Jag tittar på ett fritidshus, som står på krypgrund och som vid tidigare besiktning (2 år sedan) fått anmärkning på "förhöjd markfukt". Sedan dess är inget gjort såvitt jag vet.

Vad behöver man göra åt det? Enligt mäklaren måste man lägga ut någon plastfilm, är det tillräckligt? Vad kostar det? Behöver man göra något förarbete på marken (t.ex. gräva ut och lägga in något nytt material osv)?

Vad kostar det att göra en ordentlig utredning och är det rekommenderat att göra det? Vad ingår i en vanlig överlåtelsebesiktning?

Om plastfilm inte är tillräckligt, vad handlar det om för åtgärder då? Kostnader?

Förhöjd markfukt kan bestå av flera saker; dålig dränering runt huset, mycket vatten i marken osv.

Som jag skrev i din andra tråd precis, du ska ner under 70% Rh.
Det gör du enklast genom att du pluggar ventilationen och sätter in en hygrostatstyrd avfuktare.
Men, det kan vara så att avfuktaren får jobba "ihjäl sig" med en del strömåtgång som följd.
En del (bla. Anticimex) brukar rekommendera att man lägger en speciell plast på marken och tätar mot grundmuren, detta för att hindra att fuktig luft kommer upp från mark mot bjälklag. Jag gillar inte den men det funkar säkert för en del.

Ett annat alternativ är att temperaturutjämna luften med ex.vis trygghetsvakten (trygghetsvakten.se)
Principen är enkel men smart, ett värmeelement placeras i grunden som höjer temperaturen, iom. högre temperatur
så minskas mängden vatten luften kan bära/innehålla, och Rh sjunker.

Finns en del trådar om detta, sök på trygghetsvakt eller avfuktare under denna forumdel.

Man bör alltid lägga plastfilm på marken i grunden. Ett enkelt sätt att minska fukttillskottet. Om du trots det har fortsatt högt fukttillskott kan det behöva dräneras. Fukttillskottet kan du uppskatta genom att bestämma absoluta fuktigheten i uteluft jämfört med grundluft utifrån temperatur o RF. Jag har skrivit om detta i en annan tråd ganska nyligen. Du kan söka på fukttillskott så tror jag du hittar det. Du kan inte enbart gå efter RF i grunden som kan vara högt nu pga att grundutrymmet är kallt vilket ökar RF trots att absoluta fuktigheten är densamma.

Tack för intressanta svar. Det verkar ju helt klart vettigt att även titta på absolut fukt ute och inne. Jag råkar ha tillgång till en daggpunktsgivare också och den bör jag väl kunna använda för jämförelser (högre daggpunkt innebär högre absolut fukt)?

Lite osäker på vad man eg mäter med daggpunkt. Tror att det är närmare besläktat med RF snarare än absolut fuktighet. Vaisala har fuktighetskalkylator på adressen
http://www.vaisala.com/humiditycalculator/vaisala_humidity_calculator.html?lang=eng där man kan räkna ut o jämföra absolut fuktighet utifrån RF o temperatur. Om absoluta fuktigheten är den samma i grunden o i luften har du inget fukttillskott. Men absoluta fuktigheten kan nog variera över dagen - lågt på morgonen efter dagg.

En fråga ang. plastfilm som för övrigt är ställd i min andra tråd också ("material i krypgrund?"). Ett proffs inom området (dvs en som jobbar med dessa typer av problem) hävdade bestämt till mig att lägga plast inte är bra. Detta pga att det bildas vatten under plasten som sedan kan rinna till samma ställe med åtföljande koncentration av vatten just där.

Stämmer att plasten ökar fukthalten i skiktet under plasten men detta är första gången jag hört från ett "proffs" att plast skulle vara negativt. Plast i grunden har använts sedan åtminstone 1970-talet. Anticimex rekommenderar det. Finns det ngn forskning?

om plast har använts i grunden sen 1970-talet så hade jag backat, då många hus byggda då har fukt och mögelskador idag. Anser nog att det är forskning nog. Men samtidígt så vet jag att många av mina vänner har gjort på det sättet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.