Byggahus.se

Krypgrund - Stöd för bjäklag

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Jag ska i vår börja bygga på mitt lösvirkeshus med tillhörande krypgrund.
    Under hälften av husets längd kommer det inte finnas några bärande väggar eller annat som skapar
    större last än vad möbler och folk gör.

Huset bredd är 8 meter och att bara ha ett centrumstöd på det avståendet har jag förstått inte är tillräckligt. Det medför då att man behöver ha två stöd, så avståenden mellan dem blir ca 2700mm.

Tycker det känns lite overkill att gjuta kraftiga sulor och mura upp leca även för mittenstöden.

Så min fråga är om det finns någon annan lämplig teknik man kan använda sig av istället för sula och lecablock? Primärt så vill jag spara tid då det blir många lecablock att mura eftersom huset är 25 m långt.

Finns det någon allmän siffra på vad ett bjäklag ska klara?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bjälklag.png

2. D
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Går att lägga en kraftigare bärlina i längsled som som du stödjer på lecablock.
    Dock skulle jag ändå murat upp mittstöden som din skiss, för att de tar dubbelt så mycket golvlast som kantmurarna, så minimerar man risken ojämna sättningar.
    Du har inte funderat på att gjuta platta istället? Mycket fuktsäkrare konstruktion, och inte svårare att utföra.

3. M
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Tack för feedback.

Visserligen tar de mer golvlast men om man jämför med hur mycket last som ligger på kantmurarna så blir det väl inte mer än en bråkdel av det som skulle ligga på mittstöden. Det var utifrån det resonemanget jag tyckte att mittstöden var överdimensionerade.

Var inte på platta ett tag, men det blir långt mycket dyrare för mig då jag har bra rabatter på allt sådant som man behöver för en krypgrund. Kommer täta och isolera grunden så det bör inte uppstå några fuktproblem. I värsta fall får man skaffa en sorptionsavfuktare.