Byggahus.se

Krav på att skicka kopia på körkort/ID - ok ?

1. I
    Medlem Nivå 8
    I samband med avslut av dödsbo skall ett antal konton i olika banker avslutas och behållningen föras över till ett speciellt öppnat "dödsbokonto" i en (etablerad) bank. Detta disponeras av dödsbodelägarna endast, vilket denna bank intygar genom kontobevis. Utöver detta finns dokument som Släktutredning, bouppteckning o.s.v. som intygar vilka dödsbodelägarna/arvingarna är, och det överensstämmer givetvis med kontointygets namn.

Problemet är att några banker (kalla dem nishbanker, har inga egna kontor utan jobbar via nätet) utöver detta även kräver att få kopior eller foto på körkort och/eller likvärdig ID-handling på alla ingående dödsbodelägare för att vilja göra banköverföringen. Annan "modern" identifiering som via BankID är inte möjligt i just detta fallet enligt dem.

Jag ställer mig synnerligen frågande till att ta kopia på ett körkort och skicka med vår fantastiskt pålitliga post, än mindre mejla det. I synnerhet som Polisen varnar för att göra just detta p.g.a. risken för ID-kapning om det hamnar i orätta händer på vägen. Det handlar ju dessutom inte om uttag,det är överföring från ett konto där intyg från Skatteverket visar behörigheten hos samma personer som den andra banken intygar disponerar kontot de skall till.
    "Nishbankernas" motivering är att de enligt Penningtvättlagstiftningen måste ha "god kundkännedon", och detta tycker de kan uppnås genom att ha en kopia på kundens ID-handling. Visst, men det är ju bara att göra enkelt för sig. Dessutom är ju dödsbodelägarna inte nishbankens "kunder", det är ju banken med det nyöppnade kontot som har det ansvaret (och det har de löst genom att göra det möjligt att ringa och logga in/identifiera sig med BankID).

Hur hade ni gjort ?

Redigerat 19 feb 07:39
  2. S
    Medlem · Nivå 10
    Låter så jävla märkligt 2020 att inte kunna lösa detta med bankID. Skulle absolut inte skicka det med vanligt brev iallafall, minst ska det vara spårbart så att du kan se att det kommer till rätt mottagare, även om t.o.m det känns olustigt.

3. I
    Medlem Nivå 8
    Skicka spårbart gör bara att det går att se om det försvunnit eller kommit fram, ingen som helst garanti för någonting egentligen. Inte heller om det öppnats på vägen. Enda meningen är som bevis för att få ut pengar för värdet om det försvann - om man skickade något med värde i kuvertet....

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Om du är osäker åker du till deras kontor med kopiorna.

• Laddar…
  5. I
    Medlem Nivå 8
    Jo, men jag skrev ju just att de aktuella bankerna inte har fysiska kontor utan bara går att kontakta via Internet, post och telefon !

• Laddar…
  6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Kräv bara att de för över pengarna, de har allt de behöver.
    De behöver ingen mer kundkännedom, kontona ska ju avslutas. Det är dödsboet som är deras kund.
    Meddela att de annars blir stämda för att inte låta dödsboet få ut sina egna pengar.

Om de önskar kan de få skicka en representant som kollar ID på en (1) dödsbodelägare ansikte mot ansikte, i samband med överföringen.
    Det är inte ditt/ert problem att de inte vill ha personal.

7. I
    Medlem Nivå 8
    Håller ju helt med, men att "kräva" är i princip omöjligt. Stämningshotet lär de skratta åt. Men som jag redan sagt till dem - har ni inget kontor måste ni ju ordna system så det går att hantera elektroniskt. Det gör t.o.m. andra banker som ändå har kontor.

Deras alternativ så fort man börjar "kräva" något är att avsluta kontot och skicka behållningen på en utbetalningsavi i den avlidnes namn till dennes adress. Enkelt för banken, men ännu svårare för dödsboet med bevisbördan av behörigheten, legitimering och framförallt de begränsade ställena en sådan avi kan lösas in på. Been there, done that. Så länge behållningen finns inom banksystemet på ett konto är allt enklare (men inte enkelt), en avi kan man ju ha råkat hitta.

• Laddar…
  8. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Tyvärr funkar det inte så. Vi har pengar låsta på min dementa mammas Lindex-konto. Hon har nämligen inget giltigt ID som vi kan skicka kopia på. Och hon kan inte få giltigt ID utan att ansöka om det, vilket hon inte kan eftersom hon är dement. Först när hon är död kan vi få ut dem, för då är det pappas eller om han hunnit dö, min och brorsans ID de behöver. Detta med ID-kopior är krav pga penningstvättlagarna.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja så gör de kanske.
    Då har de ju avhändat sig "problemet" ... :thinking: :worried:

Kan en möjlig väg vara att gå genom den mottagande banken? Att de tar kontakt med dessa strulbanker och garanterar att det är ett korrekt dödsbo med giltiga dödsbodelägare som överföringen kommer ske till ...?

10. I
    Medlem Nivå 8
    Anna, det är inte riktigt samma sak. ID behövs, men man kan idag identifiera sig på andra sätt än att skicka kopia på sitt körkort. Och kravet är egentligen inte ens ID-handling, det är vad jag förstår "god kundkännedom".

Men i aktuellt fall finns dessutom dokument från myndighet på dels behörigheten till kontot (det saknar ju ni), dels ett kontobevis som visar att samma personer disponerar dit de skall. Jag förstår inte vad mer de kan kräva, och kontot har ju inte fått någon "ny" kund - det är dödsboet med samma personnummer som kontoinnehavaren.

Om man vill lösa ert fall är det en god man eller förvaltarskap som skall ansökas om.

11. T
    Medlem · Nivå 9
    Var tvungen också att skicka kopia på körkort när vi skulle öppna bankkonto åt barnen med Swish och kort mm.
    Tycker det är märkligt så här 2020 att man måste göra så.

12. I
    Medlem Nivå 8
    God idé, skall kolla det.

13. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Vad är problemet med att skicka en kopia på ett körkort? Det finns ju ingen information på en sådan kopia som är hemlig!
    Ditt namn, adress och personnummer är alla offentliga handlingar och vem som helst kan få fram dem genom att ringa till skatteverket.

Kopiera och skicka så löser du alla problem.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    I fältet 4d så finns det information som används för att göra ägarbyten och sånt på fordon.
    Det finns andra, ej bilrelaterade, tjänster som också använder uppgiften i det fältet.

Man kan tejpa över fältet och kopiera, då finns det ingen information kvar som inte går relativt lätt att ta reda på ändå, eller inte innebär någon risk i alla fall.

edit:
    Men den intressanta frågan är väl varför en kopia på ett körkort bidrar så mycket till kundkännedomen att banken vill ha det, kräver det ...?
    Är det viktigt, i penningstvättshänseende, att veta vilka fordon en kontohavare får köra?

15. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Just det fältet (4d) hade jag inte en tanke på. Nog bör man kunna sätta en tejp-bit över just de siffrorna så är man skyddad från eventuella problem. Annars kan man ju ta en kopia på ett pass men där skulle jag känna mig lite mer benägen att gömma några av siffrorna i pass-numret.