Byggahus.se

Krypgrund-dolt fel?

1. S
    Medlem · 12 inlägg

Sixtenbp

Medlem
    Hej,

Köpte nyligen ett hus med krypgrund besiktigat och utan större anmärkningar. Dock har jag märkt att när det regnar läcker det in mot grundmuren i krypgrunden på ena kortsidan. På markplan vid läckaget är det en trall (byggd 2020 av nuvarande ägare) och under är det en gammal betongplatta lagd med någon typ av ”klinkers” på (betongplattan är förmodligen byggd utav ägaren innan personen jag köpte huset av). Betongplattan har mot husets vägg sjunkit ner och vattnet står mot husväggen och därav att det rinner in i krypgrunden fuktgenomslag på grundmuren.
    Nu behöver jag ordna med detta. Säljaren har dolda fel försäkring. Inget nämndes om detta i besiktningsprotokollet. Kan detta ses som ett dolt fel?
    För att jag skulle ha märkt detta hade jag behövt skriva upp trallen för att se betongplattan samt att det hade behövt regna. Inifrån krypgrunden syns det ytterst lite (salt på vissa ställen).

Jättetacksam för råd.
    Mvh

#doldafel #doltfel #krypgrund #läckage #betongplatta

2. Mattias Andreasson
    Medlem · 218 inlägg
    Utfällningarna tyder på fuktgenomträngning, några skruvar är ingen ursäkt att blunda för eventuellt problem, felaktigt byggda trädäck kan i sig leda till fuktig fasad så att kolla infästningen mot fasad kan vara vettigt att kolla.

Inget att hämta hos säljaren, ditt "problem", förmodligen inget större problem, även om det inte är helt optimalt med vatten på fel sida om plasten. Är en helt normal syn i hus med källare.

3. A
    Medlem · 1 315 inlägg

Aunty

Medlem
    Det är iaf uppenbart inget dolt fel

• Laddar…
  4. S
    Medlem · 12 inlägg

Sixtenbp

Medlem
    Menar du trallen är för nära fasaden? Bör jag ha en plåt emellan? Eller räcker det med mer distans till väggen? Eller är det regeln trallen vilar på som är för nära vägg?

[
    QUOTE="Mattias Andreasson, post: 5067602, member: 239181"]Utfällningarna tyder på fuktgenomträngning, några skruvar är ingen ursäkt att blunda för eventuellt problem, felaktigt byggda trädäck kan i sig leda till fuktig fasad så att kolla infästningen mot fasad kan vara vettigt att kolla.

Inget att hämta hos säljaren, ditt "problem", förmodligen inget större problem, även om det inte är helt optimalt med vatten på fel sida om plasten. Är en helt normal syn i hus med källare.[/QUOTE]

5. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 121 inlägg
    Är det något 'problem' över huvud taget? Dvs har det blivit några skador i grunden på grund av att det någon gång då och då tränger in lite vatten?

Dock bör man såklart åtgärda felet för att minska riskerna för eventuella problem... Men kanske inte något som är akut.

6. S
    Medlem · 12 inlägg

Sixtenbp

Medlem

Nej, tror inte det är akut. jag tror det har varit så ett tag. Så Inga direkta skador men suger inte lecablocken upp vatten och att det kan hamna i golvet? Dock inga höga fukthalter i träet under trossbotten

7. H
    Medlem · Värmland · 1 107 inlägg

Hybro

Medlem
    Spontant känns det ut som om att du bör gräva upp på utsidan grunden och lägga ned ordentlig dränering.
    Leda bort vattnet.

Vad är det som hindrar detta?

8. S
    Medlem · 12 inlägg

Sixtenbp

Medlem
    hej, tack för svar, precis utanför är en betongplatta 20 cm tjock, och den lutar in mot huset därav fukten. Så tanken är att bila bort ca 1 meter utmed huset för att vattnet ska kunna hitta mer i marken istället mot huset. Det är trall ovanför betongplattan så spelar ingen roll om jag bilar bort den biten ca 8 kvm totalt. Har du kanske något annat förslag?

9. A
    Medlem · 1 315 inlägg

Aunty

Medlem
    spåra en ränna i betongen?

10. S
    Medlem · 12 inlägg

Sixtenbp

Medlem
    Det kanske kan funka, då behöver jag koppla på rännan på ett dagvattenrör? Vem gör denna typ av jobb?

11. G
    Medlem · 2 221 inlägg
    Eller gräva en stenkista.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.