Jag har ett behov att kunna tillfälligt slå av uppvärmningsproduktionen i min luft/vatten-värmepump, IVT Optima 1100, och frågar efter råd.

Saken är denna.. jag bor i ett hus på 260m2 som har ett svart och stort tak som påverkar huset kraftigt om solen ligger på. Temperaturen i huset, som är en 1,5-plans villa, går snabbt upp och jag vill slå av produktionen direkt.

En notis; jag vill inte använda mig utav en rumsgivare pga utformningen av huset gör det svårt att innetemperaturstyra med endast en givare och vill inte ha tillskott. Jag använder mig under vintertid av ett par tillskottsradiatorer (el/olja) för att få stabil temperatur i sovrummen och tycker i övrigt att det funkar bra med att bara använda en utegivare (när det är konstant mulet vill säga). Övervakning sker mha separata 1-wire temperaturgivare som styr radiatorerna men 0,1 grads diff.

Så till min fråga egentligen.. finns det något sätt för mig att styra av/påslag av produktionen på min IVT? (utan att påverka garantin :) )

Övervakningen av temperaturen sker mha mitt temperaturnät och jag behöver då slå av/på pumpen på något smutt sätt. Själva "controllern" är tänkt att vara min server som även läser av mitt temperaturnät (1-wire)

Jag är ingen hejdare på värmepumpar (alls!) och vet inte vilka möjligheter som finns. Det är väl inte så enkelt att det finns ett relä som jag kan påverka med ett I/O-kort antar jag?

Tacksam för hjälp/guidning

Hej Problemet i ditt fall om du vill kunna slå av värmepumpen vid övertemp är att det påverkar varmvattnet och risken är om temperaturen sjunker för varmvattnet och samtidigt får du ett värmebehov(pga av att värmepumpen har varit avslagen)Så måste den gå in med tillskott för att värma både varmvatten och värme.Om som du beskriver att du får kraftig övertemp så skulle jag nog ta en riktig funderare på en inomhusgivare.Du kan ju styra med både utomhusgivare och inomhusgivare.På sommartiden har din värmepump något som kallas "sommarinställning/värmestopp"Och den temperaturen kan du ställa själv och det är själva utomhustemperaturen som du kan ställa in exp 16grader så när utomhustemperaturen blir 16grader så värmer din pump bara varmvatten och ingen värme går ut till dina radiatorer.

Hej och tack för svaret,
jo, precis, jag var nog lite otydlig - jag vill bara slå av värmeproduktionen för radiatorerna och inte bruksvattnet.
Jag såg semesterfunktionen och det är ungefär funktionen för vad jag vill ha, men jag vill kunna styra av/på genom ett anrop och inte behöva göra det manuellt. Men vad jag läst från installationsboken så finns bara givaringångar och inte en modul som t ex "IVT Total Control" som finns för luft/luft.

Det finns väl ingen möjlighet att göra så att pumpen kan programmeras att bara slå av om det är för varmt och inte öka produktionen vid för kallt? (dvs med innegivare)

Med en innegivare så kan jag inte kontrollera behovet av tillskott, vilket jag tycker är synd. T ex om ingen är hemma så vill jag inte att den ska jobba hårt för att hålla en viss temperatur när det inte finns ett behov för det. Kanske handlar det om sub-optimering, men om det finns alternativ så är ju det trevligt :)

Hej du har väll kombimodulen 290 på din.På din maskin heter det värmesesång i stället för värmestopp/sommarläge och på den kan du ställa vilken temperatur du vill att din värmepump inte ska producera värme till dina radiatorer(du får gå in i avancerat och ändra tror det står 18grader på din).Då kommer din växelventil ställa sig i läge öppen mot varmvatten och stängd mot radiatorer.Det sköts automatiskt om du exp ställer 16grader i stället för 18.Det finns ju så du kan programera att du inte är hemma/tid om du inte vill att den ska producera mer värme än nödvändigt.Men det här med att producera mer värme än nödvändigt det är ju det en inomhusgivare är till för.Mao så kommer din inomhusgivare inte starta pumpen så länge din inomhusgivare talar om att du redan har ett värmeöverskott.

Redigerat:
Hej,
stort tack för all hjälp! För en novis så är det gött att bolla med någon. Jag ska helt enkelt läsa igenom lite bättre vilka funktioner/möjligheter som finns.
Jag ska prova med en innegivare - det är inga pengar att tala om och kablaget är i stort sett draget
Tack!

Hej Nu vet inte jag hur välisolerat ditt hus är men med tanke på ditt zonläge och storlek på hus kontra storlek på pump så borde det vara den bästa lösningen.Sedan får man tänka på att är det riktigt varmt så är ju den enda lösningen att tillföra kyla.

Lycka till!

Redigerat:
Lite nyfiken har radiatorer eller golvvärme i huset?
Har du inte någon form av termostater på dessa?

En termostat på lämpligt ställe som som påverkar utegivarens motstånd. När solen ligger på tror värmepumpen att det är varmare ute än det är

FrittDrag_II skrev:
Lite nyfiken har radiatorer eller golvvärme i huset?
Har du inte någon form av termostater på dessa?
Jag har radiatorer men enligt de lärda som jag talat med på IVT service så ska jag bara göra mindre justering för att minska värmen i t ex sovrummen och i övrigt ha fullt öppet i övriga radiatorer för att systemet ska "må bra". Sen vill jag inte strypa uteffekt i radiatorerna utan snarare stanna värmeproduktionen för radiatorerna i värmepumpen (dvs inte förbruka el när det inte behövs)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.