Byggahus.se

Krav på 50 000:- i ersättning efter installation av belysning på väg

1. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 957 inlägg

Demmpa

Husägare
    Ja, det stämmer att TS äger vägen å inte marken under/bredvid vägen.
    Däremot så ingår bla bärlager, vägren, mm i begreppet väg.
    Med väg så är det inte bara körbanan utan en hel del till.

På den bild TS lade upp i början av tråden (typ inlägg 14) så ser man att bärlagret inklusive dikeskanten är ganska tjockt där TS grävde ner elkabeln & pollarna. Så den är inte ens säkert att TS har grävt ända ner till markägarens mark utan han kan ha hållit sig i bärlaget.

Redigerat 6 jan 23:05
  2. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 439 inlägg

Fairlane

Medlem
    Vem har i vilket inlägg påstått att TS äger marken?
    Det som sägs är att TS äger vägen.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · 1 805 inlägg

pmd

Medlem
    Vem har hävdat det?
    Ja, att påstå att ett servitut innebär ägande är förstås fel och kanske lika anmärkningsvärt som att påstå att markägaren äger vägen.
    Som jag redan har påpekat så är det inte självklart att det är så. Se hela tråden fram till hit för en motivering till varför.
    Men om du har en bra lagreferens eller doktrin som stödjer ditt påstående så får påståendet förstås mer vikt.
    Ja, snart kommer väl forumdeltagare hem till dig, slår sönder fönsterrutor och ockuperar ditt hemmakontor. :)

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 405 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Har du någon referens av något slag, lag, föreskrift, domslut eller annat?
    Det är annars ett väldigt kategoriskt konstaterande, det är väldigt lätt att konstatera något i sin egen värld.
    Det har diskuterats tolkningar här i flera hundra inlägg, men ingen har kunnat ge en distinkt hänvisning. Inte du heller.

• Laddar…
  5. timmelstad
    Medlem · Stockholm · 2 076 inlägg

timmelstad

Medlem
    Ingen har påstått något annat heller.

6. R
    Medlem · Västragötaland · 196 inlägg

Rem

Medlem
    Får gilla detta, och det är liksom det hela tråden handlar om, jag har rätt till marken, och rätt att anlägga väg, markägaren har inget med min väg att göra och eftersom jag även har rätt till marken och äger vägen så tror, jag i alla fall, att jag har rätt att förbättra vägen jag själv har anlagt med tex. belysning. MEN som tidigare sagt orkar jag helst inte tvista om det utan valt att göra upp (även om jag kanske hade rätt).

• Laddar…
  7. C
    Medlem · 16 inlägg

CarlFGustav

Medlem
    Jag hoppas det blev en bra uppgörelse för din del.
    Må gott!

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 201 inlägg

-MH-

Medlem
    Du själv är tydligen en av dessa individer. :surprised:

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 769 inlägg

useless

Lök.
    Jag gissar att CarlFGustav är trådens markägare...

10. C
    Medlem · 16 inlägg

CarlFGustav

Medlem
    Men du, istället för att gissa saker till höger och vänster, kom med något konkret.
    Presentera gärna felaktigheter i mina påståenden än att endast antyda att jag inte vet vad jag pratar om.
    Ring valfri jurist/advokat så får du facit. Svårare än så är det inte internetkrigaren.

• Laddar…
  11. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    Om nu valfri jurist/advokat alltid har rätt, vad har vi då domstolar till?
    Du är väldigt kategorisk, min CarlFGustav.
    Det tvärsäkra i dina påståenen är ett fel i sig.

12. C
    Medlem · 16 inlägg

CarlFGustav

Medlem
    Med tanke på hur det gissas friskt i denna tråd så är jag inte förvånad att du tror det.
    Men om du försöker tänka logiskt så hade jag väl troligen inte försökt hjälpa TS om det nu var så?

Jag är ingen person som är speciellt engagerad på forum i stort och inte blir jag mer sugen då människor bakom dataskärmar uppenbarligen har en oerhört stark drivkraft att förlöjliga och håna andra.
    Jag förstår det verkligen inte? Är inte själva tanken att man skall hjälpa den som behöver hjälp?
    Om jag nu har kunskap inom området och då hjälper den som behöver hjälp, skall det då bli en tävling om vem som kan förlöjliga mig mest?
    Handlar det om avundsjuka, dvs. att just du inte har kompetensen att hjälpa TS?

Försök göra något bättre för världen med ditt liv.

• Laddar…
  13. C
    Medlem · 16 inlägg

CarlFGustav

Medlem
    Återigen, presentera belägg för att jag har fel än att bara påstå att jag har det. Jag har sysslat med mark och lagar samt regler som hör där till sedan jag lärde mig att gå.

• Laddar…
  14. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    Jag säger inte att du nödvändigtvis måste ha fel, jag säger bara att det inte är så säkert att du har rätt.
    Ge oss en hänvisning till att du har rätt i det ämne tråden handlar om, dvs ge en referens till att det inte är tillåtet att anlägga belysning längs en väg man byggt eller äger på någon annans mark med hjälp av servitut.
    Ge en referens, påstå inte bara.

• Laddar…
  15. G
    Medlem · Jönköpings län · 951 inlägg

gaidin

Medlem
    Jag skulle nog säga att du blir bemött så som du bemöter andra här.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.