1 642 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Krånglande bergvärmepump
Hej,
Har en Nibe fighter 1100 bergvärmepump från -99 som slutat fungera och gasläckage konstaterats.
Jag har beställt en ny pump men då leveranstiden är så lång vill jag få den gamla att fungera om möjligt tills den nya kommer.
Har fyllt på gas och nu startar kompressorn fint men löser på LP efter ca 10 sekunder. Cirkulationspumpen fungerar samt kärlet är fyllt till 2/3 så de delarna är ok.
Har ni något tips om vad mer som kan vara fel och gör att den löser på LP efter endast ca 10 sekunder? Brukar det vara någon annan komponent som går sönder när gasen tar slut?
mvh B
Har en Nibe fighter 1100 bergvärmepump från -99 som slutat fungera och gasläckage konstaterats.
Jag har beställt en ny pump men då leveranstiden är så lång vill jag få den gamla att fungera om möjligt tills den nya kommer.
Har fyllt på gas och nu startar kompressorn fint men löser på LP efter ca 10 sekunder. Cirkulationspumpen fungerar samt kärlet är fyllt till 2/3 så de delarna är ok.
Har ni något tips om vad mer som kan vara fel och gör att den löser på LP efter endast ca 10 sekunder? Brukar det vara någon annan komponent som går sönder när gasen tar slut?
mvh B
Fungerar köldbärarpumpen? Något smutsfilter på köldbäraren som behöver rensas?H Hockeykungen skrev:Hej,
mvh B
Det finns larm för både LP och HP. Innan den blev påfylld löste den LP efter ungefär samma tid, dvs efter ca 10 sekunder men då startade inte kompressorn alls vilket den gör nu efter påfyllnaden men den löser ändå LP larmet.P Plutus skrev:
Själva expansionsventilen kostar ett par tusen men sedan ska man även byta torkfilter med lödningar och det krävs läckagetest och påfyllning av ny kylmedia. Tillsammans med kostnad för servicebil och kylteknikerns ganska höga timpris kan det nog snabbt närma sig 10 tkr. Och ingen garanti för att inte kompressorn rasar i nästa vecka så det krävs en del eftertanke hur mycket reparation man vill lägga på en 24 år gammal värmepump. Tyvärr är det väldigt lång leveranstid på nya värmepumpar nu så det kanske också påverkar hur man tänker sig göra.H Hockeykungen skrev:
Det är bättre att byta helt ny värmepump eftersom livslängd 20 år. Dom har ju gått 24 år och börjar krånlig driftproblem för att det är ingen ide att reparation istället byt mot hela värmepump. Strunta i Nibe för det tar långt tid leverans och är kund har flesta klagar Nibe missnöjda driftsäkerhet blivit sämre nya modellen än gamla pålitlig topp. Köp istället annan märken gärna DaikinJ Josth skrev:Själva expansionsventilen kostar ett par tusen men sedan ska man även byta torkfilter med lödningar och det krävs läckagetest och påfyllning av ny kylmedia. Tillsammans med kostnad för servicebil och kylteknikerns ganska höga timpris kan det nog snabbt närma sig 10 tkr. Och ingen garanti för att inte kompressorn rasar i nästa vecka så det krävs en del eftertanke hur mycket reparation man vill lägga på en 24 år gammal värmepump. Tyvärr är det väldigt lång leveranstid på nya värmepumpar nu så det kanske också påverkar hur man tänker sig göra.
Svårt. 10', då krävs det bara att den håller max 2 år till så har den reparationen i princip betalat sig.
Jag skulle hört mig för och se om den nya du vill ha finns att få tag på, annars reparerat och sen börjat leta efter en ny nästa år.
Jag skulle hört mig för och se om den nya du vill ha finns att få tag på, annars reparerat och sen börjat leta efter en ny nästa år.
Jag har redan beställt en ny pump men då leveranstiderna är så långa så blir man ju lite fundersam om hur man ska göra. Pumpen är ju gammal och lägger man tusentals kronor på att få den att fungera så kanske nästa del går sönder. Men som sagt svårt att veta hur man ska göra. Nu är det ju snart sommar också så man klarar sig utan men leveranstiden kan ju också dra ut på tiden och säg att man inte fått den nya ännu i September… då kommer man att bli stressad… Tack för tipset!
G guggen skrev:
H Hockeykungen skrev:
V Vector skrev:
Ok, tack för tipset!G Gaston11 skrev:Det är bättre att byta helt ny värmepump eftersom livslängd 20 år. Dom har ju gått 24 år och börjar krånlig driftproblem för att det är ingen ide att reparation istället byt mot hela värmepump. Strunta i Nibe för det tar långt tid leverans och är kund har flesta klagar Nibe missnöjda driftsäkerhet blivit sämre nya modellen än gamla pålitlig topp. Köp istället annan märken gärna Daikin![]()
10tkr är ju alldeles för mycket pengar att lägga på den gamla pumpen, speciellt då jag redan beställt en ny. Förstår hur du tänker. Tack för tipset!J Josth skrev:Själva expansionsventilen kostar ett par tusen men sedan ska man även byta torkfilter med lödningar och det krävs läckagetest och påfyllning av ny kylmedia. Tillsammans med kostnad för servicebil och kylteknikerns ganska höga timpris kan det nog snabbt närma sig 10 tkr. Och ingen garanti för att inte kompressorn rasar i nästa vecka så det krävs en del eftertanke hur mycket reparation man vill lägga på en 24 år gammal värmepump. Tyvärr är det väldigt lång leveranstid på nya värmepumpar nu så det kanske också påverkar hur man tänker sig göra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vatten ovan bergvärmepump, Thermia Diplomat Inverter M
Värmepumpar -
Vilken bergvärmepump ska jag välja? Nibe, CTC, Bosch eller Thermia
Värmepumpar -
Säkra upp bergvärmepump
Vitvaror -
Bergvärmepumpen jobbar men alla element i hela huset är iskalla?
Värmepumpar -
Hur hittar jag borrhål för bergvärmepump
Värmepumpar