Hej, Vi flyttade in för en månad sedan i hus med krypgrund. När jag varit nere i grunden ser jag nu dessa vita utfällnader. Vad kan det vara och vad kan det bero på? Skulle säga att det är mkt liten omfattning och bara lite grand på mitten av ena kortsidan av huset.

Tack, mvh

• Vit utfällning på en betongvägg i husets krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita saltutfällningar på vägg i husets krypgrund.
    Skapa konto
  • Vita utfällningar i krypgrund på betongvägg, antydande fuktproblem i husets grunda del.
    Skapa konto
  • Vita utfällningar på murblock i husets krypgrund, troligtvis saltavlagringar.
    Skapa konto
C
Det är kristaller av salter som lakas ur blocken. Helt normalt, inte minst den här tiden på året.

• Gilla
KennyRogers och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är kristaller av salter som lakas ur blocken. Helt normalt, inte minst den här tiden på året.
Ok tack, gissar det har med fukt att göra. Innebär detta att grunden är utsatt för fukt som behöver åtgärdas?
Jag kan inte se något mögel, det trä som är synligt ser friskt ut. Det är markant "källarlukt" dock vilket man kan väntas sig antar jag. Besiktningen sa över kritiskt gränsvärde för mikrobiell påväxt, men det var inte mycket det var över så är egentligen rätt lugn

C
K KennyRogers skrev:
Innebär detta att grunden är utsatt för fukt som behöver åtgärdas?
Murblocken är diffusionströga, så 99% av fukten lär tränga in från marken om du har barmark i grunden. Så jag skulle inte ta just det som ett tecken på fuktproblem, nej. Källarlukt däremot är inte bra, det innebär pågående mikrobiell aktivitet och helst vill man ju ligga utanför förutsättningarna för detta. Ser bjälklaget fint ut är det uppenbarligen inte något akut problem, men man kanske inte har önskvärda marginaler.

Å andra sidan, den här tiden på året, och i synnerhet vissa år är omständigheterna extrema. Kallt i grunden och varmt och blött utanför. Här har vi haft ovanligt höga fuktpåslag i år, så i år investerade vi faktiskt i en avfuktare till källaren och den har fått jobba hårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.