Hej!

Vårt hus som ligger i Strömstad skärgård är grön-vitt till färgen. En färgkombination som är vanlig på många ställen längs bohuskusten. Jag undrar dock vilken NCS-kod som den gröna kulören har. För den vita färgen så har vi tilllgång till en gammal färgburk som de tidigare ägarna lämnade efter sig!

Tacksam för svar!

/Kristian Seth

Säkert den ljusa kromgröna du talar om. Frågan är om det finns en (1) NCS-kod för denna. Det är nog lika många varianter som målare. Ring Bohusläns Museum och kolla med dem. Ditt statsbyggnadskontor har också koll på läget i och med att det säkert finns q-märkta gröna hus i Strömstad.
Den vita färgen bör du fråga om också för den kan ha förändrats rejält om den har varit lagrad fel.

Tips på gamla kulörer
http://www.ottossonfarg.com.space2u.com/shoppen/index.php?cPath=3_10_73

Ja, färgen liter jag kanske inte så mycket på som att den är uppmärkt med en NCS-kod som bör ge rätt färg. Håller med dig om att Kromoxiden överrensstämmer väl vid ett snabbt ögonkast. Skall se om jag kan få fram det. Skall även höra med måleributiker i Std om de vet.

Sturgeon skrev:
J...Skall även höra med måleributiker i Std om de vet.
Också en bra källa till information...så länge butikerna inte heter Bauhaus, Rusta, K.Rauta och liknande. ;)

Johan Gunverth skrev:
Också en bra källa till information...så länge butikerna inte heter Bauhaus, Rusta, K.Rauta och liknande. ;)

Vad jag vet så finns inte de butikerna i Strömstad, men jag kan ha fel.:) Strömstads utbud på butiker vad gäller hemmafix är väldig begränsat, med norska priser. Tur att motorvägen snart är klar. Hur som helst så har jag fått tips om en färgbutik där, till och med en specifik person i butiken som påstås veta vilken kulör det skall var. Hoppas få tag på honom imorgon. Känns lite spännande att jaga rätt på den "korrekta" kulören. Ni får veta mer imorgon.d^_^b

Redigerat:
Äntligen lite info. Har inte fått någon NCS-kod, men ett Nordsjö-recept på den rätta färgen. Skall nu se om jag kan få det översatt till NCS istället i och med att jag inte vill köpa Nordsjö. Vet inte hur gärna de släpper på den informationen eller om det ens finns någon NCS för färgen.

/K

Så här ser receptet hos Nordsjö ut iaf:

TRÄ GRÖN 5

FGL X

AN 2, BN 11, FN 16, MN 10,5

Nordsjö visade ovilja att översätta till NCS. Någon som kan? Vad betyder AN, BN, FN och MN?

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.