Hej,

Jag har precis putsat ungefär 10 kvm källarvägg och väggen har blivit jättefin förutom sista metern där något har hänt.

Vi backar bandet. Det är en källarvägg i en radhuslänga som vetter mot grannen, dvs inte en yttervägg. Med en saneringsfräs har jag slipat bort den silikatfärg som satt och blottat putsen. Denna vägg skall kaklas och jag behövde därför jämna till den. Steg 1 var att rödgrunda med Webers rödgrund och steg två var putsning med C bruk. Jag har förvattnat väggen och eftervattnat putsen. Ändå ser sista metern ut som på bilderna.

Den gamla putsen satt väldigt hårt så jag tog inte bort allt. Kring sprickorna är det bomljud men inte där putsen ser ok ut. Sista bilden har jag knackat bort putsen kring en spricka. Den puts som sitter runt sitter som berget men, som sagt, inte just vid sprickan.

Jag har två tänkbara felkällor. Just där sprickorna är var väggen mer ojämn och putslagret blev lite tjockare. Jag lyckades också tappa sista säcken i hinken med vattnet så blandningen blev inte 100% enligt instruktion utan lite lösare. Kan detta vara felet?

Skulle ni knacka bort allt eller bara där det är bomljud och putsa igen hålen? Behöver råd.

• Nyputsad källarvägg med sprickor och avslagen puts nära golvet, en mejsel står lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Putsad källarvägg med sprickbildning och ojämnheter, sista metern på en renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild på en källarväggs hörn där putsen har fallit av, exponerande underliggande lager och sprickor.
    Skapa konto
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Börjar luta åt att knacka ner runt sprickorna. Input någon?

D
Weber c-bruk 135? Spricker om man lägger tjockare påslag än 1 cm. Ska den kaklas så knacka ner det runt sprickorna som är bom och slå på i några omgångar istället.

Ädit: Nu såg jag första bilderna. Ser onekligen som att bruket runnit nedåt. Så antigen väldigt surt bruk i ett för tjockt påslag. Eller så har du råkat mätta väggen när du förvattnade, den ska vara fuktig men aldrig dyngsur. Är det betonghålsten bakom?

Redigerat:
  • Gilla
Billy___
  • Laddar…
För tjockt lager. Jag hade bara skrapat ur sprickorna och lagat (putsat) med kakelfix. Sen primer och kakelfix innan plattor

Sent svar men jag knackade ner där jag hade bomljud och la på i två omgångar istället. Då blev väggen fin. Nu är den kaklad sedan 1,5 år och allt sitter uppe :)

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.