Hej, jag blir inte klok på hur det här fungerar.
Det handlar om en liten utbyggnad på 15 kvm.
På bygglovet står det:
"5. Följande handlingar skall lämnas in till bygglovsenheten inför slutbesked:
-Intyg att kontrollplanen följts och att åtgärden överensstämmer med beviljat bygglov.
-verified och bestyrkt kontrollplan.
-plan och lägeskontroll."
Jag förstår en hel del, men kan någon gå igenom punkt dör punkt vad som menas?
Behövs det att någon kommer dit och besiktar att jag byggt rätt, eller litar de på mig?
På bygglovet står det:
-Intyg att kontrollplanen följts och att åtgärden överensstämmer med beviljat bygglov.
Behövs det att någon kommer dit och besiktar att jag byggt rätt, eller litar de på mig?
Hej!N Nybyggarens skrev:Hej, jag blir inte klok på hur det här fungerar.
På bygglovet står det:
Den kontrollplanen som du lämnade in för att få startbeskedet vill dom att du verifierar när du är klar med tillbyggnaden. Den ska du alltså signa med datum på varje kontrollpunkt och lämna in till byggnadsnämnden.
Du kan sedan göra ett eget intyg där du skriver villket diarienummer ärendet gäller, fastighetsbeteckning samt att det är du som intyger. Skriv sedan att ”härmed intygar undertecknad att åtgärden är utförd enligt beviljat bygglov”
Det sista är en lägeskontroll. Den ska en behörig mättekniker utföra. Antingen kommunens egna eller någon privat som är godkänd hos kommunen. Det är alltså att man mäter in med koordinater hur tillbyggnaden hamnade.
Tycker delvis att en lägeskontroll för en tillbyggnad är att ta i och en onödig kostnad för dig som byggherre.
Krävdes det någon kontrollansvarig i ärendet också??
Så, intyget är separat från att signa kontrollplanen?J JoakimJohanssonKA skrev:Hej!
Den kontrollplanen som du lämnade in för att få startbeskedet vill dom att du verifierar när du är klar med tillbyggnaden. Den ska du alltså signa med datum på varje kontrollpunkt och lämna in till byggnadsnämnden.
Du kan sedan göra ett eget intyg där du skriver villket diarienummer ärendet gäller, fastighetsbeteckning samt att det är du som intyger. Skriv sedan att ”härmed intygar undertecknad att åtgärden är utförd enligt beviljat bygglov”
Det sista är en lägeskontroll. Den ska en behörig mättekniker utföra. Antingen kommunens egna eller någon privat som är godkänd hos kommunen. Det är alltså att man mäter in med koordinater hur tillbyggnaden hamnade.
Tycker delvis att en lägeskontroll för en tillbyggnad är att ta i och en onödig kostnad för dig som byggherre.
Krävdes det någon kontrollansvarig i ärendet också??
Lägeskontrollen är beställd. Dock så är det mesta utvändigt klart. Fast det borde inte vara ett problem vid en så enkel utbyggnad. Vi byggde exakt enligt markeringarna från utstakningen.
Tror de vill ha den eftersom det är väldigt nära tomtgränsen.
Kontrollansvarig behövs ej. Bifogar bild så du kan se
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej låter som om du har koll nu. Tänk på att det kan bli ett interimistiskt slutbesked om det återstår saker från bygglovet. Dvs att fasaden etc inte är helt klara.N Nybyggarens skrev:Så, intyget är separat från att signa kontrollplanen?
Lägeskontrollen är beställd. Dock så är det mesta utvändigt klart. Fast det borde inte vara ett problem vid en så enkel utbyggnad. Vi byggde exakt enligt markeringarna från utstakningen.
Tror de vill ha den eftersom det är väldigt nära tomtgränsen.
Kontrollansvarig behövs ej. Bifogar bild så du kan se
[bild]
Vissa kommuner kan ta extra betalt för interimistiska slutbesked.
Precis, känns onödigt med en KA på en så enkel åtgärd så det är helt rätt.
Mvh
Allt utvändigt är helt klart... Måste det invändiga, alltså innertak, isolering, ventilation osv. Vara klart?J JoakimJohanssonKA skrev:Okej låter som om du har koll nu. Tänk på att det kan bli ett interimistiskt slutbesked om det återstår saker från bygglovet. Dvs att fasaden etc inte är helt klara.
Vissa kommuner kan ta extra betalt för interimistiska slutbesked.
Precis, känns onödigt med en KA på en så enkel åtgärd så det är helt rätt.
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Osäker. Men allt som har med säkerhet att göra, ex. trappräcken måste finnas färdigt.
Skulle du ex. ha en toalett, som skall uppfylla tillgänglighetskrav, så måste den nog också vara klar.
Skulle du ex. ha en toalett, som skall uppfylla tillgänglighetskrav, så måste den nog också vara klar.
Invändig målning är inget krav enligt BBR så det behöver inte vara klart.N Nybyggarens skrev:
Det som ska vara klart för att få ett slutbesked är det som är med i bygglovet och kontrollplanen.
Gällande ventilation så ber jag dig kolla i startbeskedet samt i den kontrollplan du har villka punkter som finns.
Alla dessa punkter bör/ska vara verifierade.
Det är lite svårt att säga exakt hur och vad som måste göras då jag inte ser besluten, kontrollplanen eller verkligheten etc så jag rekommenderar dig att börja med ovannämnda. Får du problem kan du alltid höra med din inspektör hos byggnadsnämnden.
Mvh
Okey! Så, om jag kan pricka av alla punkter i bygglov och kontrollplan så kan jag söka som slutbesked, som jag förstår det.J JoakimJohanssonKA skrev:Invändig målning är inget krav enligt BBR så det behöver inte vara klart.
Det som ska vara klart för att få ett slutbesked är det som är med i bygglovet och kontrollplanen.
Gällande ventilation så ber jag dig kolla i startbeskedet samt i den kontrollplan du har villka punkter som finns.
Alla dessa punkter bör/ska vara verifierade.
Det är lite svårt att säga exakt hur och vad som måste göras då jag inte ser besluten, kontrollplanen eller verkligheten etc så jag rekommenderar dig att börja med ovannämnda. Får du problem kan du alltid höra med din inspektör hos byggnadsnämnden.
Mvh
Kan ladda upp bilder på kontrollplan här senare
Det är bara en enkel utbyggnad utan krusiduller, ett sovrum.H hempularen skrev:
Allt utvändigt, utom ventilation, är klart.
Tänkte om man kunde söka slutbesked redan nu, så man kan fortsätta med insidan i lugn och ro.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Håller också på med tillbyggnad. Det de sagt är att alla lovpliktiga åtgärder måste vara färdiga för att söka slutbesked. Så tex. ventilation måste vara klart. Detsamma lär ju gälla el, vvs, tillgänglighet etc. Sen behövs ju inga tapeter, lister etc. finnas.
Känns bara skönt att få allt färdigt. Det är första gången och man är lite nojig.R RoBo skrev:
Kan man säga att allt är klart, eller kommer de och kontrollerar bygget sen?
Först tekniskt samråd då får man startbesked sedan innan man tar huset i bruk är det slutsamråd och då får man slutbesked.
Kolla noga vad som krävs. Kan mycket väl vara så att det räcker att sända in en signerad kontrollplan för att få slutbesked. Då det är en liten utbyggnad. Men som sagt kolla ordentligt.
Kolla noga vad som krävs. Kan mycket väl vara så att det räcker att sända in en signerad kontrollplan för att få slutbesked. Då det är en liten utbyggnad. Men som sagt kolla ordentligt.