Byggahus.se

Krönlist/fönsterfoder/fönsteromfattning "20-tal"

3k läst  32 svar

1. FG
    Medlem · Nivå 9
    Fint hus, fina fönster och kul att du håller 20-talsstilen!

Vanligtvis sätter man inte foder så att det täcker drevspalten. Det blir alltså inte helt lufttätt under blecket vars hals täcker en del av drevspalten. Anledningen är ju att man vill ha en viss vinkel och utstick på blecket. Sedan blir det ju oftast att plåten ändå möter fodret lite längre ut. Kanske inte optimalt eftersom snö ändå kan yra upp och vid tryckskillnader kan luften röra sig i drevspalten. Det klarar sig oftast ändå bra mot rötskador. Rötskador brukar istället uppstå av att det läckt in vatten från ovansidan i skåran - där ska det tätas enligt HUS-AMA.

Man kan förstås gera fodret så att det täcker drevspalten under blecket. Jag hade nog själv sett till att det inte är helt öppet och kan bli luftrörelser i drevspalten för det försämrar ju isoleringen och sedan valt drevisolering som inte är konvektionskänslig.

• Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 7
    Precis, fönster i liv med panelen precis som det ska vara :D
    Jo det mörka precis ovanför panelen är ca 1cm spalt där jag ska trycka in lindrev snart.
    Har ca 1cm drevspalt runt om och överallt är det lätt att bara lägga foder på för att täcka, förutom där underbläcket är i vägen...

3. H
    Medlem Nivå 7
    Tack! Många blir förvånade när man säger att allt de ser inkl takstolar är byggda 2018-2019.
    Ja det borde som du säger räcka med att det på någotvis blir lufttätt så att luften inte kan cirkulera fritt fram till drevspalten.
    Det får väl bli så att plåten får täcka en del och träfodret det som inte plåten täcker.

Tycker jag har tittat på otaliga fönster i 20-tals hus men ändå hamnar man i knivigheter, dock känner jag att det är löst nu :)

Plåtens instick i karmens underdel tänkte jag måla igen bara... och täta eventuella springor på sidorna med linoljespackel/kitt.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka