Håller på att bli galen.
Har ett hus byggt -62, 89kvm står på krypgrund. Köpte huset 2021-06 med icke inspektionsbar krypgrund. Däremot satt en ventil icke fast och besiktningsmannen körde in näsan och kände ingen avvikelse gällande lukt. Knäppte några bilder och det fanns ingen synlig mögel. Vi slog till och köpte huset.
Borrar hål och sätter in mätare. Hög RF på ca 90% men minns ej årstid…troligtvis under vintermånaderna.
Vi fick råd om att sätta in byggplast och absorptionsavfuktare från två olika företag som var och kika. Även detta trots att ingen mögel eller problem med avvikande lukt fanns.
2023-03 städar ut levande material och spill från eternitplattor (trossbotten är bygg med eternit) täcker marken med byggplast omlott från Biltema och tejpar med byggtejp. Sätter dock inte plasten upp mot vägg, täcker enbart sandbotten. Skär ut och sätter in cellplast i ventilerna men låter det vara lite otätt. Sätter igång min drybox 3l som ska klara 250kvm och drar ut slangarna så de ligger en i varje ”gång”. Min kryppgrund har inte rum, den är bygg med en gjuten betong på plats i mitten av hela huset och står på betonggjutna stolpar, det är med andra ord öppet minst 15cm under.
2023-11 lukt i ett sovrum längst bort i huset, drybox påstår att det måste blivit en köldbrygga eftersom slangen blåser luft rakt mot denna vägg i krypgrunden under just detta sovrum. Blir tillsagda av vår besiktningsman samt drybox att sätta upp rör (spiro) i taket och punktera rören med mellanrum för att få till en bättre spridning av torrluften. Tätar ventilerna med fogskum.
Detta gjordes för några dagar sedan men lukten kvarstår, oklar lukt. Luktar märkligt dock inte kemiskt. Syllen är cuprinol struken och har ett uppmätt värde på 10-12%. Sen avfuktaren sattes in har RF aldrig överstigit 60%, ska sägas dock att mätaren mäter ganska så nära avfuktaren.
Vad fasiken ska jag göra…?
Har ett hus byggt -62, 89kvm står på krypgrund. Köpte huset 2021-06 med icke inspektionsbar krypgrund. Däremot satt en ventil icke fast och besiktningsmannen körde in näsan och kände ingen avvikelse gällande lukt. Knäppte några bilder och det fanns ingen synlig mögel. Vi slog till och köpte huset.
Borrar hål och sätter in mätare. Hög RF på ca 90% men minns ej årstid…troligtvis under vintermånaderna.
Vi fick råd om att sätta in byggplast och absorptionsavfuktare från två olika företag som var och kika. Även detta trots att ingen mögel eller problem med avvikande lukt fanns.
2023-03 städar ut levande material och spill från eternitplattor (trossbotten är bygg med eternit) täcker marken med byggplast omlott från Biltema och tejpar med byggtejp. Sätter dock inte plasten upp mot vägg, täcker enbart sandbotten. Skär ut och sätter in cellplast i ventilerna men låter det vara lite otätt. Sätter igång min drybox 3l som ska klara 250kvm och drar ut slangarna så de ligger en i varje ”gång”. Min kryppgrund har inte rum, den är bygg med en gjuten betong på plats i mitten av hela huset och står på betonggjutna stolpar, det är med andra ord öppet minst 15cm under.
2023-11 lukt i ett sovrum längst bort i huset, drybox påstår att det måste blivit en köldbrygga eftersom slangen blåser luft rakt mot denna vägg i krypgrunden under just detta sovrum. Blir tillsagda av vår besiktningsman samt drybox att sätta upp rör (spiro) i taket och punktera rören med mellanrum för att få till en bättre spridning av torrluften. Tätar ventilerna med fogskum.
Detta gjordes för några dagar sedan men lukten kvarstår, oklar lukt. Luktar märkligt dock inte kemiskt. Syllen är cuprinol struken och har ett uppmätt värde på 10-12%. Sen avfuktaren sattes in har RF aldrig överstigit 60%, ska sägas dock att mätaren mäter ganska så nära avfuktaren.
Vad fasiken ska jag göra…?
Produkter som diskuteras: "krypgrundsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det står att fläkten ska gå hela tiden, avfuktning först vid 65%.N Niklaspe skrev:
Tycks i bostaden vara just mitten av huset där lukt sipprar upp. Det vill säga ovanför den betonggjutna bärlinan i mitten på kåken. Även på denna återfinns en cuprinol behandlad planka…
Ja okej och den tryckade regeln syns från krypgrunden? Lite svårt förstå konstruktionen, hos oss är det också en betongbalk som bärlina men där ligger bjälklaget direkt på vilandes.D Davspa skrev:
Ligger den tryckade regeln på bärlinan sen går trossbottenskivorna ovanför regeln eller bara diktan regeln?
