Ännu en fundering...

I hörnet mellan hus och blivande uterum (se bild) sitter det idag ett stuprör från röda taket.
Som ni ser vill jag ha så mycket öppning som möjligt från uterummet ut till terassen och tänkte ha vikdörrar där som inte går in bakom röret...
Finns det något sätt att snyggt leda bort stupröret någon annanstans?
Tex. släppa ut vattnet på altantaket och leda ner det i en plåtränna med 1cm kanter?
Eller måste jag ge upp och dra ner storleken på altandörren med 10-15cm?

Som vanligt tacksam för alla svar!

stupror.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte hur man ska göra, men det borde väl gå att leda ned på altantaket, och låta den rännan ta det.
Dock så lär du nog ha en extra kant på den hängrännan, typ extra hög lokalt där det stora takets vatten rinner ned.
Kommer inte på vad det heter.. en lite högre sarg på rännan bara.

Jag skulle tro att du får någon form av missfärgning på altantaket efter x antal år, men om du kan leva med det så ser jag inga hinder.
Går det inte att vända på flödet i hängrännan till andra hörnet på huset och ta stupröret där?
Det framgår inte om det är vanliga utkastare på stupröret eller om det kanske inte finns dagvattenledning i andra hörnet, kanske huset är för långt för att bara ha ett stuprör.

tack för snabba svar.

JOW: Om jag lägger någon form av plåt på taket (ändå över utsprånget så det syns inte inifrån) så borde jag kunna hantera färgproblemet kanske?
Drömhus2012: Huset är 13m långt, och stupröret på andra sidan går ner i dagvattenbrunn, kan det funka?

/Johan

Vet ej, fråga Drömhus2012.

Kan du inte vinkla ner stupröret till gavelsidan.
Alltså bortom uterummet.

Det är visserligen lite ovanligt, men om du vill ha det fritt framför uterummet på husets långsida så...

Nu vet vi ju i och för sig inte hur det ser ut på gaveln, men det borde vara bättre än att släppa ut allt det vattnet på uterumstaket. Att göra det känns som feltänk!
Det är ju en stor takyta som skall avvattnas.
Att släppa ut allt det vattnet på ett lägre tak efter det är insamlat verkar som sagt tokigt.

13 meter, det blir mycket vatten för att bara gå i ett stuprör, det skulle säkert funka i de flesta fall men jag tror KnockOnWood är inne på rätt spår.
Om inte uterummet är byggt så skulle nog jag grävt ner en bit vid dagvattenröret och svängt ut det så det kommer på 'baksidan' av uterummet och mot gaveln på huset.
Troligen även minst jobb också.

Tack för alla ideer!

Utmaningen med att vinkla runt på gaveln är att uterummet fortsätter även där, på bilden ser ni bara drygt 2 av de 6 meter som uterummet är. Isåfall behöver jag gå ner igenom kanalplasttaker och ha röret inne i rummet.

Skulle man kunna vinkla stupröret typ 78 grader (utrrummets sadeltak lutar 12 grader) precis efter det passerat kanalplasttaket och låta det gå i bjälklagret strax under kanalplasten och sen diskret ansluta till uterummets stuprör? Hänger ni med hur jag menar annars ritar jag gärna en bild :)

Johan

Skulle väl gå, kan inte uttala mig om lutningen dock (vet inte om vattnet drar med sig lort då eller om det sakta kommer att gro igen). Men om du gör så, se då till att ha ett helt rör i taket så att du får så få skarvar som möjligt.
Annars kanske en 'gubbe' på husgaveln inne i uterummet skulle gå att stå ut med...
Svårt läge, allt är en kompromiss.

Hmmm. Ska du köpa ett uterum så kan du ju fråga dem också om de har några ideer, borde ju inte vara första gången de stöter på problem.

Hur ser det ut på andra hörnet på denna fasadsida? Ryms det ett stuprör där? Isåfall kanske du kan ändra lutningen på hängrännan och sätta stupröret där istället.

Pelpet: fasadsidan på huset är 13 m långt, på andra hörnet finns redan idag ett stuprör som idag tar vatten från halva taket. Huset är 13x6m varav taket ni ser tar hälften

/J

Enligt Plannja bör man inte överskrida 10 m i rännfallslängd men 13m borde funka gissar jag, kanske krävs det grövre hängränna alt nogrannare rensning för att klara de värsta regnen. Takarean på ena sidan borde bli omkring 50 kvm och då räcker det med ett stuprör med 100mm diameter. En annan möjlighet är att sätta ett helt nytt stuprör mitt på huset. Då får du vända lutningen på båda delarna av hängrännan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.