Jag behöver byta duschblandare och just nu har jag en som det sitter två stycken kulventiler i. Om jag köper en sådan här:

https://www.byggmax.se/badrum/bland...ndare-fm-mattsson-9000e-term-upp-krom-p673170

Ska jag då sätta två kulventiler rakt i den och sedan sätta fast rören som är 12 mm i kulventilerna? Eller borde det vara en viss längd rör från duschblandaren, in i två kulventiler och sedan in i rören som går in i väggen?

Går en sådan här:

https://www.byggmax.se/badrum/avlopp-inomhus/kulventiler-och-tappventiler/kulventil-p31645

Ens att sätta rakt i blandaren eller kan den bara fästas i rör? Finns det kulventiler som är gjorda för att sätta rakt i blandare?

Många frågor. :)

Du får nog bättre svar om du tar en bild på hur det ser ut idag.

Det ser ut såhär:

Rördelar med kran och ventiler på vägg, osäker installation med fråga om korrekthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det ens rätt att göra sådär?

Det ser ut lite som hemmapularen har varit i farten. Jag hade satt ventilerna högre upp vid taket, om det nu nödvändigtvis behöver finnas ventiler. Bor du i eget hus eller lägenhet?

Meningen med föravstängningsventiler är ju att man lätt ska kunna byta/reparera blandaren utan att stänga av allt vatten. Men om ventilerna sitter direkt i blandaren så blir det ju lite svårt att lossa den.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Ser nu att den högra ventilen är av den typen som har en lekande mutter mot blandaren. Dessa funkar att montera mot blandaren.
Tycker ändå det är snyggare och mer praktiskt att ha dem högre upp.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det ser ut lite som hemmapularen har varit i farten. Jag hade satt ventilerna högre upp vid taket, om det nu nödvändigtvis behöver finnas ventiler. Bor du i eget hus eller lägenhet?

Meningen med föravstängningsventiler är ju att man lätt ska kunna byta/reparera blandaren utan att stänga av allt vatten. Men om ventilerna sitter direkt i blandaren så blir det ju lite svårt att lossa den.
Om dom sitter uppe vid taket, är det "för långt upp"? Måste man kunna komma åt dom enkelt eller räcker det om man kommer åt dom i nödfall.

Jag bor i bostadsrätt så rören som sitter på utsidan är min skyldighet, och jag funderar på att byta kulventilernas position till högre upp av den anledningen du säger.

Det behövs inga kulventiler alls. Det är bara för att underlätta byte av blandaren.

Krilleman
Har du avstängningar där vattnet kommer in i badrummet också så är extra ballofixer onödiga.

Då kopplar du bara in blandaren med halvkopplingar.

Du måste förlänga rören dock för att få bort ballofixerna ovan blandaren.

Glöm inte stödhylsor!

Krilleman krilleman_215 skrev:
Har du avstängningar där vattnet kommer in i badrummet också så är extra ballofixer onödiga.

Då kopplar du bara in blandaren med halvkopplingar.

Du måste förlänga rören dock för att få bort ballofixerna ovan blandaren.

Glöm inte stödhylsor!
Låter logiskt men problemet är att det inte finns några kulventiler där vattnet kommer in i rummet.

Vet inte om det ens går att fixa snyggt med tanke på hur det ser ut... Varför är det ens tre rör, varmvatten, kallvatten och vad?

• Väggmonterade rör utan kulventiler i ett hörn med tre synliga anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Med största sannolikhet har det varit en VVC till en handdukstork.

Ok, jag börjar bli galen. Så jag kan inte ta bort kulventilerna eftersom jag inte har möjlighet att stänga av vattnet i bostadsrätten själv. Och vad jag förstår så kan jag inte byta duschblandaren utan att ta bort kulventilerna eftersom dom sitter så konstigt? (se tidigare bild) Och de två rörmokare jag har i byn säger båda att dom är "väldigt upptagna" för ett sådant litet jobb.

Vad gör man?

L
För att det ska vara någon vits med att kunna stänga av , så ska dom sitta direkt efter väggbrickan och före rören , då går det att stänga allt vatten
Skaffar ventilerna och pratar med styrelsen att dom stänger av i källaren , montera ventilerna
och dom öppna i källaren , sedan fritt fram att göra vad som helst .
Men så som det ser ut så måste det kanske dit en röris

Så jag har problem... jag behöver byta ut kulventilerna men jag vill inte byta massa rör så jag behöver nåt liknande vad redan sitter där. Har jag rätt om jag säger att jag behöver två 12xR15 kulventiler och vart hittar jag sådana? Det verkar inte finnas eller är jag blind eller dum?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.