Huset är ca 12x8m på krypgrundsdelen, på vänster respektive höger långsida, samt i mitten på bärande gjutna betongpelarna, asfaltspapp med grus på? Och sen struken cuprinol på PLANKA till syll, sen kommer vertikala brädor som i sin tur håller bärlaget. Trossbottenskivorna är till 95% av eternit och ej varianten där man har en oljad sida.N Niklaspe skrev:
Notera även att bilderna är innan installationen av spirorören.
Vattenskadan som syns på någon vertikal bärande planka för eternitskivorna är oförändrad sedan vi köpte huset, dessa borde uppkommit 2007 vid läckage av tvättstugan åtgärdades, då byttes samtliga avloppsrör.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tror inte det går, om inte annat får man kanske vara lite mer kunnig inom el och kretsar!N Niklaspe skrev:
Jag har stängt av maskinen så den slutar blåsa nu, tvivlar nämligen på att den avfuktar i dessa tider.
Får se om lukten försvinner! Men misstänker att det är syllen av den anledningen att lukten sätter sig i kläder. Märkligt nog luktar det även utanför och runt huset.
Får väl kanske bli att hosta upp för syllbyte, extra jobbigt dock med tanke på att vi under 2 årstid renoverat kåken komplett invändigt och som jag förstår det så kan eventuellt saker inomhus nu gå sönder vid lyftningen av huset.
Cuprinollukten kan tyvärr sätta sig även i bjälklagsisoleringen, vi har ungefär samma konstruktion som du (LB-hus -68) och det fullkomligt stinker om den gamla lösullen i bjälklaget. Vi lät byta syllen i höstas och nu tycker de långväga släktingarna att det luktar betydligt mindre i huset än tidigare. Dock var även ändträet på golvbjälkarna behandlat, inte bara syllen, men vi bestämde oss för att låta det vara då det skulle vara ett hästjobb att byta.D Davspa skrev:
Vi har bytt isolering i 1/4 av huset i samband med renoveringar (ett jävla jobb eftersom det är lösull, inte skivor av isolering). Resterande isolering kommer vi troligen låta suga ut med sugbil för att slippa skotta upp skiten för hand.
Vi har förstått att det luktsmittar och det återfinns en oro där eftersom vi redan renoverat huset ganska nyligen och det kommer inte funka att ta upp alla golv i alla rum som precis blivit nedlagda.zarkov skrev:
Cuprinollukten kan tyvärr sätta sig även i bjälklagsisoleringen, vi har ungefär samma konstruktion som du (LB-hus -68) och det fullkomligt stinker om den gamla lösullen i bjälklaget. Vi lät byta syllen i höstas och nu tycker de långväga släktingarna att det luktar betydligt mindre i huset än tidigare. Dock var även ändträet på golvbjälkarna behandlat, inte bara syllen, men vi bestämde oss för att låta det vara då det skulle vara ett hästjobb att byta.
Vi har bytt isolering i 1/4 av huset i samband med renoveringar (ett jävla jobb eftersom det är lösull, inte skivor av isolering). Resterande isolering kommer vi troligen låta suga ut med sugbil för att slippa skotta upp skiten för hand.
Vi har också lös isolering, inga skivor. Oklart om det är ett LB-hus eller Älvsbyhus, minns ej.
Fortfarande irriterad över att det inte fanns någon problematik kopplad till lukt utan först dyker upp 8 månader efter installation av plast på backe och krypgrundsavfuktare.
Får man fråga vad ni fick betala för syllbyte? Jag har utifall det är syllen som är i behov av byte tänkt göra mig av med hela på studs, 36m. Räknat på 2.000kr/m landar vi på ca 70 papp för bara syllen, sen tillkommer säkert en 10-20 för att åtgärda alla väggar IGEN.
Vi gav 170 kkr för byte av 42 m syll samt byte av golvbrädor och isolering i två rum. Allt utom ena kortsidan gjordes utifrån, för att göra en lång historia kort så är den kortsidan inbyggd med bl.a. eternit så det var lättare att ta den biten inifrån.D Davspa skrev:
Hela vår trossbotten är lagd med eternitplattor och sen ligger isoleringen på denna...zarkov skrev:
Det ser man om man tittar på bilderna.
Jag räknar med att den stackars isoleringen får ligga kvar, alternativt så bryter jag tvärgående plankor och tar bort eterniten samt all isolering och sätter plast och skjuter in ny isolering och sätter trossbottenskivor och spikar upp nya bräder.
Ska däremot sägas att vi har 3 rader med syll som är cuprinol behandlade, enbart längsgående. Finns inget på kortsida.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Man kan byta syllen inifrån, det gjorde den tidigare ägaren av mitt hus och den har ännu lägre utrymme än din, det är knappt att man kan vända sig om man ålat in.
Är det tryckad syll i huset? Eller är det blindbottenbrädor och den där syllregeln i kryprunden bara? Isf är det ju lättare byta ut dessa. Om det är de som är luktsmittade. Men ger en bra fingervisning om det började lukta mer utan fläkten på.
Konstigt att det börjat lukta på 8 månader så pass mycket.
Konstigt att det börjat lukta på 8 månader så pass mycket.