De låga elpriserna gör att det krisar hos Vattenfall, och de vill nu att deras underleverantörer ger rabatt för att hjälpa elbolaget.

Du kan läsa artikeln här: Kris för elbolaget Vattenfall

• Haha
  • Arg
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
D09
Redaktionen Redaktionen skrev:
De låga elpriserna gör att det krisar hos Vattenfall, och de vill nu att deras underleverantörer ger rabatt för att hjälpa elbolaget.

Du kan läsa artikeln här: Kris för elbolaget Vattenfall

Vattenfall AB är ett energiföretag som är helägt av svenska staten

Ser mer ut som att staten lägger över kosten på entreprenörerna med ena handen och samtidigt delar ut pengar med andra.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
90 procent? Det har då inte märkts i min plånbok.....

• Gilla
Anders Holmstrom och 6 till
  • Laddar…
C
Det här brevet måste ju vara något misslyckat aprilskämt :crysmile:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C
Så varifrån kommer informationen att "Elpriserna har fallit med cirka 90 procent på bara 12 månader"?

C cpalm skrev:
Så varifrån kommer informationen att "Elpriserna har fallit med cirka 90 procent på bara 12 månader"?
Här är snittpriset från nordpol, 2019 och 2020.. Jag orkar inte räkna...

• Tabell med jämförelse av månatliga elpriser för olika svenska elområden SE1 till SE4 under ett år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell över elpriser per månad för olika regioner i Sverige med jämförelse av genomsnitt för 2019 och 2020.
    Skapa konto
D09
  • Linjediagram som visar jämförelse av elpriser per kWh för Vattenfall mellan år 2019 och 2020 per månad.
    Skapa konto
Redigerat:
Första 7 dagarna i April förra året var medelpriset på elbörsen 41 öre/kWh. Första 7 dagarna i år var medelpriset 5 öre.

Medelpris är visserligen inte hela sanningen. Men det borde stämma någotsånär.

C
D09 D09 skrev:
61% borde väl vara mer rimligt eller tänker jag tokigt?
Ja precis, 90% är nonsens och att det skett på bara 12 månader är också nonsens. Det är ju något som skett de senaste 3-4 månaderna, och vi alla vet ju dessutom varför.

Vad jag undrar är var detta påstående kommer ifrån? Är det något som Vattenfall gått ut med? Det var ju inte den motivationen som framfördes i det nämnda brevet iallafall.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja precis, 90% är nonsens och att det skett på bara 12 månader är också nonsens.
Precis. 88% på 12 månader är mer korrekt.

C
useless useless skrev:
Precis. 88% på 12 månader är mer korrekt.
88%? Hur räknar du?

Exakt siffra är väl egentligen inte så intressant. Men ett mycket kraftigt fall i elpriserna har ju helt klart skett. Orsakerna stavas väl mild, regnig och blåsig höst/vinter. Dvs ett överutbud jämfört med efterfrågan.

C cpalm skrev:
88%? Hur räknar du?
Som jag skrev i inlägg #9.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.