Byggahus.se

Kulvert med vattenburen värme eller elradiatorer i garage

1. E
    Medlem · Västra götaland · 5 inlägg

Eric Bo

Medlem
    • Västra götaland
    • Medlem nov 2013
    • 5 inlägg
    Jag ska bygga ett isolerat garage på 25 kvm. Tanken är att hålla det ca 5-10 grader varmt året om. Garaget placeras 1,5 m från huset och jag funderar på om jag ska gjuta in kulvert för vattenburen radiator eller om jag ska sätta in ett elelement. Tänker på skillnad i investering och om man någonsin kan räkna hem att dra ut vattenburen värme om det nu är mycket dyrare.Kan tilläga att värmen "inte är gratis" även om det är vattenburen då jag har en frånluftsvärmepump av enklare modell. Elpatroner behöver gå in under 7 grader utomhus temp och det är ju i princip först då jag behöver värma garaget.

2. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 092 inlägg

Isakare

Medlem
    Värma vatten med el (elpatron) och sen skicka ut till garaget är dyrare än att värma ett el element.
    Märklig panna du har, är det nått fel på den ?? Eller är den för liten för huset ??
    Jag måste duscha väldigt länge eller ha neråt -10 grader ute innan värmepatronen går in (Nibe 310)

3. L
    Medlem · Norrbotten · 1 982 inlägg

Lutte

Medlem
    Om ni har planer på att byta uppvärmning i framtiden kan det vara värt att ha en kulvert både för värme och vatten.

Annars hade jag valt en luftvärmepump, billig i drift och ingen större investering

4. E

Eric Bo

Medlem
    • Västra götaland
    • Medlem nov 2013
    • 5 inlägg
    Ja, jag insåg i princip det själv i takt med att jag skrev ner det. Det är en Nibe F370, huset är ca 136 kvm från 2000 med golvvärme. Min frånluftsvärmepump jag hade förut hade mer effekt på kompressorn men denna har smartare styrning. F750 kunde jag inte räkna hem riktigt så jag blev fast med denna skiten :)

5. E

Eric Bo

Medlem
    • Västra götaland
    • Medlem nov 2013
    • 5 inlägg
    Menar du att vi skulle byta till en luft-vatten värmpepump eller sätta in en luft-luft värmepump i garaget?

6. J
    Medlem · Stockholm · 3 408 inlägg

Josth

Medlem
    Om ni i framtiden eventuellt kommer att byta till bergvärme, jordvärme eller LVVP är det ju bra om det finns kulvert och vattenburen radiator i garaget. LLVP i garaget är bra om man t.ex. snabbt vill kunna höja temperaturen för att vara där och greja. Annars beror det på hur välisolerat garaget kommer att bli för om det lönar sig med LLVP.

7. D
    Medlem · landet · 715 inlägg

Dr.L

Medlem
    jag skulle investerat i en luft/luft-värmepump / rörmokaren

8. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 092 inlägg

Isakare

Medlem
    Ja jag personligen hade gjort både och.
    Gjort en kulvert så det är färdigt för framtiden när man ända håller på och gjuter plattan.
    Och monterat en LLVP, den ger ju inte bare 3-4 gånger mer värme än ett rent element, utan vispar runt luften lite också, det är bra tex om man kör in en blöt bil.
    Det är på så sätt också bättre att ha en fläktkonvektor eller en liten byggfläkt än ett vanligt el element.
    Bäst är också att ha den på golvet, det torkar upp mycket fortare under en bil när det blåser utmed golvet.
    Tyvärr faller det med LLVP, det går förvisso utmärkt att ha innerdelen lågt, värmen stiger ju av sig själv och golvet blir varmt, men den sitter mest ivägen och filterna blir fort fulla med skräp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.