2 246 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Krav på bygglov för ej bygglovspliktig utbygnad?
Vi har stött på lite patrull på vårt utbygge. Enligt tidigare kontakt med byggnadsnämnden är vårt utbygge inte bygglovspliktigt. Vår bank kräver dock byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring - eller intyg på att dessa inte behövs utfärdat av byggnadsnämnden. Detta trodde vi var lätt ordnat då byggfelsförsäkring, så som vi utläst laget, inte ska krävas då man gör en icke bygglovspliktig utbyggnad, och då vi bygger utbyggnaden själva med hjälp av snickare, elektriker och rörmokare på löpande räkning så känns inte heller färdigställandeförsäkring är något som vi ska behöva.
Vid kontakt med byggnadsnämnden så säger de dock att de inte utfärdar några intyg på att byggfels- och färdigställandeförsäkring inte krävs med mindre än att vi söker bygglov för vårt utbygge - trots att utbyggnaden inte är bygglovspliktig alltså. Att få igenom sitt bygglov tar ett par månader - vi hade räknat med att få byggkreditivet klart i början av augusti.
Är det alltså så att man måste söka bygglov för att få byggkreditiv helt oberoende av vad och var man bygger?
Eller finns det någon alternativ väg än via byggnadsnämnden? Eller kan man helt enkelt kräva att byggnadsnämnden skriver intyg på att försäkringarna inte krävs då de redan lämnat beskedet att bygglov ej krävs (inte skriftligt, men även vår bankkontakt har fått det beskedet direkt från dem)? 
Vid kontakt med byggnadsnämnden så säger de dock att de inte utfärdar några intyg på att byggfels- och färdigställandeförsäkring inte krävs med mindre än att vi söker bygglov för vårt utbygge - trots att utbyggnaden inte är bygglovspliktig alltså. Att få igenom sitt bygglov tar ett par månader - vi hade räknat med att få byggkreditivet klart i början av augusti.
Är det alltså så att man måste söka bygglov för att få byggkreditiv helt oberoende av vad och var man bygger?
Om min bank skulle krångla så med mina affärer så vore de ej min bank längre.....
Det kan väl knappast vara ett jättebygge om det inte kräver bygglov? Eller bor du i "skogen", fär där är det ju andra krav....
Det kan väl knappast vara ett jättebygge om det inte kräver bygglov? Eller bor du i "skogen", fär där är det ju andra krav....
Jag bor långt ute i skogen, så det är "andra krav" som tillämpas.
Jag har dock pratat med kreditchefen på min bank nu, och han var övertygad om att de skulle kunna lösa problemet i och med att byggnadsnämnden gjort sig omöjliga. Vi får väl se vad som händer framöver...
Jag har dock pratat med kreditchefen på min bank nu, och han var övertygad om att de skulle kunna lösa problemet i och med att byggnadsnämnden gjort sig omöjliga. Vi får väl se vad som händer framöver...
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag skulle kunna förstå om banken ovilkorligt krävde försäkringen, men om de nöjer sig med ett intyg om att den inte behövs, så boede väl banken också kunna läsa lagen så att det själva kan se att den inte behövs iom. att det inte krävs bygglov.
Det vore ju möjligen en finess om de krävde skriftligt på att bygglov ej behövs.
Det vore ju möjligen en finess om de krävde skriftligt på att bygglov ej behövs.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det där beror ju lite på vilka förhållanden man har, det finns många som får gå från bank till bank innan de överhuvudtaget hittar en som vågar låna ut.John J skrev:
Jag själv fick min bank att betala ett kontant skadestånd när jag blev lite sur på min bankman och hotade med en flytt, men har släktingar som får vara tacksamma att överhuvudtaget få lån.
Ärligt talat tycker jag inte banken misskött sig. Bankkontakten som krävde intygen har inte byggkrediter som specialitet, utan läste vilkoren innantill, och vi ifrågasatte inte detta initialt eftersom vi felaktigt antog att det inte var några problem att få byggnadsnämnden att utfärda sagda intyg då de redan sagt att bygget inte är bygglovspliktigt. När vi nu återkopplade till banken och en person med större vana av byggkredit (kreditchefen) så drog de tillbaka kravet på intyg då bygglov inte behövs för bygget ifråga. Att de inte vill ge byggkredit till ett svartbygge tycker jag inte är särskilt konstigt.
Jag tycker nog faktiskt att det är byggnadsnämnden som betett sig knepigt, för de om några borde ju ha koll på när och var försäkringarna krävs, och inse att ger de besked om att bygglov inte krävs på stående fot borde de inte heller behöva gå igenom en hel bygglovsprocess för att ta reda på om byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring krävs. Men det är ju svårare att 'straffa' dem än banken, det är klart.
Jag tycker nog faktiskt att det är byggnadsnämnden som betett sig knepigt, för de om några borde ju ha koll på när och var försäkringarna krävs, och inse att ger de besked om att bygglov inte krävs på stående fot borde de inte heller behöva gå igenom en hel bygglovsprocess för att ta reda på om byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring krävs. Men det är ju svårare att 'straffa' dem än banken, det är klart.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Se det så här din bank har skickat fram en tjänsteman att förhandla ditt lån tjänstemannen har saknat de mest grundläggande kunskaper om det han förhandlar om. Det har kostat er tid, strul och frustration.
Nu har ju iofs banken rättat sig, så jag skulle nog inte byta bank om detta var det enda strulet killen ställt till med. Men det är absolut läge att uttrycka sitt missnöje över den okunniga behandlingen.
Nu har ju iofs banken rättat sig, så jag skulle nog inte byta bank om detta var det enda strulet killen ställt till med. Men det är absolut läge att uttrycka sitt missnöje över den okunniga behandlingen.
Men nu bor de ju i "skogen" vilket gör saken till en helt annan.....Du får ju bygga ett slott helt utan bygglov så länge som det är tillräckligt långt ut i obyggden.... Att banken ställer ett krav på någon form av ekonomisk kalkyl kan man ju förstå. Men brukar det inte räcka med en entreprenörs byggplan, eller en mäklares värdering för detta i vanliga fall?
Men byggfelsförsäkring ska ju redovisas (i allafall här) i samband med bygganmälan. Även om en tillbyggnad inte kräver bygglov så kan det behövas en bygganmälan. Kolla med kommunen om de inte blandar ihop bygglov (juridiska frågor) och bygganmälan (tekniska frågor).
Klicka här för att svara