Byggahus.se

Kreditupplysning?

1. S
    Medlem Nivå 13
    Hej,

Vi är i färd med att renovera kök och där ingår det att köpa sen bänkskiva för 20 000 kr. Företaget vi köper från vill då göra en kreditkontroll. Alternativet är att betala hela summan direkt istället för endast 50%.

Vi är relativt nya husägare och har egentligen inte gjort särskilt många kreditkontroller men i samband med huslån så blev det en del.

Frågan är hur man ska agera här? Ska man strunta i det och låta dem göra en kreditkontroll eller ska man betala allt direkt även om det kan bli problem om inte företaget levererar vad man kommit överrens om?

Vi har inga betalningsanmärkningar och rent ekonomiskt ska det inte vara några problem så en kreditkontroll gör egentligen inte mig något mer än då risken att det blir problem om man behöver låna pengar framöver.

2. A
    Medlem Nivå 1
    Hej låt dom göra en kreditupplysning på er. Alla företag gör en kreditupplysning på folk inge konstigt med det. Vi håller på att bygger vårat hus å vi har redan gått igenom ett par. Om ni inte har några anmärkningar så är det väl inge att bli orolig över.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 13
    Tack, då har jag givet dem mitt medgivande.

Dock fungerar man på om man ska själv göra en kreditupplysning på dem efter som vi ska betala ca 9000 kr på förhand? Jag vet att man normalt inte gör detta men om man inte känner till företaget och hittar väldigt lite info om det?

En kreditupplysning för privatperson verkar ligga på ca 500 kr.

I detta fallet heter företaget Stenskivor Sweden AB (www.stenskivor.se)

4. K
    Medlem · Nivå 11
    Det är alltid bäst att inte betala något i förväg tycker jag. Vad jag har förstått så spelar det ingen roll om det finns många kreditupplysningar från företag. Det är först när ni börjar låna och har upplagda krediter (ex via resurs bank) som det kan bli problem den dagen ni vill ta lån på banken.

Det som irriterar mig är när företag tar uc utan att fråga...

Edit: stenskivor.se verkar vara ett seriöst företag och jag ser inte hur en kreditupplysning på dem skulle göra någon skillnad. Det man kan göra innan man ska betala är att kolla företagsinfo och se att de gör vinst och har gjort det flera år i rad! Stenskivor.se har ju funnits sedan 2000 och har två fysiska showroom, de lär inte smita med ditt förskott

Redigerat 9 jun 2016 13:06
    • Laddar…
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tittade lite snabbt på bolaget. De har visserligen funnits några år. men omsättningen kom igång först i förra årsbokslutet, omsättningen 10 dubblades då. Det går med förlust.

Ägaren har minst en konkurs bakom sig (förra året).

Det känns inte uppenbart att betala någon form av förskott till ett sådant bolag.

Dessutom står det att företaget har en anställd. Dvs. de tillverkar uppenbart inte skivorna i egen regi. Utan gissningsvis är de bara agent för en stenfirma, ex. i Estland eller liknande.

6. S
    Medlem Nivå 13
    Tack,

Jo jag har försökt slippa undan handpenningen men säljaren säger att det är regler inom företaget som han inte kan ändra på.

De har mycket riktigt 2 showrooms i Sverige men enligt resultaten har den som hempularen säger inte gått jätte bra. Har dock bara sätt fram till 2014.

Tittar man på deras facebook sidan så postar de väldigt mycket där från jobb som de gör och där verkar de minst sagt aktiva.

De har sagt att jag kan komma till butik och titta på prover men att stenen som används kan man inte titta på. De garanterar dock hög kvalité och allt det där. Efter att ha läst lite blandade omdömen så kan man se att folk verkar nöjda med skivorna men inte med deras mätningar.

Säg att jag skulle betala förskott och de inte levererar eller om de levererar dåligt, vad jag har för möjligheter?

7. K
    Medlem · Nivå 11
    Om de går i konkurs har du små möjligheter att få tillbaka pengarna men är du inte nöjd kan du alltid reklamera och hålla inne på resten. Jag vet inte hur ert beställningsavtal ser ut men det bör ge dig rätt att få hela handpenningen tillbaka om du skickar tillbaka bänkskivan. LÄS AVTALET NOGA innan du betalar! Men det gäller allt du beställer...

Precis som hempularen skriver är de säkert endast förmedlare av stenen, men de borde väl ha personal i sina showrooms?

Att man ska betala handpenning vid beställning av en måttbeställd bänkskiva är inget konstigt. Men 50% är rätt saftigt! Har du tagit in offerter från andra företag?

8. S
    Medlem Nivå 13
    Jodå, jag har varit i kontakt med en hel del andra företag och dessa är klart billigast och lättast att prata med. De ger ett ganska proffsigt intryck.

Det finns dock ett par saker som känner konstigt.

- En bekant som jobbar på ett företag som säljer verktyg för stenbearbetning. Företaget säljer till så gott som alla stenhuggare, de få som man inte säljer till känner de till. I detta fallet har min bekant aldrig hört företaget förr vilket denna såklart uppfattar som märkligt. Men det är inte så märkligt om de köper stenen från annat land.

- Det finns inte jätte mycket omdömen, de få som finns är ganska blandade, både bottenbetyg och perfekta betyg. Känslan är att om något strular så är det ett jobbigt företag att ha med att göra. Risken för detta verkar dock vara liten och prisskillnaden kan helt klart vara värt den risken.

- Företaget har funnits sen 2011 enligt de uppgifter jag funnet men de har inte gått + förrens 2014. 2014 drog de in ca 8 miljoner och frågan är om det verkligen räcker till 6 säljare som de har idag.

Jag kan ju försöka förhandla med dem om att betala en mindre handpenning men tror tyvärr det är svårt att få igenom.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Ett krav på 50% handpenning för en såpass stor beställning, indikerar att företaget antingen har dåligt med pengar, eller är vana vid att beställare strular med betalningen. Båda sakerna faller tillbaka på firman.

har de så dålig ekonomi, så skall du givetvis inte betala förskott. Om de är vana vid betalningsstrul, så indikerar det att de är vana vid missnöjda kunder. Det är rätt ovanligt att privatpersoner strular med betalning, såvida de inte fått en felaktig leverans.

Välj en annan leverantör!

är de här verkligen billiga även i jämförelse med de olika företag från Polen, Estland osv. som finns på nätet?

För det är där du skall jämföra.

• Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 13
    Jag har endast jämfört med stenhuggare i regionen och först förstod jag på dem som att de gjorde allt själv men det verkar inte så.

Jag har inte kontaktat någon annan stenhuggare från annat land, vet inte ens om det finns fler representanter inom Sverige.

Nu har jag skickat ett mail till dem och förklarat läget, dels lagt fram det vi känner till och sen efterfrågat en mer rimlig handpenning på 20-25%.

Vi får se hur de reagerar.

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 13
    Fick snabbt svar från företaget som tycker att vi har gjort bra research inför köpet och förstår inte varför vi kontaktat dem när vi inte känner oss säkra. De vill inte sälja till en kund som inte känner sig trygg på att köpa från dem och reglerna för hur affären genomförs är regler som de inte kan ändra på.

de svarar egentligen inte på påståendet om minus resultat eller om de tillverkar sina skivor utomlands.

Detta blir helt enkelt ett risktagande, högst troligt är det inga problem att beställa från dem men det finns en lite risk att det strular.

Förstår att det är bara vi själva som kan avgöra om det är värt risken men vad hade ni gjort?

12. S
    Medlem Nivå 13
    Kan tillägga att billigaste stenhuggaren ligger på 4600 kr plus.