Tjena, har ett 30-årigt hus (ägt ett drygt år), sutteräng med krypgrund under halva huset. Satte Aqara-mätare där för någon månad sedan och sett lf vandra över 75% och är i skrivande stund på 87%. Vet att det tar tid och är beroende på temp, men funderade ändå på ett isolerande tätskikt som första åtgärd (ligger gammal plast nu). Trygghetsvakten rekommenderade detta.
Var nere för inspektion, ser bra ut, luktar inget. Men när jag tittade in i hålrummen mot utsidan huset såg jag påväxt. Inget att få panik av antar jag. Ser bättre ut vid ventilationshålen.

Efter googlande här och där så tänker jag att man tvättar av berörda ytor med mögeltvätt. Lägger ett tätskikt med isolering, och får till en kant mot mur. Möjligen också en Trygghetsvakten elslinga där man med fördel lägger den i nämnda problemområde.
Är jag på rätt spår? Slipper gärna en avfuktare där nere, av underhålls, energi och brandsäkerhetsskäl.

Tack!

• Närbild på sprickbildningar i cement under en balk, indikerar potentiell strukturell skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart avloppsrör monterat under betonggolv med rörklämmor i en källare, belyst från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att tejpa den gamla plaste tät. Går det inte så lägg ny plast, med skarvar ordentligt omlott. Avvakta. Mät RF under en vår eller höst. Ok=gör inget mer

Trygghetsvakten hade jag helt slopat, en dyr värmekabel med någon miljon i reklampengar...

• Gilla
S:t Olof
  • Laddar…
Ser det inte värre ut efter 30 år så behövs iallafall inget göras akut. Plast, och möjligen isolering, mot marken är en bra första åtgärd.

• Gilla
S:t Olof
  • Laddar…
D
Mögeltvätt torde vara meningslöst. Miljoner mögelsporer åker in och ut genom den där grunden hela tiden (liksom genom våra luftvägar), och där de har förutsättningar klarar de att etablera sig.

Sätt upp några friska bitar virke på några ställen där nere och bevaka dem över åren som ett slags realtidsmonitorer.

D datja skrev:
Mögeltvätt torde vara meningslöst. Miljoner mögelsporer åker in och ut genom den där grunden hela tiden (liksom genom våra luftvägar), och där de har förutsättningar klarar de att etablera sig.

Sätt upp några friska bitar virke på några ställen där nere och bevaka dem över åren som ett slags realtidsmonitorer.
Körde mögeltvätt 2022 och såg mycket fint ut 2023. Men håller ögonen på det.

En viss påväxt är inte farlig och behöver inte tas bort heller. Tvärtom, det är en ganska bra indikator på hur klimatet är. Det på bilderna ser ju strålande ut och knappast nåt man behöver oroa sig över.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
D
S S:t Olof skrev:
Körde mögeltvätt 2022 och såg mycket fint ut 2023. Men håller ögonen på det.
Sorry, såg nu att jag svarade på gammal tråd. Men egentligen ger din åtgärd samma effekt som min idé med en ny frisk skvallerbit: du får lättare att övervaka utvecklingen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.