Byggahus.se

Kreditiv: Förbinda sig till slutligt lån

1. I
    Medlem Nivå 5
    Ska i det närmaste skriva på för ett kreditiv. Stressas en aning över att förbinda sig att teckna slutligt lån på samma bank för att slippa straffavgift. Givetvis kan detta förhandlas bort men det jag undrar är hur lång tid det slutliga lånet måste tecknas på samma bank som man hade kreditivet innan ett byte kan ske. Vad står det i era kontrakt?
    Är det så att ingen tidangivelse står skrivet borde man kunna ta hela lånet rörligt för att kanske 1 månad senare byta bank.

//Impossible

2. J
    Medlem · Nivå 6
    Jag har inget sådant i mitt kontrakt men jag vet under min förhandlingsrunda med bankerna att det skiljer sig hur lång tid dom kräver att du har lånet hos dem. Så det bästa är nog helt enkelt att pressa dem på exakt vad som krävs för att du ska få det kreditivavtal de erbjudit dig. Det ska dom kunna presentera på papper.

Jag slapp något bindningskrav men jag använde ändå slutbelåningen som ett tungt vägande förhandlingspunkt.

3. R
    Medlem Nivå 7
    Man kan ju undra varför du skall "straffas" för att du inte binder lånen hos denna bank, låter inte vidare seriöst tycker jag. Bara pressa dom för dom är ju sugna på att ha kreditivet och förhandla bort eventuella klausuler om bindningstider.
    Dom tjänar ju pengar på kreditivet, ok att dom tar en kalkylerad risk med att ge dig detta kreditiv men det betalar du ju genom en aning högre ränta på just detta. Att sen kräva att man lägger bolånen hos dom en viss tid är inget annat än rent bondfångeri anser jag. Vi hade en bank till kreditivet, detta sköttes uselt av handläggaren med massa strul under resans gång så jag tog tidigt kontakt med SBAB som var mycket hjälpsamma med rådgivning och hur vi skulle förfara med sakerna.
    När då placeringen av lånet skulle ske hade vi kraftiga påtryckningar från vår bank om att placera lånen hos dom på långa bindningstider men SBAB hade påtalat att vi skulle placera allt rörligt för att dom sedan skulle ta över, när allt var klart så överlämnade vi allt till SBAB som inom 1 vecka hade tagit över lånen och fixat allt. Detta tog dom 150:- för och med facit i hand var detta mycket lyckat för oss och all heder åt dom för hanteringen och kundservicen som var och är helt suverän.

4. B
    Medlem Nivå 4
    Vi byter bank fredag 7/1-08 ang. vårt byggkreditiv...Har SHB,byter till Swedbank pga usla förhållanden hos SHB..Vårt nya kreditiv hos Swedbank ger oss ganska många tusenlappar i plånboken till en mycket bättre ränta....Inga konstigheter med att binda sig för "slutplacering" eller nån sk. kontraktsränta eller straffavgift...

MVH/Baritz Lycka till

5. I
    Medlem Nivå 5
    Ok, det är iallafall så att det förekommer tidangivelser. Hade en förhoppning om att slippa lägga den energin på att förhandla mellan bankerna. Ville lägga det slutliga lånet i kreditiv-banken för att snart efter eventuellt byta då jag gjort den hårdare förhandlingen bankerna emellan.

6. I
    Medlem Nivå 5

Ingen bank har krävt att vi efter kreditivet ska lägga bolånen under en bestämmd tid. Det jag undrade var om man under en bestämmd tid måste lägga lånet för att undgå eventuella avgifter som annars tas ut vid direkt byte av bank. Samtliga aktuella banker erbjuder en ränta mellan 4,4 och 4,5% (18/12)

7. I
    Medlem Nivå 5
    Vid en första kontakt med Swebank uppgavs att de hade en uppläggningsavgift på 5000:- varav 3000:- betalas tillbaka om slutligt lån tas. Någon annan bank har talat om räntepåslag på kreditivet om man väljer annan bank för det slutliga lånet. När det gäller Swedbank är uppläggningsavgiften bortförhandlad.

8. DVE
    Medlem Nivå 3
    Shit... undra om vi har skrivet i vårat byggn.kred.kontrakt att vi är bundna till Norde den dagen som slutligt lån skall läggas upp när vi byggt klart?? Hade inte en tanke på att en del banker binder upp kunderna. Fast de borde dom ju sagt... Minns inte att vi disskuterade de...

Är de någon som har Nordea kreditiv??

DVE