Kringkostnaderna när du bygger hus

19k läst  15 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Det är inte bara byggmaterial och hantverkare som kostar pengar när du bygger nytt hus. Du måste betala för en hel del byråkrati, tillstånd och anslutningar också. Här listar vi prisuppskattningar för dessa kringkostnader som följer med ett husbygge.

Du kan läsa artikeln här: Kringkostnaderna när du bygger hus

2. M
    Medlem Nivå 2
    Lagfartsavgiften beräknas på köpeskillingen för tomten, inte för färdigt hus. Den blir i normalfallet alltså betydligt lägre än 45 000 kr.

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Vad bra att du såg det. Nu är felet rättat.

4. G
    Anonym
    Bra artikel. I vårt fall utgjorde ovanstående kringkostnader 14% av totala produktionskostnaden för huset. Alltså tomt + hus + garage (nyckelfärdiga totalentreprenad) = 86% av kostnaderna.

Utöver allt ovan tillkom sedan iordningställande av tomt som också kostade ett par hundra tusen.

5. H
    Medlem Nivå 4
    Man bör också ta höjd för fördyring av markplanering. Jag fick en liten räkning på extra fyllning av makadam (1,5 m matjord som måste grävas ut.
    Bara 175000 :-

6. S
    Anonym
    Glöm inte bort fastighetsskatten som man får om man bygger över nyår. Kanske 30000 i detta exempel.

7. G
    Anonym
    Inte undra på att det byggs så få hus med tanke på att man blir skinnad på alla kringkostnader

8. G
    Anonym
    Anslutning av tele/fiber borde väl också vara med. Ligger nog mellan 15-30000 kr.

9. G
    Anonym
    Färska erfarenheter på kostnader utöver det som ingår i totalentreprenad: hyra av utrustning för uttorkning av plattan 4000, flyttning av elservis, 5000, indragning av el från stolpe vid tomtgräns till mätarskåp 3500, anmälan för bergvärme 4500... kan fortsätta ett tag till.

10. G
    Anonym
    man bygger väl inte ett nytt hus med bergvärme!? en nibe f750 kostar ju en fjärdedel och har liknande effektiviet sammtidigt som man får huset ventilerat...

11. R
    Medlem Nivå 7
    "Jag fick en liten räkning på extra fyllning av makadam (1,5 m matjord som måste grävas ut."

Känner igen detta. När och efter vårt hus & trädgård byggdes: räkning efter räkning. Makadam, singel, sand, matjord, vågade till slut inte gå till brevlådan längre:) Men så har jag lärt mig "the hard way" att ett husbygge *är* ett stort projekt som totalt sett kostar nästan alltid (mycket) mer är man tror.

Ändå hjälper det att vara lite optimistiskt, annars skulle man kanske inte ens sätta igång...

12. V
    Medlem Nivå 1
    Fördelen med bergvärme+FTX är ju att man slipper spaltventiler och kall luft in i huset. Samtidigt som man får lägre energikostnader. Jag räknade hem det över 15 år. Vi byggde nytt med bergvärme. Finns även möjlighet att utnyttja borrhålet för kyla för den som tycker det är kul.

Möjligen är kostnaden för geotekniker underskattad. Även KA blir nog normalt drygt 22 kkr. Fukttekniker 4-9 kkr för att skynda på torkning av platta. Bygger man utan möjlighet till kommunalt VA tillkommer anmälan av eget VA. Borra brunn+vattenpump ca 40-50 kkr. Avlopp (3-kammare + markbädd + fosforfälla) ca 150 kkr.

Alla projekt är unika men det här var nog en av de bättre sammanställningar jag sett. Man får inte underskatta kringkostnaderna!

13. K
    Medlem Nivå 9
    Geoteknisk markundersøkelse 5000kr? vem och var? jag har hørt hos flera føretag (från gøteborg till norra Bohuslæn) och det ligger mellan 25-35tkr+moms

14. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Fiber kostar mellan 0-30k. Beror helt på vart du bir

15. B
    Medlem Nivå 1

Kontrollansvarig för 15000 kr-22000 kr, vad ingår i det beloppet?

Fördelen med att bygga nytt är väl att som Beställaren/ Byggherren få det hus som önskas?
    Inte helt ovanligt att det blir avkall på utförandet pga att man inte har klargjort från början vad som ingår och vad som ska göras.
    Viktigt att det framgår av handlingar/ ritningar och att dessa samordnas, samt att egenkontroller upprättas som ger stöd i utförandet/ uppföljningen.
    Inte helt ovanligt att det saknas handlingar och egenkontroller anpassade till bygget vilket medför att det blir svårare att kommunicera bygget med Beställare/ Byggherren vilket också leder till ett sämre slutligt utförande med t ex avkall på egenskapskraven som följd.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: