Byggahus.se

Krypoxbär planteringsavstånd

1. G
    Medlem Nivå 3
    Krypoxbär i slänt.

Vilket avstånd har ni valt?
    Står på Plantagens 6-pack att det ska vara 40 cm. Känns lite tätt?

Man vill ju att det ska täcka men står att busken blir 1 m bred. Kan de störa ut varandra?

Med vänlig hälsning

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Den blir nog mycket större än 1m, garanterat. För ca 5 år sedan planterade jag en planta av oxbär. Försäljaren försökte få mig att köpa flera men nej tack, jag vet hur de växer.

Jag skulle ha den att växa över stenar som jag placerat mellan två planteringar, tyckte det blev väl mycket sten annars.

Jag klipper den åtminstone två ggr/säsong annars skulle den täcka säkert 3- 4 kvm vid det här laget. Klipper också ner alla skott som växer rakt upp, då blir den tätare. De första åren går inte så snabbt men nu hinner jag knappt med i den farten den håller.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 23
    Fast då gäller det ju också att man sköter växten så väl som du gör och inte slarvar med jord och näring. (y)

• Laddar…
  4. G
    Medlem Nivå 3
    Så ni tycker det bör vara mer än 40 cm mellan dom?

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Planteringsavstånd på 40 cm ger varje planta 20 cm att bre ut sig på, ungefär den storlek plantan har vid inköp. Det innebär att plantorna från början måste konkurrera om näring, vatten och framförallt ljus. Det här är tuffa plantor men alla växter söker ljus och det blir säkert ett annat växtsätt när grenarna tvingas växa uppåt istället för att krypa på marken.