Byggahus.se

Kulörskillnad trots samma färgkod?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi håller på och bygger ett nytt hus och har upptäckt att det är en rejäl skillnad i kulör mellan ytterdörr och garageport trots att vi beställt exakt samma färgkod på båda. Vi har påtalat detta till husleverantören men fått som svar att det kan bli lite olika beroende på att det är olika material. Detta köper jag till vis del men tycker att skillnaden är för stor. Bägge är beställda som en grå kulör. Skillnaden är väldigt stor tycker vi, ytterdörren går lite åt det röda hållet men garageporten går åt det gröna. Ska det få blir så stora skillnader när det är två hårda ytor som målas? Jag kan förstå om man målar trä, tyg eller annat poröst material att det då kan skilja en del men i det här fallet känns det som det borde se ganska lika ut. Vi är helt medvetna om att det kan skilja lite men gillar inte att det drar år helt olika håll rött/grönt.

Är det nån här som har erfarenhet av detta? Finns det kulörer som är enklare att få till?

2. MB77
    Medlem Nivå 11
    Be att de mäter vilken kulör det är på dörren och på porten. De flesta färghandlare har kulörmätare.

Låter konstigt att det skulle skilja så mycket som du säger, en viss skillnad kan det ju förekomma men inte mycket.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Kulörmätare har jag aldrig hört talas om men man lär sig nåt nytt i bland. Ska kolla med min färghandlare om dom kan bistå med detta. Jag gillar normalt att diskutera problem utifrån data så det ska bli intressant.

Glömde säga att det är en takskjutport med metallfront(?) och ytan är lite finvågig eller skrovlig, typ.

Sen kan man ju alltid diskutera hur stor skillnaden är. Jag skrev "rejäl" men det är väl upp till betraktaren. Sen har vi ju inte köpt två st "grå" dörrar utan betalt x-tusen kronor extra för att få samma kulör och då går mina toleranser ner lite. Hursomhelst, tack för tipset.

• Laddar…
  4. K
    Medlem Nivå 5
    Bild? Lättare att hjälpa till då....

5. S
    Medlem Nivå 1
    Bild vore absolut bra men jag har ingen som det syns bra på nu. Det jag har noterat är att det blir tydligare i solsken så jag hoppas få till nåt i morgon. Borde man ha ett färgprov med i bilden som referens kanske?

6. S
    Medlem Nivå 1
    Flickvännen hittade en bild som hon klippt och klistrat i för att illustrera. Hon påpekar dock att ljuset är lite för snällt för att visa skillnaderna. Tror hon använt MS Paint för att visa färgerna under.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Dörrar.jpg

7. MB77
    Medlem Nivå 11
    Är det så stor skillnad så är det inte ok. Är det verkligen så stor skillnad???

8. G
    Medlem Nivå 7
    Är det plast på dörren?

9. S
    Medlem Nivå 1
    MB77: Ja, det är så tydligt i rätt ljus.
    Gnagaren: Ja, det är plasten som är kvar i denna bilden. Den är borta sen länge men det ser likadant ut efter det. Var den bästa bild vi hittade i kväll.

Kan det bli så stor skillnad om man målar med samma färgkod eller har någon blandat lite fel här?

10. C
    Medlem · Nivå 17
    Ser lite skumt ut, väggen ovanför dörren upp till takfoten är ju helt rosa?
    Förvisso liknande fenomen till höger om garagedörren. Men (betydligt) bättre bilder skulle inte skada.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Det är inte så skumt. Vi hade helt enkelt inte målat ovanför dörren när bilden togs. Det är bara grundat från fabrik. Samma runt garageporten. Tror att ställningen togs bort strax innan så vi kom helt enkelt inte åt att måla. Ska försöka få till bättre bilder i morrn men allra helst en kulörmätning också. Bara för att förtydliga: bilden ovan är från samma bild så det är inte något fusk med ljus eller liknande. Vi har bara klippt bort 10m hus emellan så man kan jämföra.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 2
    Ja det är stor skillnad, det ser man tydligt, även utan de inklippta färgproverna. Den som har målat dörren har nog blandat fel ( är ju lila) antar att ni vill ha den färgen som är på porten?!, finns färdiga färgprover gratis som är ca 10*10cm, hämta en sån med den kulören ni beställt och jämför, Fredde

13. S
    Medlem Nivå 1
    Har varit i kontakt med hustillverkarens inköpsavdelning i dag och nu har jag faktiskt en förklaring på detta. Det är olika kulörer beställda, ett Y istället för R på slutet av färgkoden är det som har gjort denna skillnad. 5502R på ytterdörr och 5502Y på garageporten. Tack ändå för era svar! Jag lärde mig nåt nytt i alla fall.

• Laddar…
  14. C
    Medlem · Nivå 17
    Ooops, det är ju trots den snarlika koden två helt olika kulörter.

15. N
    Medlem · Nivå 8
    Precis min tanke när jag såg bilden - kulöravvikelse kan vara störigt, men inom rimliga gränser så är det inget man borde kunna se tydligt på ett halvtaskigt foto av två helt skilda ytor.