Byggahus.se

KSRR vill tömma min avloppsbrunn fast den är nytömd

1. E
    Husägare · Kalmar · 147 inlägg

EPG

Husägare
    I somras så fick jag stopp i avloppsledningen mellan huset och trekammarbrunnen vilket fick till följd att jag var tvungen att ringa efter spolbilen.
    Spolbilen kom och lyckades få bort stoppet i avloppsröret.
    Samtidigt så passade de på att fråga om de skulle tömma brunnen när de ändå var där. Jag får ju betala för att de rensade mitt avloppsrör och även betala extra för att de tömmde brunnen men hade jag inte valt detta och de istället skulle ha tömmt den som vanligt på hösten så hade ju totalkostnaden blivit högre så jag tyckte att det lät vettigt att tömma den när de ändå var där så det fick bli så.
    Detta var i juni.
    GDL som spolade och tömmde sa även att de skulle kontakta KSRR och se till så jag slapp att behöva bekymra mig om någon tömning till hösten.
    För någon dryg vecka sen kom det dock en lapp i brevlådan om att nu var det dags att tömma brunnen i alla fall.
    Jag ringde därför till KSRR och sa att de behövde inte komma och göra någon tömning eftersom att brunnen nyligen är tömd. Kvinnan i andra änden stod dock på sig och sa att det måste de göra i allafall eftersom att det var mer än 8 veckor sen förra tömningen och struntar man i denna så kommer det att bli för lång tid till nästa gång.

Frågan är, måste jag kosta på en tömning av min trekammarbrunn nu i alla fall?
    Är det jag eller KSRR som har rätt?
    Står det någonstans i lagen om att man måste tömma trekammarbrunnar en gång om året +/- 8 veckor?

Tilläggas bör att jag bor ensam i mitt hus så det är i princip bara jag som ser till att den fylls med avloppsvatten.
    Dessutom lutar allt åt att jag kommer att få kommunalt vatten och avlopp före det att det har gått ett år sedan senaste tömningen i somras så då räcker det ju enligt mig att man gör en sluttömmning då istället.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    KSSR är det kommunalt eller privat företag
    Det är ett måste med tömning i intervall ,och dom tar betalt för det , är det ett privat så finns ett avtal med kommunen att tömma , dom har fastighetsregister att gå efter , försök att få till det
    med dom som ska tömma genom att presentera faktura på tömningen för kommunen eller bolaget , inget är hugget i sten men står dom på sig , så finns nog ingen laglig rätt att få rätt

3. M
    Medlem · 496 inlägg
    I kommunens renhållningsordning ska reglerna kring detta framgå. Oftast brukar det vara så att man måste tömma sitt enskilda avlopp minst en gång per år. I min kommun skulle man troligtvis i ditt fall hoppa över detta års planlagda tömning eftersom du tömt så nära inpå.

4. E
    Husägare · Kalmar · 147 inlägg

EPG

Husägare
    KSRR är ett kommunalt renhållningsbolag där Ölandskommunerna, Kalmar, Nybro, Torsås och Oskarshamns kommuner alla är delägare. Oskarshamn köpte in sig sist (förra året) och Västervik hade planer på att göra desamma i år (och Mönsterås nästa år) men jag tror att de har lagt de planerna på is efter att ha hört om alla försämringar som har drabbat oss i Oskarshamn efter att vi gick med.

GDL är ett privatägt transport och spolbilsföretag, jag tror att de finns i nästan hela Sverige.

5. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 318 inlägg

AndersS

Husägare
    Det är reglerat i varje kommun hur tömning ska utföras.
    Om du vill slippa tömning måste du kunna visa på att den blivit gjord, ytterst är det ditt ansvar även om GDL som utförde arbetet lovade göra det.
    Så kan du inte visa på att slamtömning gjorts så är det bolaget som utför tömning är ansvarig för att göra kontroll hos dig, det ingår säkert i deras avtal om utförande.
    Så har GDL lovat att lösa så att tömningen inte blir av är det din överenskommelse med dem som är avgörande och du ska då kontakta GDL.
    KSRR gör helt rätt utifrån sitt uppdarg.

6. S
    Medlem · Stockholms · 1 826 inlägg

sunqan

Medlem
    Har du kontaktat GDL om saken? Antingen har de fått dig att göra en onödig tömnning (0et var väl deras förslag) eller så har de glömt att anmäka till ksrr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.