Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Oklart om detta verkligen ska vara i eldelen på forumet, men det kändes minst fel i varje fall.
Nåväl, lyckades vid montage av ett Steinel skymningsrelä ikväll att få linsen som täcker fotocellen att skjuta iväg åt fanders. Totalt omöjligt o hitta en sådan liten mackapär på marken. Detta är ju en IP44-kapsling, men känns lite trist att ha bränt några hundra bara för att en liten plastbit flög iväg.
Jag klurar på om man kan göra en ny lins av något. Skulle en billigare kontaktlins kunna fungera tror ni? Osäker på hur linserna fungerar för fotoceller och i just skymningsrelän, om de behöver vara konvexa? Storleken på originallinsen var väl ca 10mm i diameter. Jag har en tanke om att ordna en ny större lins, lägga silikon/sikaflex runt den gamla öppningen, limma den större nya linsen utanpå och sedan sikaflexa på utsdan av den linsen. Relät i sig sitter skapligt vätskyddat ändå.
Är jag ute på djupt vatten eller tror ni det är möjligt? Någon som har något annan kreativ idé?
Nåväl, lyckades vid montage av ett Steinel skymningsrelä ikväll att få linsen som täcker fotocellen att skjuta iväg åt fanders. Totalt omöjligt o hitta en sådan liten mackapär på marken. Detta är ju en IP44-kapsling, men känns lite trist att ha bränt några hundra bara för att en liten plastbit flög iväg.
Jag klurar på om man kan göra en ny lins av något. Skulle en billigare kontaktlins kunna fungera tror ni? Osäker på hur linserna fungerar för fotoceller och i just skymningsrelän, om de behöver vara konvexa? Storleken på originallinsen var väl ca 10mm i diameter. Jag har en tanke om att ordna en ny större lins, lägga silikon/sikaflex runt den gamla öppningen, limma den större nya linsen utanpå och sedan sikaflexa på utsdan av den linsen. Relät i sig sitter skapligt vätskyddat ändå.
Är jag ute på djupt vatten eller tror ni det är möjligt? Någon som har något annan kreativ idé?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag försöker just nu hitta fakta om vad engångslinser kan tänkas kosta, sådana till ögat alltså. Om det skulle kunna vara en tänkbar lösning.elmont skrev:
Frågan är om det är ett krav på att linsen ska vara konvex? Kan ju ingenting om fotoceller eller läran om ljus, men inbillar mig att en konvex lins skickar in mer ljus till en fotocell? Nu går detta relä att justera en aning iofs så det kanske kan gå att justera det om ljusinsläppet blir för magert.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Kontaktlinser verkar vara för mjuka enligt uppgift, men ska se om jag kan få tag på en sådan där liten minificklampa eller något för en tjuga. Relät sitter på plats och fungerar, så vore självaste farao om man inte kan lösa det lite kreativt 
Limma dit vilken transparent plastbit som helst, det är inte så pjoltigt.
Det är ingen lins utan bara en plastbit som släpper igenom ljus, men som jag skrev hitta en plast som inte åldras och blir brun/svart med tiden eller ta en bit glas. För som fotografen skriver så är det inte så noga.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny verkstadsbelysning, söker tips och råd.
Belysning -
Installation av ny varmvattenberedare.. tips & råd för anslutning?
Vatten & Avlopp -
Nytt projekt, börjar med tips på bra plintar.
Byggmaterial & Byggteknik -
Lagt nytt undergolv, dina tips? ’Bilder finns’
Byggmaterial & Byggteknik -
Allt om skorstenar: Från renovering till nyinstallation – experten tipsar
Artikelkommentarer