvert och golvvärme i stuga 35m2. Värt besväret?

1. D
    Medlem · Västra götaland · 139 inlägg

drik

Medlem
    Hej
    Vi ska bygga en vinterbonad gäststuga på garagetaket då vår tomt är en sluttningstomt. Dvs i ena änden kör man in bilen och i andra änden är det jord upp till taket.I samband med detta ska garaget dräneras om då den förra klåparen inte gjorde det riktigt.

I samband med dräneringen kommer vi även gräva ner avlopp och i samband med detta funderar vi även på att gräva ner en varmvattenkulvert mellan huset och stugan.

Vi eldar idag med ved men pannan, som är en kombipanna, har börjat läcka vatten ur en av sotluckorna så vi har nu börjat titta på alternativa uppvärmningssystem. Hela uppvärmningen som den är idag är dålig hävdar jag då det är ett "påhängssystem". Pannan har en fyrvägsshunt mot varmvattnet och på sidan är två ack.tankar anslutna i serie. 700+200/70 L vilket är alldeles för lite vatten för att få någon form av varmvattenkomfort. I vintras eldades det upp till tre gånger om dagen vilket inte ens jag som vedeldare tycker är roligt ;).

Anyhow, vi har fastnat för en värmepump som heter CTC EcoAir som är utedelen och EcoEl som är innedelen. Denna kör vatten mellan inne och utedel varför vi tänker oss att vi ska installera den själva.

Nu till frågorna;

1) Är det lämpligt med en kulvert mellan hus och stuga ( ca 6 m)? Vi tänker golvvärme så vi inte behöver ha så hög framledningstemp. Till tappvatten tänker vi varmvattenberedare. Blir detta dyrare än att sätta in en inverterstyrd luft/luft? Hur blir totalekonomin?

2) I huset är jag inne på att i samband med värmebytet byta 3 radiatorer och istället dra golvvärme. Den totala yta blir någonstans runt 20 m2. Jag tänker mig att det kan va avgörande för hur länge värmepumpen klarar att hålla kåken varm vintertid när verkligen värmen behövs. Sant eller falskt?

3) När vi river ut dragspelselementen som är anslutna med 1" ledningar tänker jag mig även att jag byter en bra bit av ledningarna (från källaren och upp). Anledningen till 1" är väl självcirkulationsändamål? Kan det uppstå problem om jag drar nya ledningar med avsevärt mindre diameter? Kan flödet störas negativt? Vad ska jag köra med för diameter? Luftvattenpumpen vill väl ha så få strypningar som möjligt varför det inte är lämpligt att reglera tempen med termostater utan ner på pumpen?

4) Tappvattnet i huset... Hur går det till? Jag vill ju inte att elpatronen ska stå å bränna i onödan? Finns det någon ekonomi i att ha en varmvattenberedare i serie? Jag föreställer mig att pumpen ska leverera ca 40 gradigt vatten vilket inte räcker för att duscha i....

Tack till dig som orkar läsa denna roman, orkar du sedan svara är det lätt värt en pilsner! :)

Redigerat 20 aug 2010 14:09
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.