Byggahus.se

Kreditvärderingsinstitut: Svenska hus är kraftigt övervärderade

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    Är detta ett snittvärde för hela Sverige?

Isåfall blir det kanske 40% i Stockholm, Malmö och Göteborg.

• Svara
  3. H
    Medlem Nivå 6
    Undersökningar från utländska institut har låtit såhär i åtminstone tio år. De räknar med att det finns gott om bostäder att hyra, och att om det inte gör det så kommer marknaden se till att de byggs mer. Så fungerar det nämligen i många andra länder, men inte här. Viktningen av folk som vill/måste köpa gentemot de som hyr är alltså annorlunda i Sverige. Lägg därtill en stor nettoinflyttning varje år, så är det tydligt att vi inte kan bygga ikapp ens om vi vill.

• Svara
  4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Precis vad jag tänkte HenrikP.

• Svara
  5. rickardg
    Elektroniktokig Nivå 14
    Med nuvarande kostnader för nyproduktion i sverige känns iaf inte villapriserna så överdrivet höga i trakten där jag bor iaf. Men de utländska instituten kanske utgår från de i snitt lägre internationella produktionskostnaderna?

• Laddar…
    • Svara
  6. G
    Anonym
    Bevisar återigen hur värdelösa dessa utländska undersökningar är. Vad har dom för erfarenhet av Sverige och våra förutsättningar? Inga, förmodligen när man kan påstå något sådant som i artikeln.

• Svara
  7. mariatherese
    Medlem Nivå 8
    Det kostar flera gånger mer att bygga nytt i Sverige jämfört med i många andra länder. Så länge du kan gå back på att bygga nytt istället för att köpa begagnat så undrar jag hur husen kan vara övervärderade?

Är det inte möjligen istället så att "produktionskostnaden" är överhettad/övervärderad?

• Svara