Har ett Myresjöhus från 1949 som är byggt som hus enplanshus med källare men allt är ovan mark dvs som platta på mark. Udda konstruktion men det finns några stycken i området.
När jag grävde ut ca 1/4 av huset för att isolera och gjuta nytt golv så fann jag att den andra fjärdedelen på samma sida om hjärtväggen var byggd som krypgrund. Den hade ventilation i två hörn i form av två slangar som gick upp ca 50 cm på innerväggen och ut genom ventiler. Jag gjorde detta på vintern och det var frost runt dessa slangar. När de gjöt cementplattan så måste de lagt ut ett ca 2 cm tjockt lager ovanpå gjutformen av något som ser ut som hyvelspån (ser ut som tagliatelli pasta). Detta var väl en sorts isolering de använde kan jag tänka? Jag fick krypa in och riva bort det som fanns kvar av det väldigt fuktiga gjutformsvirket under denna cementplatta och då fick detta spån sitta kvar eftersom det var ingjutet och inte gick att skrapa bort. Utrymmet att krypa i var bara 40 cm högt och 6x4 meter så det fanns inte så mycket manöverutrymme!!
Nu var det dags att isolera. Jag la ut åldersbeständig byggplast över hela den avjämnade jordytan. Fanns inte utrymme för singel. Sedan använde jag mig av 2400x1200x100mm stora cellplast skivor som jag tryckte upp mot den befintliga cementplattan. Det blev 3 lager dvs 30 cm cellplast. De tidigare ventilationerna sattes igen enligt de råd jag fick av minst 3 st byggkunniga samt bygghandel. Detta för att inte släppa ner kall luft som skulle kondenseras när det mötte de varmare luften mellan cellplasten och cementplattan. Lät rimligt tyckte jag.
Efter detta gjöt jag igen den första 1/4 delen användande ca 8cm singel, 30cm cellplast och 10 cm betong med golvvärme. Därmed stängde jag igen möjligheterna att komma åt detta utrymme.
Nu till mitt problem. Det har nu dykt upp en mögeldoft vid dessa ventilations hål samt där jag borrat igenom för VP-rör. Har jag gjort helt fel? skulle jag satt in en avfuktare och kan man göra det i efterhand? Skulle problemet försvinna om jag la in golvärme eller skulle det bli värre?
Mycket tacksam för hjälp!