Byggahus.se

Krypgrundsisolering för uteluftsventilerad krypgrund

1. T
    Husägare · 66 inlägg

Torbjörn Lindholm

Husägare
  2. L
    Medlem · 43 inlägg

LennartN

Medlem
    Jag hade samma frågeställning för tre år sedan men valde att istället köpa "betongtäckmatta" som jag beställde på den lokala byggmarknaden. Kallas också "vintermatta". Den används när man gjuter vintertid. Såvitt jag kan förstå är det samma produkt som LFS säljer men det blev ca 1000 kr billigare per rulle (1,6x50m).

Resultatet blev i mitt fall bra. Krypgrunden (i mitt fall åla snarare än krypa) har sedan dess inte vid något tillfälle hamnat i riskzonen för mögel (jag har ett antal termometrar/ hygrometrar utplacerade). Dock har jag inget före att redovisa då jag plastade och isolerade krypgrunden som första åtgärd när jag köpte detta hus. Men bara komforten att åla på denna matta istället för i sanden som fanns förut är värt besväret. Krypgrund är väldigt tacksamt när man skall komplettera installationer av olika slag.

3. T
    Husägare · 66 inlägg

Torbjörn Lindholm

Husägare
    Tack för tipset Lennart! Det lät ju helt klart intressant.

4. ullberg
    Verktygstokig · Stockholm · 3 370 inlägg

ullberg

Verktygstokig
    Precis som @LennartN körde jag med betongtäckmatta (+ åldersbeständig plast i botten som låg där) istället för produkterna som är brandade som krypgrundsisolering, jag har skrivit om det tidigare i ett par trådar.

Utöver isolereffekten är det numer ett rent nöje a åla runt nere i grunden när det behövs!

5. T
    Husägare · 66 inlägg

Torbjörn Lindholm

Husägare
    Låter som ett bra alternativ. Hur är det med ånga och fukt på sommaren. Avhjälper det även det också?

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 727 inlägg

useless

Lök.
    Det är just det isoleringen är bra till. Annars kyls den varma uteluften mot den kalla marken och fukt kondenseras. På vintern är det inget problem eftersom luften är kallare än marken.

7. D
    Medlem · 82 inlägg

Daniel Kron

Medlem
    Hur läggs betongtäckmattan? På plasten ända ut till grundmuren? Inget på muren?

8. ullberg
    Verktygstokig · Stockholm · 3 370 inlägg

ullberg

Verktygstokig
    Japp, rakt på plasten, jag har tejpat skarvarna med någon form av byggfolietejp, tror inte det är nödvändigt egentligen.

Min krypgrund är rätt låg (verkligen kryp...) så då kändes marken som det viktiga. Men några väggar har jag isolerat med bitar som blev över. Då har jag satt med distans mot väggen (remsor av mattan) så det luftar lite, inte lika bra isolering men kändes fräschare att få det luftat...

/U

9. D
    Medlem · 82 inlägg

Daniel Kron

Medlem
    Jag tänker göra nåt liknande som första åtgärd. Har du märkt någon positiv effekt med sänkt fuktighet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.