Barnen var ute och lekte och gjorde sönder locket till någon form av öppning till avloppet på vår tomt, se bild. Och de tyckte det var kul att slänga ner leksaker och en kullersten (5-10cm i diameter). Nu verkar den blockera eftersom toapapper och annat fastnat där nere när jag kollar ner. Jag kan inte se stenen så jag misstänker att den är några dm in.
Är det bara ringa någon för att spola bort den eller finns det risk att den bara fastnar ännu längre in och då blir nästan omöjlig att få bort utan att gräva? Försöka "lirka" upp den med något verktyg? Jag gissar att djupet är ca 2m, och det är kommunalt kopplat.
Är det bara ringa någon för att spola bort den eller finns det risk att den bara fastnar ännu längre in och då blir nästan omöjlig att få bort utan att gräva? Försöka "lirka" upp den med något verktyg? Jag gissar att djupet är ca 2m, och det är kommunalt kopplat.
Nu ligger du nog illa till, en sådan klump kan gå att få iväg om det är 110 rör hela vägen ut med kanske högtryck. Det är bara en som kan filma rören som kan säga något. Tror inte att kommunen skulle gilla att få en stor sten i sina rör. Nästa steg blir nog att gräva upp det hela och kapa röret för att få bort stoppet. Efter det, så blir det att sätta ett par skruvar på locket så det inte går att utan verktyg att ta bort det.
En granne fick samma problem, där barnen fyllde hela röret med makadam. Fanns ingen genväg, bara grävmaskin.
En granne fick samma problem, där barnen fyllde hela röret med makadam. Fanns ingen genväg, bara grävmaskin.
Ja, jag håller med, försöker man spola bort den finns stor risk att den fastnar på något ännu värre ställe.J jonaserik skrev:Nu ligger du nog illa till, en sådan klump kan gå att få iväg om det är 110 rör hela vägen ut med kanske högtryck. Det är bara en som kan filma rören som kan säga något. Tror inte att kommunen skulle gilla att få en stor sten i sina rör. Nästa steg blir nog att gräva upp det hela och kapa röret för att få bort stoppet. Efter det, så blir det att sätta ett par skruvar på locket så det inte går att utan verktyg att ta bort det.
Om det inte går att lirka loss den och få upp den på något sätt så blir det att plocka fram spade och såg, tyvärr.
En sugbil kan suga upp makadam men finns ju såklart en begränsning över hur stora stenar den klarar. Jag hade nog börjat sugbil.
Aaah, klassiker! Själv hittade jag tre förteckningar i gjutjärn som barnen slängt ner i dagvattenbrunnen. De kunde jag fiska upp själv.
En spolbil löser nog detta. Maracasen hade jag slängt 😂
En spolbil löser nog detta. Maracasen hade jag slängt 😂
Jag hade nog inte spolat mer i det avloppet utan börjat gräva, risken är att stenen åker längre in i röret och då kan det bli riktigt jobbigt, nu ligger ju stenen ändå troligtvis i närheten av anslutningen så du når den.